Ny forskning overrasker lægerne: Motion forebygger 13 former for kræft - sådan får du pulsen op

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske atleter skovler i disse dage medaljer hjem ved OL i Rio. Men faktisk har vi alle mulighed for helt bogstaveligt at gå efter guldet. Det personlige guld, livet.

Og i modsætning til de seje mænd og kvinder i Rio kræver det slet ikke benhård træning og års afsavn at hive medaljen hjem. En halv time om dagen er nok.

Ifølge et netop offentliggjort stort amerikansk studie er der nemlig en klar sammenhæng mellem kræft og motion. En hel klar dokumention for, at motion har en selvstændig effekt på forebyggelse af kræft, at motion ganske enkelt mindsker din risiko for kræft. Visse kræfttyper med helt op til 42 pct., hvilket projektchef i Kræftens Bekæmpelse Gitte Laub Hansen kalder stærkt overraskende.

LOG IND PÅ B PLUS og læs hele artiklen om hvordan let motion kan forebygge kræft og se hvilke kræftyper der mindskes, ved dagligt at få pulsen op i blot 30 minutter.

Du får:

  • Artikel: Motion forebygger 13 former for kræft
  • Fakta: Så meget mindsker motion kræftrisikoen
  • Guide: Sådan får du pulsen op

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.


Danske atleter skovler i disse dage medaljer hjem ved OL i Rio. Men faktisk har vi alle mulighed for helt bogstaveligt at gå efter guldet. Det personlige guld, livet.

Og i modsætning til de seje mænd og kvinder i Rio kræver det slet ikke benhård træning og års afsavn at hive medaljen hjem. En halv time om dagen er nok.

Ifølge et netop offentliggjort stort amerikansk studie er der nemlig en klar sammenhæng mellem kræft og motion. En hel klar dokumention for, at motion har en selvstændig effekt på forebyggelse af kræft, at motion ganske enkelt mindsker din risiko for kræft. Visse kræfttyper med helt op til 42 pct., hvilket projektchef i Kræftens Bekæmpelse Gitte Laub Hansen kalder stærkt overraskende.

»Jo mere fysisk aktiv du er - også selv om du bare gør lidt - jo mere vil du beskytte dig selv mod en lang række kræftformer. Vi har fra tidligere studier vidst, at der var en sammenhæng mellem fysisk aktivitet og forebyggelse, når vi talte om livmoder-, bryst- og tarmkræft. Nu viser studiet, at også kræftformer som mave-, lever-, lunge-, nyre-, urinvejs- og spiserørskræft er følsomme over for fysisk aktivitet. Det er meget positivt, og det gode er, at man ikke skal ud og være OL-elitegymnast for at hænge på,« siger Gitte Laub Hansen om det amerikanske studie, der er baseret på data indsamlet fra 12 amerikanske og europæiske studier og dermed bygger på data for 1,4 mio. mennesker.

Hvordan motion og forebyggelse af kræft hænger sammen, vides ifølge Gitte Laub Hansen ikke helt præcist. Men man ved, at fysisk aktivitet påvirker både stofskiftet og hormonbalancen, hvilket får risikoen for at udvikle kræft til at falde.

På Center for Aktiv Sundhed ved Rigshospitalet mener de dog at kende svaret.

Immunsystem stimuleres

Her har læge Pernille Højman forsket i, hvordan motion beskytter mod kræft, et studie, der tidligere i år trak internationale overskrifter.

»Hver gang man dyrker motion, og især ved høj intensitet, stimulerer man sit immunsystem til bedre at genkende kræftceller. Så det vil sige, at hvis man sætter gang i sine immunceller, kan de komme ind og monitorere kroppen for at se, om der er nogen kræftceller, og dermed fjerne dem på et tidligt stadie,« forklarer Pernille Højman, som i lighed med Gitte Laub Hansen er utrolig begejstret for det nye amerikanske studie.

»Især fordi vi taler om 13 forskellige kræftformer, hvor fysisk aktivitet beskytter mod kræft. I mine ører lyder det, som at motion er en generel beskyttelse.«

I Center for Aktiv Sundheds studie har man på forsøgspersoner set, at disse immunceller aktiveres allerede efter ti minutters højintensitetstræning.

»Vi snakker ikke om meget langvarig eller hård træning, men bare om at nå derhen, hvor man får pulsen op og bliver forpustet. Det kan være ved at løbe eller gå op og ned ad trapper, ved cykling eller andet. Det er ikke aktiviteten i sig selv, der er vigtig, men at man når op på et niveau, hvor man bliver forpustet og hjertet begynder at slå lidt hurtigere,« lyder Pernille Højmans råd til at stimulere immuncellerne.

På Kræftens Bekæmpelse tager man dog lidt mindre skridt. Her lyder anbefalingen, at man for at mindske risikoen for kræft skal følge Sundhedsstyrelsens anbefaling om at røre sig 30 minutter dagligt.

»Motion fås desværre ikke i pilleform, så bevægelse er alfa og omega, at være fysisk aktiv er i sig selv en god medicin,« siger Gitte Laub Hansen og fortsætter:

»Man skal finde en bevægelsesform, som gør, at man får lyst til at fortsætte, indarbejde fysisk aktivitet i hverdagen hvor det er muligt. For der er en positiv sammenhæng mellem motion og forebyggelse af kræft.«