Gå dig i form

Virker det helt uoverskueligt at komme i gang med at dyrke motion og tabe de første kilo? Det er nemmere end du tror. Selv et par lange gåture har hurtig effekt.

Foto: Mads Jensen

Virker det helt uoverskeligt at komme i gang med at dyrke motion? Tror du, at det ikke nytter noget at komme op af sofaen, fordi du alligevel aldrig kommer i superform? Så tager du helt fejl, for selv små forbedringer får hurtigt effekt.

»Vi har faktisk kunnet se mærkbare resultater på folk, der normalt har været enormt inaktive, efter knap fire uger. Deres risiko for hjerte-karsygdomme og type 2-diabetes er pænt reduceret efter så kort tid og vil fortsætte med at blive lavere, hvis man bliver ved med at dyrke motion. Groft sagt, så minimerer de deres risiko for at dø af en livsstilssygdom,« har professor og overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen tidligere sagt til B.T.

Her er vores guide til, hvordan du let og nemt kommer i gang med at få motion og tabe de første kilo.

Det får du:

En guide på 8 sider i PDF-format, der blandt andet indeholder:
- Forklaring på, hvorfor og hvordan du kan opnå resultater på kort tid
- Eksempler på sygdomme der kan forebygges eller bedres med motion
- Råd til hvordan du motiverer dig selv
- Guiden indeholder desuden to træningsprogrammer: Det ene starter blidt og indeholder kun fem minutters løb første uge, men på kun fem uger vil du være i stand til at gennemføre en tur på fem kilometer i kombination af løb og gang. Det andet program er for dig, der er klar til at starte med at løbe 3 gange om ugen, men ikke er i nogen storform. På 12 uger vil vores program have gjort en habil motionsløber ud af dig.

Ved at købe fri adgang til Berlingske Plus i 1 måned eller 1 år får du samtidig adgang til vores andre 600 guider - Se eksempler her.

Se også: "Overlægens opskrift: Sådan løber du 5 kilometer" (10 kr.). "Sådan får du sjovere løbeture" (10 kr.). "Sådan får du succes med dit løb" (29 kr.). "Sov bedre og få mere energi" (19 kr.). "Bliv klar til en halvmaraton" (29 kr.). "Kom i form på kun 8 uger" (10 kr.). "Sådan vandt han Copenhagen Marathon" (7 kr.). "Udendørs løb - bliv fit i det fri" (7 kr.).


Virker det helt uoverskeligt at komme i gang med at dyrke motion? Tror du, at det ikke nytter noget at komme op af sofaen, fordi du alligevel aldrig kommer i superform? Så tager du helt fejl, for selv små forbedringer får hurtigt effekt.

»Vi har faktisk kunnet se mærkbare resultater på folk, der normalt har været enormt inaktive, efter knap fire uger. Deres risiko for hjerte-karsygdomme og type 2-diabetes er pænt reduceret efter så kort tid og vil fortsætte med at blive lavere, hvis man bliver ved med at dyrke motion. Groft sagt, så minimerer de deres risiko for at dø af en livsstilssygdom,« har professor og overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen tidligere sagt til B.T.

Her er vores guide til, hvordan du let og nemt kommer i gang med at få motion og tabe de første kilo.