Rødbedejuice kan måske sænke blodtrykket

Hjertehjælp. En ny undersøgelse viser, at rødbedejuice har en positiv effekt på for højt blodtryk. Det betyder dog ikke, at danskere udelukkende skal gå efter den kulørte rodfrugt, siger diætist hos Hjerteforeningen i Danmark.

Rødbeder indeholder et højt niveau af nitrat. Det hjælper med at sænke blodtrykket, viser ny undersøgelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

I denne uge bragte Hypertension, som er den amerikanske hjerteforenings tidsskrift, en undersøgelse, der viser, at grøntsager med højt indhold af nitrat, som for eksempel rødbeder, kan være med til at reducere et for højt blodtryk.

Undersøgelsen, der er finansieret af den britiske hjerteforening, omfattede otte kvinder og syv mænd, der havde et forhøjet blodtryk på mellem 140-159 mm Hg, men som ikke havde andre medicinske komplikationer og ikke tog blodtryksmedicin. Deltagerne drak 250 ml rødbedesaft, som naturligt indeholder nitrat, eller vand, der var tilsat nitrat, og fik overvåget deres blodtryk i løbet af de næste 24 timer.

Deres blodtryk faldt cirka med 10 mm Hg. Virkningen var mest udtalt tre til seks timer efter, at de havde drukket saften, men kunne stadig måles efter 24 timer.

I kroppen omdannes nitrat til et kemisk stof kaldet nitrit, som bliver til nitrogenoxid i blodet. Stoffet udvider blodkarrene og hjælper blodgennemstrømningen, og dermed bliver blodtrykket mindre.

Resultaterne af undersøgelsen beviser imidlertid ikke, at folk kan forbedre deres helbred alene ved at supplere kosten med rødbeder. Men indtaget af grøntsager med et højt nitratindhold, såsom bladgrøntsager eller rødbeder, kan forbedre hjertekarsundheden, siger undersøgelsens leder, Amrita Ahluwalia, til videnskabssitet Science Daily.

Diætist hos Hjerteforeningen, Margit Vesterlund, er åben over for rødbedens kvaliteter, men vil ikke råde danskere med forhøjet blodtryk til udelukkende at gå efter den kraftige rodfrugt.

»Umiddelbart lyder det rigtig godt, men jeg ved ikke, om det er realistisk at få folk til at indtage så store mængder rødbedejuice hver dag,« siger hun.

Til gengæld er hun begejstret for, at der kommer endnu mere fokus på grøntsagernes gode indflydelse på sundhed, også når det gælder hjertekarsygdomme og for højt blodtryk.

»Vi råder folk til at spise frugt og grønt. I rødbeder er der nitrat og fiberindhold, hvilket har en god effekt. Men man skal ikke kun spise rødbeder, selv om de er sunde, for så er der en masse andet grønt, der ikke vil være plads til i kosten. Men det er et slag for, at vi skal se at få de grøntsager ind i kosten.«

I det hele taget har kosten stor indvirkning på blodtrykket, understreger Margit Vesterlund. Det gælder også om at få fisk, der giver omega 3 fedtsyrer, og derudover råder diætisterne hos Hjerteforeningen folk til at droppe rygning, tabe sig, hvis de er overvægtige, spare på alkoholen, bevæge sig og undgå stress.

»Der er rigtig mange steder, man kan sætte ind,« siger hun. Det er dog navnlig en varieret kost, der gør forskellen, og derfor lyder opfordringen fra Danmarks Hjerteforening fortsat på at spise en bred mængde af frugt og grøntsager.