Skru ned for lækkersulten med chokolade-meditation

Har du lidt for ofte hang til søde lækkerier? Og vil du egentlig gerne spise lidt færre af dem? Du skal ikke droppe dem, men nyde dem fuldt ud - og helst i form af chokolade. Lær hvordan du spiser chokolade på en mindful måde.

Her er fem gode råd til, hvordan du spiser færre lækkerier med chokolademeditation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Colourbox.com
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad gør du, når du er lækkersulten? Drøner ned på den nærmeste tankstation og kaster en stang chokolade i munden, som er væk på to sekunder?

Prøv i stedet at spise chokolade på en mere meditativ måde, hvis du gerne vil spise lidt mindre lækkerier.

Sammen med cand. psych Uffe Damborg holder cand. scient i human ernæring Per Brændgaard Mikkelsen kurser i mindful spisning. Her har man udelukkende fokus på selve oplevelsen. Det handler ikke om, hvad du spiser, men om hvordan du spiser - og hvad du oplever mens du spiser.

Du skal ikke prøve direkte at kontrollere, hvor meget du spiser. Mindfulness indebærer, at du kommer til at regulere mængderne indirekte.

Du skal altså spise den mad eller de lækkerier, du holder af. Det er vigtigt, at det er nydelsen, som  vejleder dig til vægttab og sundhed. Og husk: At være meditativt nærværende betyder, at du er helt og holdent til stede i ét fokus af gangen. 

Når du bliver lækkersulten

Her er fem gode råd til, hvordan du spiser færre lækkerier med chokolademeditation.

1) Vælg noget chokolade, du synes smager virkelig godt. Gerne mørk chokolade. Spis det med nærvær og åbn alle dine sanser: Se, føl, duft, hør, smag. På samme måde som var det dit første stykke chokolade nogensinde.

2) Spis det langsomt og kun en lille mundfuld af gangen. Lad hver mundfuld smelte i munden, inden du synker. Hvis du oplever nydelse, så åbn din opmærksomhed fuldt ud for nydelsen. Lad den blive der og lad nydelsen fylde hele din bevidsthed. Acceptér, at behovet for nydelse er lige så grundlæggende som behovet for at trække vejret.

3) Nyd det, du oplever lige nu. Læg mærke til, hvordan nydelsen gliver dig en smags-specifik mæthed og tilfredsstillelse.

4) På et tidpsunkt har du fået nok af chokoladesmagen. Hvis du ikke oplever nydelse længere, så lad være med at spise mere. Når du er mæt og tilfreds, så kan du lige så godt stoppe, indtil du bliver lækkersulten igen. Når du accepterer og åbner dig for nydelsen i øjeblikket, kan du blive tilfreds med en mindre mængde.

5) Chokolademeditation kan lære dig at udvikle den sunde sammenhæng, der er mellem nydelse, sult, mæthed og smag.

Kilde: Uffe Damborg og Per Brændgaard Mikkelsen.

www.mindful-spisning.dk

Se også:
Derfor bliver du sundere af yoga og meditation
Hjernen forandrer sig under meditation
Web-tv: Lær at meditere med zenlærer Asger Knudsen
»Meditationen er et rum, hvor jeg ikke skal præstere«
Bliv sund uden at blive fanatisk