Succes-restauratør rasede over respektløse gæster: Nu kan han bruge dyrt våben mod dem

Foto: Privat og Google Maps Fold sammen
Læs mere

I juli måtte restauratør Jacob Brink Lauridsen, der står bag Michelin-kandidaten Taller, advare om, at restauranten stod til at lukke, hvis en tredjedel af gæsterne fortsatte med ikke at dukke op uden at melde afbud.

»Jeg har ganske enkelt fået nok,« skrev Jacob Brink Lauridsen i et harmdirrende opslag på Facebook.

Men nu er ministeren på området gået ind i sagen personligt.

»Jeg kan godt forstå, at det er et problem for restauranter, hvis folk reserverer bord og efterfølgende ikke møder op,« siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) til BT.

Han har reageret, fordi Jacob Brink Lauridsen kom med en dyster forudsigelse.

»Regnestykket er ret nemt; fortsætter vi som nu, så er der ikke noget, der hedder Restaurant Taller meget længere, og det er det sidste, vi ønsker! Vi elsker denne lille restaurant og vores fantastiske personale,« skrev restauratøren dengang i sit Facebook-opslag.

Han uddybede over for BT, at personalet havde knoklet for at gøre restauranten og maden klar til gæsterne efter sommerferielukningen, og at de endda havde købt specialvarer og redskaber, da nogle havde tilkendegivet på forhånd, at de havde allergier.

Og med en restaurant med plads til 28 gæster, er det en stor andel, når ni ikke møder op uden så meget som at løfte knoglen og melde afbud.

En tendens, der kunne betyde lukning af en lang række restauranter, frygtede han.

»Udviklingen over de senere år er gået hen imod, at det er ok ikke at dukke op på restauranter uden at melde afbud. Konsekvensen er, at restauranter begynder at lukke. Andre restauranter er også meget hårdt ramt - det har jeg talt med mange om i restaurationsmiljøet.«

Derfor proklamerede Jacob Brink Lauridsen, at han nu imod sin vilje ville begynde at tage et depositum, når gæster bookede borde. Han understregede dengang, at det ikke var lovligt i Danmark at tage gæsters kreditkortoplysninger på forhånd, som man må på hoteller, og det ville han gerne have lavet om.

Historien nåede op til erhvervsministerens bord, og han har nu undersøgt sagen, siger han til BT.

»Der har tilsyneladende hersket nogle misforståelser omkring de gældende regler, og hvorvidt det er lovligt eller ej for restauranter at tage gæsternes kreditkortoplysninger med henblik på at kunne opkræve et depositum. Jeg vil gerne slå fast, at det er lovligt for restauranter – og for alle andre erhvervsdrivende for den sags skyld – at foretage beløbsreservationer på gæsternes kreditkort, så længe der er en række betingelser, som er opfyldt,« siger han.

Derfor har han nu henvendt sig til Tallers restauratør for at præcisere, at han sagtens kan tage depositum.

»Jeg har sendt et brev til Jacob Brink Lauridsen, hvori jeg forklarer, hvordan reglerne er skruet sammen på området, for Restaurant Tallers historie har med al tydelighed vist mig, at der ikke har været informeret godt nok om det her.«

Han præciserer dog i en mail, at nogle betingelser skal være opfyldt for, at man kan opkræve depositum.