Sådan får du stærke knogler hele livet

Det er ikke kun muskler, der bør trænes. Det gælder også knoglerne, især hvis du vil minimere risikoen for knogleskørhed.

Hvis du vil undgå knogleskørhed, er det en god ide at sætte ind så tidligt som muligt. For du kan faktisk godt træne dine knogler i bedre form.

Det er en af den slags sygdomme, man først opdager, når det er for sent. Knogleskørhed opdager du først den dag, du falder på en måde, du sagtens burde kunne klare – men alligevel brækker en arm eller et ben.

Over 400.000 danskere lider af knogleskørhed, anslår Osteoporose-foreningen. De 300.000 er kvinder. Sygdommen er delvist arvelig, men der er også andre faktorer, der spiller ind, så den gode nyhed er, at du heldigvis sagtens selv kan gøre en masse for at styrke og vedligeholde dine knogler.

Det får du

- En 6-siders guide (PDF) om træning af knogler med ny forskning og gode råd til både kost og træning

Ved at købe fri adgang til Berlingske Plus i 1 måned eller 1 år får du samtidig adgang til vores andre 400 guider - Se eksempler her.

Se også: "Sådan holder du sommerformen" (19 kr.). "Verdens bedste slankekur" (10 kr.). "Fjern selv dine nakkesmerter" (29 kr.). "Det bør du vide om medicin og kosttilskud" (29 kr.).


Hvis du vil undgå knogleskørhed, er det en god ide at sætte ind så tidligt som muligt. For du kan faktisk godt træne dine knogler i bedre form.

Det er en af den slags sygdomme, man først opdager, når det er for sent. Knogleskørhed opdager du først den dag, du falder på en måde, du sagtens burde kunne klare – men alligevel brækker en arm eller et ben.

Over 400.000 danskere lider af knogleskørhed, anslår Osteoporose-foreningen. De 300.000 er kvinder. Sygdommen er delvist arvelig, men der er også andre faktorer, der spiller ind, så den gode nyhed er, at du heldigvis sagtens selv kan gøre en masse for at styrke og vedligeholde dine knogler.

Det får du

- En 6-siders guide (PDF) om træning af knogler med ny forskning og gode råd til både kost og træning