Sådan bliver cyklen bedre

Filialchef i Nordea, Jan Møller, er på vej til Paris med sit cykelhold. Forinden har han fået finjusteret sin nye racer, så den passer præcis til ham.

Jan Møller til Bikefit hos Cycling Culture i Lyngby. Fold sammen
Læs mere

Cyklen er sprit-ny, en kulsort Boar, købt for halvanden uge siden og prøvekørt omkring 200 kilometer.

I torsdags var det alvor, da filialdirektør i Nordea, Jan Møller, 52, sammen med 15 andre satte kurs mod Paris fra Smørum. Ned gennem Tyskland, ind over Belgien og de krævende Ardenner-bjerge for at nå i mål en uge senere i den franske hovedstad.

1.420 kilometer i alt, inklusiv et par omveje undervejs. Planen er at være fremme på torsdag.

Forude for det, der indtil videre er hans livs længste cykeltur, har det været afgørende for Jan Møller at sidde rigtigt på sin cykel, for at få mest muligt ud af sine kræfter.

Optimal indstilling

Indstillingen på cyklen skal være optimal, fra klamper under cykelskoene til saddelhøjde og afstand mellem sadlen og styret.

Den nye cykel var alt andet end et planlagt køb, forklarer Jan Møller, da Berlingske møder ham til to timers bikefit hos Cycling Culture i Lyngby, kun tre dage før Paris-turen.

For nylig var Jan Møller involveret i et færdselsuheld, men slap med mindre skader. Cyklen blev til gengæld total-skadet.

»Derfor var jeg i hast nødt til at få købt en ny cykel, hvis jeg stadig ville med til Paris, men det var ikke en ønskesituation pludselig at skulle vænne sig til en ny cykel på så få dage,« siger Jan Møller.

Cyklen har han indstillet nogenlunde som sin gamle. Umiddelbart har det virket okay på trods af de få kilometer, han har nået at træne.

»Vi kører 200 kilometer om dagen til Paris, og de første par dage bliver det måske ikke så hårdt. Hårdt nok, selvfølgelig, det er ikke sådan.

Men jeg skal også op på cyklen dagen efter og dagen efter igen, så i løbet af de sidste dage tror jeg, at jeg vil kunne mærke, hvis indstillingerne på cyklen ikke er optimale.«

Først en fysisk test

Daniel Klein fra Cycling Culture er uddannet til at lave bikefit. Han lægger ud med en fysisk test af Jan Møller, som får tjekket sin smidighed, kropsbygning og hvordan knæene arbejder.

Senere er det også fodstilling og styrke. Inden da er Jan Møller blevet spurgt ind til eventuelle fysiske skavanker.

»Jeg har en tendens til at få lidt ondt i venstre side af lænden, når jeg har kørt et stykke tid,« siger Jan Møller.

Ifølge Daniel Klein kan Jan Møller have en lille skævhed, den venstre skulder ser ud til at være en anelse lavere end den højre.

Jan Møller bekræfter, at han selv har lagt mærke til, at han godt kan komme til at hænge lidt med højre skulder, måske kan det være forklaringen på smerter i lænden, som dog først mærkes efter en hel del kilometer.

Daniel Klein mener, at det måske kan hjælpe, hvis cyklen indstilles korrekt.

Præcist billede

Jan Møller sidder oppe på sin nye cykel i en »hometrainer«. Målet er at få et præcist billede af sammenhængen mellem hans præstation og position på cyklen.

Systemet hedder Retül bikefit. Man får monteret sensorer på kroppen og filmes, mens man kører ved moderat belastning. Via en 3D-kortlægning af positionen på cyklen bliver belastningen sammenholdt med, hvor mange watt, man træder. Det er individuelt, hvilke justeringer der skal til, men det vil ofte være styr, saddel og såler i cykelskoene, der er i fokus. Det kræver nogle gange blot en mindre justering af sadlen at sidde bedre. Andre gange en ny frempind, en helt ny saddel og en anden pedalarmslængde.

For Jan Møller viser det største problem sig at være, at han sidder for langt tilbage over cyklens krankboks. Røret, som sidder imellem saddelrøret, baggaflen og skrårøret.

Det betyder, at han skal strække sig længere, for at nå styret og derfor sidder uroligt.

»Du slapper ikke nok af i kroppen, så du kan yde mest muligt ved at bruge færrest mulig kræfter,« siger Daniel Klein.

Sadlen bliver derfor skruet længere frem, men det hjælper ikke, mener Jan Møller.

»Det er som om, jeg sidder endnu mere uroligt nu, og hvis jeg kommer længere frem, bliver det direkte ubehageligt,« siger han, mens han træder rundt i pedalerne.

Ny saddelpind

Jan Møller får en ny saddelpind skruet på, der ikke er nær så bagudvendt som cyklens oprindelige. Det hjælper, og sadlen får endnu et nøk fremad. Det lader til at hjælpe.

»Det er meget vigtigt, at du sidder korrekt over krankboksen. Det er ikke nok kun at rykke sadlen frem og justere længden af cyklen med frempinden,« forklarer Daniel Klein.

For Jan Møllers vedkommende sidder klamperne på cykelskoene lige lovlig langt fremme, derfor bliver de skruet lidt tilbage. Det vil give ham en bedre vinkel på benene, når han træder.

Derudover får han nye såler i sine sko, der giver n bedre støtte og løfter fødderne lidt.

Oppe på en skærm kan Jan Møller se resultaterne af de forskellige målinger.

»Du sidder rigtig godt nu,« konstaterer Daniel Klein på baggrund af målingerne.

»Ja, komforten føles meget bedre,« medgiver Jan Møller. Der er kommet mere ro over hans position på cyklen.

Det er de små gevinster, siger han, som tilsammen kan gøre det muligt for ham at nå Paris.

Også selv om han får at vide, at det kan kræve noget tid at vænne sig til de nye indstillinger.

Jan Møller fik foretaget et bikefit hos Cycling Culture i Lyngby til en værdi af 2.000 kroner.

Se også cycling-culture.dk/dk/