Økologiske varer presser de andre ud

"Vi vil ha' økologisk", nærmest skriger kunderne i Irma. Derfor forsvinder stadig flere af de konventionelle varer nu fra hylderne.

Foto: Sisse Stroyer/Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Irma har taget konsekvensen af kundernes store trang til økologi:

Økologiske bananer er de eneste bananer i grøntafdelingen i Irma året rundt. Fra jul og til sidst i foråret sælges der kun økologiske appelsiner fra Kreta, og når økologiske gulerødder er i sæson, er de også de eneste på hylderne.

Samtidig er flere af de konventionelle varer under voksende pres, og dermed i risiko for at miste pladsen på hylden til fordel for en økologisk én af slagsen.

Det gælder blandt andet pastinak, porrer, selleri og krydderurter, hvor økologi-andelen udgør over 90 procent af salget i Irma.

80 procent af mælkekartonerne, der bliver svinget over disken er økologiske, og basisprodukter som ris, pasta, mel sælges i over 50 procent af tilfældene i den økologiske udgave.

"Vi vil meget gerne give vores kunder det frie valg. Men den fortsatte vækst i økologien betyder, at salget af de konventionelle produkter i en række tilfælde bliver så lille, at de ryger ud af sortimentet," siger indkøbschef i Irma, Hans Christian Ipland, i en pressemeddelelse.

Fik du læst:

Vi er parate til mere økologi

Mens livremmene er blevet strammet på mange områder på grund af finanskrisen, har nedturen ikke fået Irmas kunder til at vende økologien ryggen.

En undersøgelse, foretaget af YouGou Zapera for Irma, viser endda, at forbrugerne generelt er parate til at købe endnu mere økologi de kommende år, oplyser Irma i pressemeddelelsen. Undersøgelsen er lavet på alle slags kunder, ikke kun Irmas egne.

62 procent svarer, at de er interesserede i at købe mere økologi. Det er ikke mindst blandt de yngre, at der er en enorm interesse for økologien. 77 procent af de 20-29-årige svarer, at de gerne ville købe mere økologi.

Undersøgelsen viser også, at forbrugerne ønsker endnu større udvalg. 81 procent svarer, at de ville købe det samme eller mere økologi, hvis udvalget var større.

"Vi vælger aldrig økologiske varer, blot fordi de er økologiske. Vi gør det kun, når smag og kvalitet følger med. Og det betyder, at kundernes lyst til at købe produkterne igen vokser, når de først har smagt dem én gang," siger Hans Christian Ipland.

Fik du læst: