Kampagner skal skubbe os op på cyklen

»Vi cykler i dag« er en ny kampagne, der skal få flere op på cyklen efter en række andre cykelkampagner med samme formål. Kampagnerne er med til at skabe et socialt fællesskab, som kan lokke flere til at cykle, mener direktør i Cyklistforbundet.

Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Cyklen er vores bedste ven. Vi bruger den tohjulede til at komme på arbejde, ordne vores indkøb og køre en tur, når behovet for motion trænger sig på.

Danmark er verdenskendt for sine mange cykelglade indbyggere og mange cykelstier at køre på.

Alligevel dukker den ene cykelkampagne op efter den anden, hvor organisationer og myndigheder satser på at få flere til at støve jernhesten af og komme i gang.

Det seneste skud på stammen er blandt andet den nye kampagne »Vi cykler i dag«, som afholdes for første gang søndag den 7. juni 2015 med en bred vifte af cykelarrangementer for enhver smag.

Det er Cyklistforbundet, der sammen med DGI, Friluftsrådet, Danmarks Cykle Union (DCU) og Danske Cykelhandlere, der er gået sammen om at markere en ny national cykeldag.

»Vi cykler i dag« træder i stedet for en række lignende arrangementer, som de fem organisationer tidligere har stået bag hver for sig.

»Vi er sådan set ikke en nation, der cykler nok, for hvis vi kigger 25 år tilbage, er andelen af cyklister faldet med ti procent. Vi har derfor stadig brug for at sætte fokus på cykling, som er en meget sund, fornuftig og bæredygtig måde at transportere sig rundt på. Og det er vigtigt at understøtte med kampagner, fordi de kan være med til at ændre vores måde at tænke og agere på, « siger Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet og medarrangør af en række cykelkampagner.

For nogle kan det være svært at hoppe op på cyklen og træde i pedalerne, hvis de ikke har nogen at cykle med, og det er netop dem, kampagnerne forsøger at trække i.

»Vi ved, at for folk, som ikke er vant til at cykle, er det ofte det sociale fællesskab, der kan få dem i gang med at cykle. Det betyder samtidig også, at en rutineret cyklist kan hjælpe den mindre rutinerede med at besvare en række spørgsmål om cykelindstillinger, gode cykelruter og cykeludstyr. Spørgsmålene kan lyde dumme for nogen, men for dem, der ikke er vant til at cykle, er de meget afgørende,« fortæller Klaus Bondam.

»Der kan kampagner være med til at lave nogle sammenhænge, hvor der er flere, der cykler sammen, og hvor man kan stille alle de »dumme« spørgsmål og få afprøvet sin nysgerrighed. Måske får man lyst til at cykle mere i hverdagen,« tilføjer han.

Mandag blev en anden kampagne lanceret - »Ta’ cyklen, Danmark«, der er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, kommunerne i Aarhus, Middelfart, Odense og Frederiksberg samt DTU Transport, KU Science, Cyklistforbundet og DSB. Formålet er at motivere og inspirere folk til at cykle i hverdagen, for det kan vi godt blive bedre til, mener Klaus Bondam.

»30 procent af bilturene i Danmark er på fem kilometer eller derunder. Der er altså rigtig mange steder, hvor det ikke er nødvendigt at køre i bil. For eksempel på en søndag morgen, hvor man kører i bil for at købe morgenbrød, der vil det nok være sundere at tage cyklen,« påpeger direktøren.

Frem mod 2017 vil parterne øge antallet af cykelture i hele landet med 50 millioner, skriver Berlingske Nyhedsbureau. Kampagnen kommer som følge af en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget i februar for »Ta’ cyklen Danmark«.

Her viser det sig, at næsten ni ud af ti danskere har en cykel, men 14 procent cykler aldrig og 61 procent cykler ikke regelmæssigt i øjeblikket.

»Vi er glade for, at rigtig mange danskere har en cykel, men vi er lidt ærgerlige over, at 61 procent ifølge undersøgelsen ikke bruger den regelmæssigt i øjeblikket. Kampagnen skal udnytte det gode potentiale i, at ni ud af ti rent faktisk har en cykel derhjemme, og at landet er fyldt med gode cykelstier,« siger Gitte Laub Hansen, projektchef i fysisk aktivitet og kost i Kræftens Bekæmpelse, til Berlingske Nyhedsbureau.

En anden kampagne, der forsøger at få medarbejderne med på cykelbølgen hvert år i maj er »Vi cykler til arbejde«. Det er Danmarks største motionskampagne med omkring 70.000 deltagere fra flere end 6.000 arbejdspladser i hele landet.

Deltagerne får ikke kun rørt sig, når de cykler til og fra arbejdet, men dyster samtidig også i fællesskab med mine kollegaer om sommerhusophold, cykler og andre attraktive præmier.

I 2014 cyklede 70.884 deltagere fordelt på 6.933 hold med i »Vi cykler til arbejde«. Tilsammen cyklede de over 10 millioner kilometer, oplyser Cyklistforbundet.

Cykelkampagnerne er ikke kun ude på at få flere medarbejdere på cykelsadlen, men rækker også ud efter børn i alle aldre. Det er kampagnen »Alle børn cykler«, der henvender sig til alle skoleelever i 0. til 10. klasse, et bevis på.

Kampagnen finder sted i to uger i September, og får hvert år 140.000 skoleelever op på cyklerne.

»Vi kan cykle« er cyklistforbundets børnehavekampagne, der involverer 119 børnehaver og 4.000 børn. Kampagnen løber i hele maj måned og er bygget op omkring fire cykellege.

»Der er plads til forbedringer i vores cykelkultur, selvom den allerede er langt fremme. Det handler både om at få flere til at vælge cyklen frem for bilen og om vores adfærd, når vi endelig er kommet op på cyklen. Det kan den sociale sammenhæng, som disse kampagner fører med sig, skabe rammerne for,« siger Klaus Bondam.