Skær ned på kødet: Palæokosten har fået en alt for fremtrædende rolle på det danske middagsbord

De amerikanske myndigheder anbefaler nu mindre kød og flere grøntsager, nødder og bælgfrugter, når der skal protein indenbords. Danske eksperter er enige. En kost med store mængder kødprotein kan være direkte sundhedsskadelig, siger de.

Spis mindre kød, især fra okse, lam og gris. Sådan lyder rådet fra de amerikanske sundhedsmyndigheder nu til amerikanske mænd især - og i Danmark burde det samme råd efterleves.

Det siger flere sundhedseksperter, som mener, at kødet med bl.a. palæokosten har fået en alt for fremtrædende rolle på det danske middagsbord. De er skeptiske over for tidens store fokus på protein.

OPRET ABONNEMENT PÅ B PLUS og læs meget mere om hvilken slags protein du skal spise, for at holde dig sund. Chris giver dig en guide til syv myter om protein.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.


De amerikanske myndigheder anbefaler nu mindre kød og flere grøntsager, nødder og bælgfrugter, når der skal protein indenbords. Danske eksperter er enige. En kost med store mængder kødprotein kan være direkte sundhedsskadelig, siger de.

Spis mindre kød, især fra okse, lam og gris. Sådan lyder rådet fra de amerikanske sundhedsmyndigheder nu til amerikanske mænd især - og i Danmark burde det samme råd efterleves.

Det siger flere sundhedseksperter, som mener, at kødet med bl.a. palæokosten har fået en alt for fremtrædende rolle på det danske middagsbord. De er skeptiske over for tidens store fokus på protein.

“Det er rigtigt, at protein kan give en god mæthedsfornemmelse, men når vi ser på det store EPIC-studium, hvor vi følger 500.000 europæeres livsstil, har den gruppe, som spiser mest protein, efter fem år faktisk også mest af det farlige mavefedt,” siger Anne Tjønneland, som er forskningsleder og ekspert i kost og kræft i Kræftens Bekæmpelse.

“Langt de fleste danskere får rigeligt protein, og rigtig mange mænd spiser for meget kød,” tilføjer hun.

Kød er en af de letteste måder at få rigeligt protein på, men den er ikke uden problemer. Når det gælder kød fra firbenede dyr, er der en klar sammenhæng mellem at spise masser af kød og øge risikoen for især tarmkræft. Samtidig er der stærke beviser for, at forarbejdet kød som bacon og pølser er kræftfremkaldende.

Overlæge Peter Marckmann, som er specialist i nyresygdomme, er også foruroliget over det store fokus på protein. Han mener, at der er flere minusser end plusser ved en kost med et meget højt indhold af protein, især hvis det kommer fra kød.

“Foruden en øget risiko for nogle kræftsygdomme øger en kost med et højt indhold af protein efter min mening risikoen for kroniske nyresygdomme. Vi kan se, at deltagerne i et studium med meget proteinrig kost fik forstørrede nyrer - et tegn på, at nyrene er kommet på overarbejde,” siger Peter Marckmann.

Han mener, at de nuværende anbefalinger om, at mellem 10 og 20 pct. af kostens energi skal komme fra protein, er rigtige, selv om flere diæter anbefaler mere protein.

“Der er ingen dokumentation for, at et højere forbrug skulle gavne noget, tværtimod. Og det er bedre at skære ned på kødet og skrue op for fisk, groft og grønt, som har en langt bedre sundhedsprofil, og i øvrigt også er langt bedre for klima og miljø,” siger han.

Anne Tjønneland er på linje:

“Vi ville gerne have anbefalinger som de amerikanske, hvor der er et skifte fra især kød fra firbenede dyr til andre kilder til protein. Det kan f.eks. være fjerkræ, fisk, bælgfrugter og nødder. Man bør højst spise 500 gram kød om ugen, som det også anbefales i kostrådene,” siger Anne Tjønneland.

Sundhedsekspert Chris MacDonald mener, at stenalderkosten er blevet kidnappet af forsimplede udgaver. Også han anbefaler at skrue ned for kødet i maden.

“I den oprindelige udgave af stenalderkost var der fokus på naturlige råvarer, på det grove og uforarbejdede, på proteiner af høj kvalitet og på fysisk aktivitet. Det er virkelig gode principper, men i nogle mere populære udgaver er det blevet forsimplet til, at vi skal spise kød. Men det er der ikke noget sundhedsmæssigt belæg for at påstå. Kød er ‘nice to have’, det er ikke ‘need to have’, “ siger Chris MacDonald

SANDT ELLER FALSK? SYV MYTER OM PROTEIN

 

Du skal spise kød for at få protein

Falsk. Veganere, som slet ikke spiser noget fra dyr, kan godt dække deres proteinbehov uden, hvis de er opmærksomme på at spise varieret og med masser af bælgfrugter og nødder. Men kød og mælkeprodukter er generelt en god kilde til protein, det samme er fisk.

Du skal dagligt have cirka 0,75 gram protein for hvert kilo, du vejer, så vejer du 70 kg, skal du have 52,5 gram protein på en dag. På hjemmesiden frida.fooddata.dk kan du se helt præcis, hvor meget protein der er i de forskellige madvarer, men generelt er nødder og bælgfrugter noget af det i planteverdenen, som indeholder mest protein.

De fleste danskere spiser mere kød, end de har brug for. Samtidig ser det ud til, at mad med store mængder kød, især kød fra firbenede dyr, øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme og en række former for kræft.

Skal du have protein nok uden samtidig at få for mange kalorier og for lidt fiber i løbet af en dag, skal du formentlig skære ned på kødet og skrue op for proteiner fra planter. Det gælder især mænd, som typisk spiser langt mere kød end kvinder.

Protein er protein

Falsk. Der er stor forskel på, om protein har høj eller lav kvalitet. Protein består af forskellige aminosyrer, som er helt nødvendige for kroppen. Vi bruger dem til at opbygge celler, muskler, væv, hormoner, antistoffer og enzymer, og nogle af aminosyrerne kan kroppen ikke danne selv. Vi skal altså spise os til dem.

Men netop derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvad det er for aminosyrer, der er i de enkelte proteiner. Kartofler har f.eks. protein af høj kvalitet med den rigtige sammensætning, det samme har kød og mælkeprodukter generelt. De er det, vi kalder komplette proteiner, fordi de har alle de nødvendige aminosyrer i tilstrækkelig mængde.

Du behøver ikke at spekulere så meget på, om den enkelte fødevare har komplette proteiner, spiser du varieret, skal du nok få de essentielle aminosyrer.

Til gengæld skal du også være opmærksom på, hvad maden indeholder ud over protein. Rigtig mange forarbejdede kødprodukter indeholder store mængder fedt og salt. Bacon og pølse f.eks. indeholder godt nok protein, men til gengæld er forholdet mellem fedt, salt og protein skævt.

Du kan ikke få for meget protein

Falsk. Kroppen bruger som nævnt protein til sin opbygning, men for meget protein kan skade både lever og nyrer. Mennesker med nyreproblemer skal være særligt opmærksomme på ikke at få for meget protein. Nogle læger mener, at selv raske nyrer kan tage skade, hvis maden indeholder meget store mængder protein.

Og spiser du udelukkende en kost, som består af magert kød, kan det medføre døden. Det er gennem tiden sket for indfødte i bl.a. de nordlige egne af Canada og af pelsjægere, hvis de kun har haft meget magert kød at spise i løbet af en periode. Man taler om ‘rabbit starvation’, kaninhunger, fordi der i perioder kun har været kaniner at leve af, og de har stort set intet fedt.

Får man kun protein og ikke fedt og kulhydrat, kan man altså reelt dø af det. Der er simpelthen grænser for, hvor meget protein leveren kan omdanne til den livsvigtige glukose.

Men det er vigtigt at understrege, at de færreste behøver at bekymre sig om at spise for meget protein. En sund og varieret kost vil ligge langt under et skadeligt niveau, med mindre du som sagt har nyreproblemer.

Protein slanker

Både sandt og falsk. Det er påvist i flere studier, at protein giver en god mæthedsfornemmelse, og at mennesker på proteinrige diæter har tabt sig hurtigere og mere end mennesker på diæter med meget kulhydrat. På længere sigt er de resultater ikke nær så entydige, stort set alle slankekure ender med, at mennesker tager kiloene på igen.

Samtidig er der også energi i protein, og spiser du mere protein, end du har brug for, kan de ligesom energien i alkohol, kulhydrat og fedt blive til fedtvæv, hvis du spiser flere kalorier, end du forbrænder.

Igen er det en fordel at få flere proteiner fra planter og færre fra kød, fordi de fleste planter også har en masse fibre, som er vigtige for mætheden og modvirker en række sygdomme.

Atleter har brug for mere protein

Sandt. Hvis du træner meget, har du brug for mere protein, end hvis du ikke træner. Men mange overvurderer, hvor meget protein de har brug for. Der er ikke videnskabeligt belæg for at påstå, at man skal have mere end 2,5 gram protein pr. kilo kropsvægt, når man træner, og det tal er højt sat. Det ser ud til, at omkring 1,8 gram er det maksimale, som vi kan udnytte, så mere er ikke nødvendigt.

Og du har heller ikke brug for mere, selv om du træner ekstremt hårdt, hvad de færreste trods alt gør. Behovet for ekstra protein ser i øvrigt ud til at være størst hos uerfarne, mens trænede atleter og idrætsudøvere kan klare sig med mindre - men dog stadig omkring 1,3 gram protein pr. kilo kropsvægt, altså mere end den generelle anbefaling på 0,75 gram pr. kilo.

Hvis man træner hårdt, har man brug for proteintilskud

Falsk. De fleste får rigeligt med protein gennem kosten og behøver ikke tilskud i form af proteinpulvere eller energibarer. Det gælder også atleter på højt plan.

Mange proteindrikke indeholder også sødestoffer eller sukker, og energibarerne har ofte et næringsindhold på linje med en Marsbar. Det er bedre, at du koncentrerer dig om at sammensætte din mad, så den er sund, og så du er dækket ind med protein, end at tage pulver.

Men for nogle er det en del af selve træningsritualet, og det skader ikke. Du skal bare være opmærksom på, at tilskuddene også er en del af dit samlede kalorieindtag på en dag, og særligt flydende kalorier har det med ikke at give nogen mæthedsfornemmelse samtidig

Ældre har godt af proteindrik

Både sandt og falsk. Hvis du er ældre og som mange ældre er uden den store appetit, kan en proteindrik være et godt tilskud, og her gør det heller ikke noget, at der er ekstra kalorier, især hvis de kommer fra fedt og protein.

Du skal som småtspisende faktisk i nogen grad vende kostpyramiden på hovedet og sørge for at få mere fedt og i det hele taget mad, som indeholder masser af energi og masser af protein. Fede mælkeprodukter, som de fleste af os ellers kun skal spise i begrænset omfang, kan være en rigtig god del af din kost, hvis du ikke kan spise ret meget i løbet af en dag

Men har du en normal god appetit og spiser varieret, er der ingen grund til at supplere med ekstra proteindrikke.