Sådan undgår du sukkerfælden

Er du træt af at være afhængig af sukker? For kostvejleder og kogebogsforfatter Jane Faerber er løsningen at luge ud i de hurtige kulhydrater og spise mindre fedt, som stopper sukkertrangen.

Jane Faerber. Vi spiser stadig tonsvis af sukker. Der bliver forsket mere og mere i sødemidler, og stadigt flere sukkerfri fødevareprodukter kommer på markedet. Jane Faerber skriver bøger om kost og sukker og er tidligere sukkerjunkie. I dag har hun fundet en form, der virker, uden at det koster hende ret meget . Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Spis fedt og protein

Æg, kød og fedt om morgenen er det bedste værn mod blodsukkerfald og sukkertrang om eftermiddagen. Skær ned i kulhydraterne.

Spis kød, æg, grøntsager (ikke rodfrugter), fede oste og gode olier. Undgå alle kornprodukter, men også frugt og nødder og vær varsom med mejeriprodukter som fløde, yoghurt og creme fraîche. Bare indtil du føler dig »normal« igen.

Spis nok mad!

Lad være med at spise mindre for at kompensere for, at du spiste for meget i går. Det er den direkte vej tilbage i sukkerfælden. Mæthed er et super værn mod fysisk sukkertrang. Din appetit skal nok stabilisere sig om nogle dage. I begyndelsen dage handler det om ikke at falde tilbage i sukkerfælden.

Spis nok fedt

Fedt stabiliserer og fjerner sukkertrang mere end noget andet. Hvis sukkertrangen viser sit grimme ansigt, så tag et olieshot med 1-2 spsk. olie. Det er måske det allersidste i verden, du har lyst til. Men prøv alligevel. Og vent så et kvarters tid og se, om der ikke er faldet ro over dig. Brug fiskeolie eller hørfrøolie. Eller tag en kop kaffe eller te med kokosolie i.

Fyld på med grøntsager

Få rigeligt med grøntsager. Din krop har brug for masser af næringsstoffer for at falde til ro. Hvis du har en juicer, kan du med fordel lave et par gode grønne juicer for at få et par ekstra skud vitaminer.

Drik mere vand

Et af de mest populære sundhedstip er, at man skal drikke mere mere vand. Det virker. Drik det mellem måltiderne og ikke til måltiderne.

Ingen sødemidler

Hvis du er meget sukkersensitiv, reagerer du også på sødemidler. Eller du reagerer på den søde smag, som straks stimulerer din lyst efter mere. Så ud med sødemidlerne de første par dage. Og det er uanset, om de hedder Maltitol, Aspartam, Xylitol, Erythiol (sukrin), Stevia, Agave eller noget andet.

Kilde: Jane Faerber, kostrådgiver og kogebogsforfatter.

Læs mere på madbanditten.dk