Sådan kommer du til at løbetræne i fremtiden

Hvad er tendenserne for vores løbetræning i fremtiden? Personlig træner Jakob Søndergaard giver her sine bud.

Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

1. Fokus

Fokus på selve kvaliteten af din løbetræning, frem for hvor hurtigt og hvor langt, du er i stand til at løbe.Det er dine oplevelser, mens du løber, det handler om. Føles det godt, det du gør, mens du gør det? Din præstation i form af tid og hurtighed har ingen værdi i sig selv, hvis du ikke oplever det godt.

2. Sololøb

Du vil ikke have det samme behov for at dele dine træningsresultater med andre, som tidligere. Du vil være mere mentalt til stede i dit løb, fordi du er blevet mere ærlig over for dig selv i det, du vælger at gøre. Det gælder ikke nødvendigvis om at gennemføre eller præstere. Det betyder ikke, at du har droppet af være »fit« og sund og i god form. Det er stadig grundlaget for din livsstil.

3. Bevidsthed

Du har måske tidligere løbet en halv- eller en hel maraton. Eller også har du ikke, det betyder ikke så meget. For hvorfor skulle du overhovedet gøre det? Og da slet ikke, hvis du er nødt til at løbe i mål på viljen og ikke på konditionen.Du har set alt for mange komme i mål efter en halv - eller en hel maraton, som ser ud som om, de lige har været til afhøring på Guantanamo.Du vil fortsat gerne løbe lange distancer, men være i så god form, at du også får en oplevelse ud af det. Det vil være en øget bevidsthed om løbetræningen i hverdagen, der betyder mest.

4. Løbeteknik

Du vil i langt højere grad have fokus på selve din løbeteknik. Derfor vil du være mere teknisk nærværende, du løber »ikke bare med hovedet under armen og videre derudaf.«Du vil stille større krav til din tekniske kunnen. Derfor vil du interessere dig mere for for eksempel poserunning, hvor tyngdekraften giver dig fart og du skal læne dig lidt fremover. Navnet Pose stammer fra »at posere«.Også barfodstræning vil have din interesse.I takt med, at din træning også skal være en oplevelse, vil du nyde at have kompressionstøj på, både selve løbetøjet og strømperne. Det betyder stadig mere at føle velvære undervejs.

5. Ud i naturen

Det er »back to nature« og ud i skoven. Naturoplevelser vil betyde mere og falder i tråd med din hang til stenalderkost og crossfit i naturen. Du vil i stigende grad kombinerer din løbetræning med andre former for fysisk træning. Redskaber til styrketræning er der allerede mange af i parker og skove. Restitution i din træning vil få en større vægt.

6. Formen

Vigtigst af alt er dog, at du stadig holder dig i form. At det bliver løbeturen, når du kommer halvtræt hjem fra jobbet og vil have renset hovedet, der er i fokus.

Kilde: Jacob Søndergaard, humanfysiolog, foredragsholder og personlig træner.