Mål dit energiforbrug

Her på siden kan du måle dit energiforbrug – dvs. hvor mange kalorier du forbrænder på en dag.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ved at indtaste alder, højde, vægt, køn og motionsvaner kan du se to ting:

1. Om du er tilstrækkeligt fysisk aktiv

Beregneren viser, om dit energiforbrug er ”under middel,” ”middel” eller ”over middel.”

Hører du til kategorien ”under middel,” bør du bevæge dig mere i hverdagen for at undgå livsstilssygdomme.

2. Hvor mange kalorier du må spise, hvis du ikke vil tage på.

Beregneren viser, hvor mange kalorier du forbrænder på en dag.

Hvis du vil bevare din vægt eller tabe dig, bør du ikke spise flere kalorier dagligt, end du forbrænder.

Du skal kigge under ”totalt energiforbrug,” som er det samlede tal for mængden af kalorier, kroppen bruger på varme, fordøjelse mv. (basalstofskiftet) samt mængden af kalorier, kroppen forbrænder gennem fysisk aktivitet.

Læs nedenfor, hvordan du beregner dit energiforbrug

Sådan beregner du dit energiforbrug

1. Udfyld felterne for køn, alder, vægt og højde.

2. Brug pilene op og ned indtil du har angivet tidsforbruget for dine aktiviteter for et typisk døgn i dit liv. Beregneren antager, at du sidder ned i al den tid, du ikke laver andet.

(For at vurdere, hvor meget du laver på et typisk døgn i dit liv, kan du lægge timetallene for dine aktiviteter på tre typiske hverdage og en weekenddag sammen og dividere med fire (dage). På den måde får du så præcist et billedesom muligt af dit gennemsnitlige, daglige energiforbrug.)

3. Aflæs om dit energiforbrug er ”under middel,” ”middel” eller ”over middel.”

4. Aflæs under ”totalt energiforbrug,” hvor mange kalorier, du samlet set forbrænder på en dag.

Prøv også vores andre beregnere:

Mål kalorier
Test dit kondital
Beregn dit taljemål
Mål dit BMI

Få mere baggrundsviden om træning og sundhed på motion-online.dk