Levetiden falder, når livvidden stiger: Se hvordan du kan leve længere trods en smule overvægt

Overvægt eller direkte fedme kapper op til ti år af vores levetid, viser et nyt stort studie fra Cambridge University. Det skyldes bl.a risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, kræft og lungesygdomme. Danske eksperter mener dog ikke, at lettere overvægtige skal stirre sig blinde på vægten, for det hjælper nødvendigvis at tabe sig.

»Den svære overvægt er farlig. Men når vi taler om en lille overvægt, peger flere studier på, at det ikke er så farligt. Faktisk viste en dansk undersøgelse for nogle år siden, at folk, der allerede var lettere overvægtige, ikke levede længere, hvis de tabte sig,« siger overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet Bente Klarlund og henviser til en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse.

Det betyder dog ikke, at man som lettere overvægtig skal opgive tanken om at være sund.

LOG IND PÅ B PLUS og læs mere om hvordan du holder dig fysisk aktiv på jobbet, i ferien og i fritiden. Lettere overvægtige kan med fordel droppe det benhårde fokus på vægten og i stedet tænke på at være sunde og aktive. »Den svære overvægt er farlig. Men når vi taler om en lille overvægt, peger flere studier på, at det ikke er så farligt,« siger overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet Bente Klarlund.

Du får:

  • Artikel: Levetiden falder, når livvidden stiger
  • Fakta: Overvægt i Danmark
  • Guide: 9 veje til høj plus
  • Gode råd: Her er opskriften på en en sund livsstil

Levetiden falder, når livvidden stiger, viser et nyt studie. Men lettere overvægtige kan med fordel droppe det benhårde fokus på vægten og i stedet tænke på at være sunde.

Overvægt eller direkte fedme kapper op til ti år af vores levetid, viser et nyt stort studie fra Cambridge University. Det skyldes bl.a risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, kræft og lungesygdomme. Danske eksperter mener dog ikke, at lettere overvægtige skal stirre sig blinde på vægten, for det hjælper nødvendigvis at tabe sig.

»Den svære overvægt er farlig. Men når vi taler om en lille overvægt, peger flere studier på, at det ikke er så farligt. Faktisk viste en dansk undersøgelse for nogle år siden, at folk, der allerede var lettere overvægtige, ikke levede længere, hvis de tabte sig,« siger overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet Bente Klarlund og henviser til en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse.

Det betyder dog ikke, at man som lettere overvægtig skal opgive tanken om at være sund.

»Hvis man er lidt overvægtig og har rigtig svært ved at komme ned i vægt, skal man i stedet fokusere på i øvrigt at leve sundt og dermed fjerne nogle af de andre risikofaktorer for sygdom som f.eks. rygning, alkohol og for lidt motion,« siger hun og understreger, at selvom cykelturen til arbejdet måske ikke kan aflæses direkte på vægten, så kan den i høj grad aflæses i sundheden og risikoen for at udvikle sygdomme.

Det gælder især, hvis de ekstra kilo primært sidder på maven, da fedtet her er farligere, fordi det sidder tæt på organerne.

»Hvis livvidden er større end halvdelen af din højde, kan du hente meget sundhed ved at motionere mere. For selv om vægten ikke nødvendigvis bliver mindre, så vil du opleve efter nogen tid med mere motion, at bæltet kan strammes et par huller ind,« siger hun.

Den betragtning deler hjerteforeningens forskningchef professor Gunnar Gislason, der beskæftiger sig med hjerte-kar-sygdomme - den anden største dræber næstefter kræft.

»Der er mange sundhedsmæssige fordele ved at motionere, som er uafhængige af ens vægt. Motion sænker dit blodtryk, du får bedre hjertefunktion, og dit kolesterol falder, og så kan motion også reducerer smerter i f.eks. led. Derudover lever folk generelt sundere, når de motionerer regelmæssigt,« siger han.

Ved ikke om vægttab hjælper

Men også ved at droppe alkohol og allervigtigst rygning, kan man hente flere raske leveår.

»Rygning er klart det sted, hvor der er allermest at hente,« siger han.

Dermed mener han også, at vægttab ikke nødvendigvis er vejen frem for lettere overvægtige.

»For det første så ved vi, hvor svært det er at tabe sig. For det andet, så ved vi ikke, om at vægttab rent faktisk hjælper,« siger han og bakker dermed sin kollega Bente Klarlund op.

Er man svært overvægtig og har en BMI over 30, opfordrer de dog begge to til, at man søger hjælp hos sin læge.

Guide: 9 veje til høj puls

Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Det kan være en cykel- eller svømmetur, men også rask gang og rengøring af huset tæller med.

Mindst to gange om ugen motionere med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed. Her skal pulsen lidt højere op. Træd lidt ekstra i pedalerne eller kast dig evt. ud på en løbetur.

Dyrk den motion, du bedst kan lide – og gøre det sammen med andre. Så er det nemmere at komme i gang.

I FERIEN

1) Børnene vil næppe sige nej til en badetur. Svømning er god motion, som ikke belaster ledene på samme måde som f.eks. løb. Men almindelig vandleg kan også få pulsen op. Frygt ikke lave vandtemperaturer, det er kun gavnligt for din sundhed, fordi mødet med det kolde vand frigiver stress- og lykkehormoner.

2) Sjipning er ikke kun for børn. Voksne kan også have gavn af denne enkle og effektive træningsform. Det kræver ikke meget, blot et sjippetov og et par kvadratmeter, så det er oplagt at tage med på ferien. Hvis vejret ikke er til udendørs træning, så ryk indenfor.

3) Familier med børn har ofte travlt og vil hellere prioritere tid med hinanden frem for på fysisk aktivitet. Men I behøver ikke at vælge. Find bolde, frisbee og drager frem. Til familiesammenkomster kan du arrangere rundbold, høvdingebold og fodbold, og på en helt almindelig aften kan du udfordre dine børn i vikingespil eller gå en lang tur.

På JOBBET

4) En daglig cykeltur mindsker risikoen for hjerte-kar-sygdom, diabetes og visse kræftformer. Derudover forbrænder du også ekstra kalorier, når du vælger cyklen frem for bilen på arbejde. Cyklister kan regne med at leve 4-5 år længere end andre.

5) Brug dit hæve-sænkebord. Rejs dig f.eks. op når du taler i telefon. Sats på at stå op minimum fem minutter hver time. Når du allerede står op, er det også nemmere lige at gå over til kollegaen med en besked i stedet for at sende en mail.

6) Udforder dine kollegaer med en skridttæller. Hvem går egentlig mest på en dag? Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man går mindst 10.000 skridt om dagen.

I FRITIDEN

7) Fodbold er sundt for hjertets pumpekraft, blodtryk, knogler og balancen, viser et studie fra København Universitet. Fodbold består af mange hurtige spurter, vendinger, hop og tacklinger, og derfor har fodbold en endnu bedre effekt på sundheden end f.eks. løb.

8) Mountainbike kan dyrkes af alle uanset alder og slidte led. Det er en sport, hvor både styrke, kondition og koordination udfordres. En mountainbike kan køre i ujævnt terræn, og du bestemmer selv, om du vil køre roligt eller friskt til, så sporten er ikke kun for vovehalse.

9) I Danmark findes 94 såkaldte træningspavilloner, hvor man på lettilgængelige redskaber kan træne i det fri. Træningsformen er for alle, lige fra motionsløberen, som ønsker lidt mere træning, når han er ude at løbe, til børnefamilien, der kan udfordre hinanden.

Kilde: Hjerteforeningen