Søvnmangel gør os asociale: Så hårdt bliver din hjerne ramt af søvnunderskud

Det er gift for os at sove for lidt. Vores hårdt pressede liv kan blive begyndelsen til en katastrofal ond cirkel, siger sundhedsekspert Chris MacDonald.

Du har hørt det til hudløshed: Din krop og hjerne har brug for, at du sover. Og at du sover godt og nok. Men faktisk er søvnmangel mindst et lige så stort problem for dit forhold til kolleger, familie og venner. Mangler du gennem længere tid søvn, bliver du asocial, forstået på den måde, at du fungerer dårligere socialt og lettere ryger ind i konflikter, skuffelser og følelser af nederlag.

“Og så har du sat gang i en ond cirkel. For er der noget, der kan frarøve os nattesøvnen, så er det, hvis vi har skændtes eller ikke følt os værdsat eller misforstået i løbet af dagen,” siger sundhedsekspert Chris MacDonald.

Mennesket har et stort søvnbehov. Vores hjerner kræver søvn, og vi ved, at søvnen spiller en hovedrolle for vores velbefindende på en lang række områder. Vi ved også, at for lidt søvn forringer vores evne til at lære nyt. Det er målt igen og igen, at vores evner til at svare korrekt, reagere kompetent, udtænke strategier o.s.v. bliver markant dårligere, når vi ikke sover nok.

LOG IND PÅ B PLUS og læs om hvordan søvn eller søvnmangel påvirker din sundhed, dit humør og dit overskud. Få også 7 gode grunde til, hvorfor søvn er så vigtigt, og hvilke konsekvenser for lidt søvn kan have for dig og dine omgivelser.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B Plus her


Det er gift for os at sove for lidt. Vores hårdt pressede liv kan blive begyndelsen til en katastrofal ond cirkel, siger sundhedsekspert Chris MacDonald.

Du har hørt det til hudløshed: Din krop og hjerne har brug for, at du sover. Og at du sover godt og nok. Men faktisk er søvnmangel mindst et lige så stort problem for dit forhold til kolleger, familie og venner. Mangler du gennem længere tid søvn, bliver du asocial, forstået på den måde, at du fungerer dårligere socialt og lettere ryger ind i konflikter, skuffelser og følelser af nederlag.

“Og så har du sat gang i en ond cirkel. For er der noget, der kan frarøve os nattesøvnen, så er det, hvis vi har skændtes eller ikke følt os værdsat eller misforstået i løbet af dagen,” siger sundhedsekspert Chris MacDonald.

Mennesket har et stort søvnbehov. Vores hjerner kræver søvn, og vi ved, at søvnen spiller en hovedrolle for vores velbefindende på en lang række områder. Vi ved også, at for lidt søvn forringer vores evne til at lære nyt. Det er målt igen og igen, at vores evner til at svare korrekt, reagere kompetent, udtænke strategier o.s.v. bliver markant dårligere, når vi ikke sover nok.

“Du kender helt sikkert også til, hvor grumpy man kan blive, hvis man en nat har sovet for lidt. Lunten bliver lidt kortere, du reagerer skarpere end normalt på ting, som du opfatter som negative. Står det på gennem længere tid, mister du evnen til at aflæse andre mennesker korrekt. Du risikerer at opfatte dem som langt mere negative, end de i virkeligheden er,” siger Chris MacDonald.

“Samtidig sender du selv - som regel helt ubevidst - negative signaler. Og i vores pressede hverdag kan det blive alvorligt. Søvnmangel forstærker de faktorer, som kan føre til stress og depression, og der er teorier om, at søvnmangel i sig selv kan være en medvirkende faktor til udviklingen af depression.”

Chris MacDonald beklager, at mange er nødt til at gå på kompromis med deres naturlige søvnmønster og -behov, fordi vi har indrettet os efter industrisamfundets samlebåndstankegang og afsat et meget begrænset tidsrum til søvnen.

Han advarer politikere og arbejdsgivere om, at det danske samfund godt kan glemme alt om at holde os på arbejdspladsen i en sen alder, hvis ikke samfundet tager søvnen alvorligt og gør f.eks. mødetider mere fleksible, lige som mange har godt af en hurtig middagslur.

Vi er ikke alle skabt til at sove otte timer i træk midt på natten, og vi er ikke alle A-mennesker. Når vi har svært ved at få en ordentlig søvn, lider vores mentale og fysiske helbred og vores sociale liv. Dermed bliver vi dårligere arbejdskraft og dårligere kolleger.”Søvnmangel kan føre til overvægt og sygdom. Men det er også giftigt for din hjerne, dit humør og dit sociale liv. Læs her, hvorfor du skal tage din søvn alvorligt.

GUIDE: 7 GRUNDE TIL HVORFOR SØVN ER VIGTIGT

Søvnmangel kan føre til overvægt og sygdom. Men det er også giftigt for din hjerne, dit humør og dit sociale liv. Læs her, hvorfor du skal tage din søvn alvorligt.

Du kender helt sikkert til, hvordan det føles, når du har fået for lidt søvn. Du bliver lettere irritabel. Du kan garanteret også mærke på en kollega eller en ven, når han eller hun har sovet for lidt.

Vi ved ikke præcis, hvorfor vi som mennesker skal have så meget søvn, men vi ved, at søvnen må være livsnødvendig for os, for vi er meget sårbare, når vi sover. Vi ville gennem udviklingshistorien have tilpasset os til et mindre søvnbehov, hvis faren ved søvnen havde oversteget gevinsten, men det er ikke sket. Så det, der foregår i søvnen, er tydeligvis vigtigt.

Du kender helt sikkert til, hvordan det føles, når du har fået for lidt søvn. Du bliver lettere irritabel. Du kan garanteret også mærke på en kollega eller en ven, når han eller hun har sovet for lidt.

1. For lidt søvn gør dig gnaven

Vi ved ikke præcis, hvorfor vi som mennesker skal have så meget søvn, men vi ved, at søvnen må være livsnødvendig for os, for vi er meget sårbare, når vi sover. Vi ville gennem udviklingshistorien have tilpasset os til et mindre søvnbehov, hvis faren ved søvnen havde oversteget gevinsten, men det er ikke sket. Så det, der foregår i søvnen, er tydeligvis vigtigt.

Vi kan simpelthen ikke leve uden søvn, ligesom vi ikke kan leve i længere tid uden mad. Søvn og sult er signal om, at du skal reagere på et livsnødvendigt behov. Overhører du det, belaster det dig, dit humør og dine omgivelser. Selv en enkelt nats dårlig søvn kan påvirke dig negativt.

Foto: Sanpix/ Iris.

2. Du fungerer dårligere socialt

Hvis du gennem længere tid får for lidt søvn, bliver du dårligere til at fungere sammen med andre.

Mennesker har en vanvittig veludviklet evne til at reagere på andre socialt, det har simpelthen været forudsætningen for vores udvikling og overlevelse som art. Vi hører, ser, smager og lugter ok, men slet ikke på niveau med de virkelige champs i dyreverdenen. Til gengæld er vi mestre i at reagere på sociale signaler, selv mikroskopiske udtryk og variationer i tonefald. Vi opfanger konstant en masse viden om andre mennesker - helt ubevidst.

Men evnen bliver forringet, når vi får for lidt søvn. Forskning viser, at vi hyppigere fejllæser andre, og at vi særligt bliver dårligere til at opfange positive signaler. Måske skyldes det, at vi gennem udviklingshistorien har været vant til, at forbinde søvnmangel med fare. Og i farlige situationer er man ekstra på vagt.

Du kan risikere at tolke andres venlige bemærkninger fjendtligt, og selv vil du også udsende negative signaler, selvom du ikke er bevidst om det og ikke ønsker det. Vi ved fra forskning, at vores mimik bliver stivere, når vi får for lidt søvn, og at et smil koster ekstra anstrengelser

Det kan føre til en situation, hvor du oveni søvnmanglen skal lægge social stress, som er gift for din trivsel. Måske trækker du dig ubevidst fra andre mennesker - eller de trækker sig fra dig, fordi du udstråler negativitet, og  isolationen kan let blive en belastning.

3. Du bliver lettere stresset og deprimeret

Vi ved, at stress, depression og søvnmangel er tæt forbundet. Der er lidt hønen og ægget over det: Depression og stress kan føre til dårlig søvn, men dårlig søvn ser i sig selv ud til at kunne fremkalde depression og også forstærke de mekanismer, som fører til stress. Faktisk følges længrevarende søvnproblemer i 20 pct. af tilfældene af en alvorlig depression.

Hvis du på grund af søvnmangel er begyndt at fungere dårligere socialt, kan det føre til bekymringer, som får dig til at ligge vågen og spekulere. Den menneskelige hjerne elsker at beskæftige sig med vores sociale liv, og hvis det ikke fungerer, kan det være svært at falde i søvn, eller grublerierne får dig til at vågne ved fire-tiden om morgenen, så du er udmattet, når du skal stå op. En ond cirkel er skabt.

Foto: Sanpix/ Iris.

4. Søvn er alfa omega for hjernen

Hjernen genoplader under søvnen. Du kender måske til at have svært ved at overskue problemer, når du er træt om aftenen. Når du tager fat på dem næste morgen, er de legende lette at løse, for så er hjernen klar igen, og du føler dig frisk.

Vi har mange undersøgelser, som bekræfter, at vi mister en væsentlig del af vores evne til at løse problemer, tænke strategisk og huske, når vi får for lidt søvn. Også det går ud over vores sociale liv, måske især på job hvor andre er afhængige af, at vi kan udføre vores arbejde på en kompetent måde.

Vi ved ikke helt hvordan, men søvn er tæt knyttet til vores åndsevner. Spædbørn har et enormt søvnbehov, deres hjerner er ikke færdigudviklet, når de fødes. Det skyldes blandt andet, at homo sapiens på et tidspunkt rejste sig op. Det gjorde vores hjerner større, fordi vi udviklede os og vores åndsevner. Men da vi rejste os, blev kvindens fødselskanal samtidig smallere. Derfor fødes menneskebørn, længe før deres hjerne er færdigudviklet og har nået fuld størrelse, ellers ville barnet ikke kunne komme ud. Vores børn er hjælpeløse i årevis, længere end hos nogen anden art, fordi hjernen stadig udvikler sig.

Det ser ud til, at søvnen spiller en hovedrolle for at gøre det udviklingsarbejde færdig, som hos mange andre pattedyrsarter foregår inde i livmoderen. Men selv om det især er tydeligt hos børn, påvirker det også voksnes hjernekapacitet, hvis vi sover for lidt.

5. Tag ansvar for din søvn

Det er uvist, hvor lang tid det tager at indhente mange års søvnunderskud, og om det overhovedet kan lade sig gøre 100 pct. Men bare nogle dage med en god nats søvn efter en periode med søvnmangel gør underværker for energien og trivslen.

Det er derfor vigtigt, at du tager ansvar for din søvn. Gør søvnen til en prioritet. Industrisamfundet har bildt os ind, at søvn er spild af tid og dovenskab, men det omvendte er tilfældet: Det er mental dovenskab og spild af kræfter ikke at prioritere sin søvn.

Den vigtigste indikator for, om du får søvn nok, er, om du vågner frisk om morgenen. Har du energi til at komme gennem dagen og føler du dig klar, venlig og vågen, får du søvn nok. Nogle mennesker har et naturligt søvnmønster, hvor de vågner en times tid midt på natten, før de sover videre. Det er ikke et problem, hvis du ellers føler dig frisk og klar, når du står op. Tværtimod kan det være en rolig og rar stund med tid til tanker. Men hvis bekymringer holder dig vågen, og du er træt, når du skal op, er det tegn på, at du skal lave noget om.

6. Få lys og natur

Nogle af de processer, som giver hjernen ny energi under søvnen, kan du forstærke ved at få lys, sol og natur i din vågne tid. Du kender formentlig til, hvordan en solskinsdag kan løfte dit humør mærkbart meget hurtigt, og ophold i naturen har også en god og afstressende effekt på din hjerne.

Ulykkeligvis mister du i perioder med søvnmangel ofte også energien til at komme ud, men tving dig selv til det. Der er stor sandsynlighed for, at det samtidig vil hjælpe dig til at sove bedre.

7. Lad ikke solen gå ned over din vrede

Jeg har tidligere skrevet om søvn og gode søvnvaner, så i denne omgang vil jeg bare citere et gammelt ordsprog, fordi det hænger sammen med netop det sociale: Lad ikke solen gå ned over din vrede. Intet kan ødelægge søvn som konflikter og bitterhed, og er du træt, vil du have en tendens til at forstærke dem.

Bilæg stridigheder, tilgiv, eller sig undskyld, så luften er renset ved sengetid. Er du bekymret eller vred over noget, så skriv dine bekymringer ned, så de er parkeret, og du kan slippe dem for natten. Slip de sociale medier med deres potentielle konflikter og negativitet i god tid inden søvnen, så du ikke ligger og spekulerer over det i stedet for at falde i søvn. Og ofte vil du opleve næste morgen, at problemerne alligevel var til at løse, eller at skænderiet handlede om bagateller.