Pas på med energidrikkene - især til børn og unge

Du kan godt drikke energidrikke fra det danske marked, men vær opmærksom på, hvad du ellers får af koffeinholdige ting. Og pas på ikke at give dine børn for meget energidrik

Computerfoto. Fold sammen
Læs mere

Energidrik har et ry for at være usundt på grund af det høje indhold af koffein, men i virkeligheden svarer indholdet i en dåse på 25 cl til mængden af koffein i en normal kop kaffe. Man kan altså som udgangspunkt trygt drikke energidrikke, der er solgt på det danske marked. Det skriver Samvirke.

Alligevel skal man være varsom med at drikke energidrik, mener seniorforsker på Fødevareinstituttet DTU, Anja Pia Biltoft-Jensen.

»Det kan godt være, at man ikke overskrider grænseværdierne for koffeinindtag, hvis man ser på indholdet i én energidrik. Man skal dog huske på, at man får koffein fra meget andet i hverdagen, såsom kaffe, cola, chokolade og te. Hvis det lægges oven i indtaget fra energidrikken, er risikoen for, at man overskrider, betydelig større,« siger hun til Samvirke.

DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at voksne over 18 år indtager mindre end 400 mg koffein om dagen, mens børn og unge under 18 år bør indtage mindre end 2,5 mg koffein pr. kilo kropsvægt om dagen. Målgruppen for indtagelse af energidrik er ellers netop børn og unge i alderen 15-19 år, viser en rapport om energidrikke lavet af DTU.

Anja Pia Biltoft-Jensen opfordrer desuden til, at man passer på med at blande alkohol og energidrik, hvilket er populært blandt mange unge.

»Når man blander energidrik og alkohol, risikerer man, at oplevelsen af, hvor fuld man er, dæmpes. Koffein har en opkvikkende virkning, og sammen med alkoholen slører det fornemmelsen for, hvor meget alkohol man får indenbords,« siger hun til Samvirke.

En række energidrikke indeholder ikke kun koffein som et opkvikkende stof. For eksempel kan man også finde B-vitaminer og aminosyrer som taurin i forskellige energidrikke. Taurin dannes ud fra aminosyrer og forekommer naturligt i for eksempel kød.

Hvad taurin skulle gavne i energidrikke, kan seniorforsker ved Fødevareinstituttet DTU, Morten Poulsen, ikke forklare.

»Det er ikke dokumenteret, at det skulle hjælpe, når man putter aminosyrer som f.eks. taurin i energidrikke,« siger han til Samvirke.