Førende hjertelæger: Her er vores bedste hjerteråd

Undgå hjertesygdomme og læs, hvad lægerne selv gør for at holde sig sunde.

hjertetjek
Foto: hjertetjek

Mere end hver fjerde af os må regne med at dø af en hjertesygdom - typisk blodprop i hjertet.

- Selv om der er sket store fremskridt i behandlingen af hjerte-kar-sygdomme, mister alt for mange mennesker stadig livet til sygdom i hjerte og kar. Omkring 80 procent af alle tilfælde kan forebygges med nul røg, sund kost og motion, og vi ved, at selv små ændringer i hverdagen har en effekt på hjertesundheden, siger Inge Vestbo, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Her fortæller syv af Danmarks mest anerkendte hjertelæger, hvad de selv gør i håb om at kunne undgå for tidlig hjertedød.

Det får du

- Syv af Danmarks mest anerkendte hjertelæger fortæller, hvordan de holder hjertet stærkt og godt rustet mod hjertedøden.

Ved at købe fri adgang til Berlingske Plus i 1 måned eller 1 år får du samtidig adgang til vores andre 500 guider - Se eksempler her.

Se også: "Undgå blodprop med nem og billig test" (15 kr.). "Sådan stopper du prostatakræft" (15 kr.). "Undgå det farlige kolesterol" (21 kr.). "Få styr på dit blodtryk" (21 kr.). "Her er farvestofferne og sukkeret du bør undgå" (19 kr.). "Slip angsten for sygdom" (15 kr.). "Proteinkur sænker dit blodtryk" (19 kr.).


Tilmeld dig ugentligt PLUS-nyhedsbrev her


Hjerte-kar-sygdomme er nu verdens største dræber. På verdensplan dør ikke færre end 17 millioner årligt af en hjertesygdom, viser en ny opgørelse fra Hjerteforeningen.

I Danmark ser det ikke meget lysere ud. 142.000 hospitals-indlæggelser årligt skyldes nu problemer med hjerte og kredsløb. Det svarer til en udgift på mere end 5 milliarder kr. årligt.

Dødsårsag for hver fjerde

Mere end hver fjerde af os må regne med at dø af en hjertesygdom - typisk blodprop i hjertet.

- Selvom der er sket store fremskridt i behandlingen af hjerte-kar-sygdomme, mister alt for mange mennesker stadig livet til sygdom i hjerte og kar. Omkring 80 procent af alle tilfælde kan forebygges med nul røg, sund kost og motion, og vi ved, at selv små ændringer i hverdagen har en effekt på hjertesundheden, siger Inge Vestbo, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

 

Bedre, men smøgerne skal ud

- Der er sket væsentlige fremskridt i kraft af, at flere dyrker motion, tænker mere på kolesteroltal og blodtryk, og fordi færre ryger. Men der er stadig god plads til forbedring, ikke mindst på ryge-området. Næste skridt bør være totalforbud mod rygning i det offentlige rum og en fordobling af afgifter på cigaretter. Det handler om at få flere børn og unge til aldrig at tænde den første smøg, siger Peter Clemmensen, overlæge på Rigshospitalet og formand for Hjerteforeningen.

Her fortæller syv af Danmarks mest anerkendte hjertelæger, hvad de selv gør i håb om at kunne undgå for tidlig hjertedød.

Klik på "Se stort billede" for at se hele faktaboksen

Jeg dykker og klatrer i bjerge

Jens Flensted Lassen, 50, overlæge, hjerteafdelingen, Århus Universitetshospital, Skejby

FORBUD MOD CHIPS, SLIK OG ALKOHOL PÅ HVERDAGE:

- Min kone og jeg har pålagt os selv et totalforbud mod den slags på alle hverdage. I weekenden tager vi så revanche, men sparer generelt en masse usunde kalorier.

VAND TIL MADEN:

- Alle hverdage drikker vi kun vand til maden. Jeg er af natur en livsnyder og kan lige nu godt smide 6 kilo, så jeg skal virkelig passe på med colaer og andre søde drikke.

VILD MED HVIDLØG:

- Jeg pøser masser af knust hvidløg i min pesto. En række studier peger på, at hvidløg er godt for kredsløb og hjerte.

OLIVENOLIE ER SAGEN:

- Jeg elsker ristet brød med tomat og olivenolie, der påviseligt er sundt for hjertet. Smør forsøger jeg helt at undgå.

LØBER PÅ RULLESKØJTER;

- En-to gange om ugen spænder jeg mine in liner-rulleskøjter på og løber rundt om Brabrand Sø tæt på mit hjem, en tur på 10-12 km. Det er super motion for hjertet.

STRESSER AF MED BJERGTURE:

- Jeg elsker at vandre og klatre i bjerge. Benytter enhver chance til at gøre det. Jeg har ofte en riffel med og kan finde på at skyde en bjergged. Det er top motion, masser af ren luft, 100 pct. afstressning.

BIDT AF DYKNING:

- Jeg benytter enhver lejlighed til at dykke. Det er dykning med flaske ned til mellem 20 og 40 meter. Jeg tror, det er sundt for mig på alle måder.

Jeg løber på arbejde

Cristian Torp-Pedersen, 57, professor, overlæge, hjerteafdelingen, Gentofte Hospital

SPURTER TIL ARBEJDE:

- Hver dag året rundt spænder jeg løbeskoene og løber til og fra min arbejdsplads, hospitalet. 16 km i alt. Turen varer tre kvarter, men det ville alligevel have taget en halv time i bilen pga. myldretiden.

MASSER AF FIBRE:

- Jeg kan rigtig godt lide kød, men min kone og især mine to teenagedøtre er nærmest fanatiske med, om vi får grøntsager nok, de bager selv groft brød osv. Så jeg får masser af gode fibre.

SPISER OFTE FISK:

- Vi spiser mere fisk. Det er jo veldokumenteret, at det er godt for kredsløb og hjerte. Men tungmetallerne bekymrer mig.

Ø-AFSTRESSNING:

- Jævnlig afstressning er vigtigt for at beskytte hjertet. I mit sommerhus på Læsø stresser jeg helt af. Jeg løber bl. a. ture langs vandet.

Gør-det-selv er min motion

Svend Aage Mortensen, overlæge, 68, hjerteafdelingen, Rigshospitalet

I FORM MED GØRDET-SELV ARBEJDE:

- Jeg bor i et stort, gammelt hus fra 1903, så der er rigtig meget at se til. Jeg murer, laver tømrerarbejde, maler, hugger brænde, passer haven osv. At slå græs er f. eks. rigtig god motion.

CYKLER TIL ARBEJDE:

- Jeg cykler så vidt muligt de 6 km til min arbejdsplads. Men jeg kunne blive bedre til det. Mange gange har jeg for travlt.

UNDGÅR FOR FEDT KØD:

- Min kone er næsten endnu mere hjerte-bevidst og sætter mig under moderat pres. Det er altid kød med lavest muligt fedtindhold. Nakkekoteletter er f. eks. helt udelukket.

FISK ER SAGEN:

- Vi spiser fisk ofte, mindst to gange om ugen. Meget tyder på, at det gavner kredsløb og hjerte.

GLAD FOR HVIDLØG:

- Vi spiser det gerne og ofte - dog ikke, hvis jeg skal gå stuegang på hospitalet. Hvidløg har en god antioxidativ virkning.

SØVNEN VIGTIG:

- Jeg sørger for at få mine 7,5 timers søvn. Det har stor betydning for den generelle sundhed.

Morgenæg fint for hjertet

Peter Schnohr, 69, speciallæge i hjertesygdomme med egen praksis, idémand til og medarrangør af Eremitageløbet i en menneskealder

ÆG GIVER GODT KOLESTEROL:

- Mange er bange for at spise æg, men jeg skal selv have mit æg hver morgen. Det er slet ikke så skadeligt, som nogle har hævdet. Kolesteroltallet stiger måske, men ægspisere får især mere af det gode, beskyttende kolesterol. Mit råd lyder: Spis det trygt.

VÆK MED SALT:

- Jeg passer rigtig meget på med saltet. Pøser f. eks. ikke salt på mit morgenæg. Vi får alt, alt for meget skjult salt, som presser blodtrykket op - og øger blodprop-risikoen.

LØB GØR MIG HØJ:

- Jeg løber ca. 6 km i hvert fald to gange om ugen, rundt om Søerne i København. Det giver velvære, mere energi og afstresser. Det er veldokumenteret, at motionsløbere lever op til 10 år længere end andre.

CYKLER TIL ARBEJDE:

- Jeg cykler altid på arbejde, tre-fire km. O. k. motion.

LANGREND ER HJERTEVENLIGT:

- Jeg benytter enhver chance for at stå på ski, og især langrend er super motion for hjertet. Alle muskelgrupper kommer i brug. Øger bl. a. hjertets evne til at optage ilt.

MASSER AF RUGBRØD:

- Jeg spiser det i tommetykke skiver. Det giver både fibre og de vigtige langkædede kulhydrater. Udover rugbrød med pålæg spiser jeg varieret og meget af den hjertevenlige middelhavskost. Min kone og jeg er vilde med pasta.

Stresser af med en krimi

Jan Kyst Madsen, 57, ledende overlæge, hjerteafdelingen, Gentofte Hospital

ET ØJE PÅ VÆGTEN:

- Jeg er meget obs på, at mit BMI ALDRIG må komme over 25. Som hjertelæge har jeg set rigtig mange eksempler på, hvordan overvægt får både blodsukker, blodtryk og kolesterol til at stige.

OP PÅ MOTIONSCYKLEN:

- Desværre bor jeg kun 500 m fra min arbejdsplads, så det er op på motionscyklen HVER dag. Mindst 10 min. I vildt tempo, så tøjet kan vrides bagefter. Med TV2s hit i øregangen.

SVØMMER OM KAP:

- En gang om ugen konkurrerer jeg med min 13-årige søn om, hvem der hurtigst kan svømme en kilometer. Jeg kan næsten følge med ham. Svømning er super træning for hjerte og kredsløb.

DYRKER FITNESS:

- En-to gange om ugen vægttræner jeg i det lokale fitnesscenter. En halv time ad gangen. Får sved på panden, men træner aldrig så hårdt, at jeg er færdig bagefter.

KRIMIER AFSTRESSER:

- Stress sætter hjerte og kredsløb under pres. For mig er den bedste afstressning en amerikansk kriminalfilm.

CHOKOLADE ER GODT:

- Jeg er chokolade-afhængig, men jeg spiser det med god samvittighed. Nye studier har jo vist, at især mørk chokolade, nydt med måde, kan yde en vis beskyttelse mod hjertesygdom.

SKÆRER ALTID FEDTET FRA:

- Vores barn på 15 vil have traditionel dansk mad, så vi kunne godt spise sundere. Men jeg spiser dog pænt med grønt og holder igen med dyrisk fedt. Fedtkanten på bøffen skærer jeg altid fra.

Lidt rødvin beskytter hjertet

Finn Gustafsson, 42, overlæge, hjerteafdelingen, Rigshospitalet

NUL RØG:

- Jeg er heldig, fordi jeg aldrig har haft lyst til at ryge. Rygning mere end fordobler din blodprop-risiko.

SQUASH ER TOP HJERTEMOTION:

- Jeg har spillet squash i 10 år - en time hver uge. Høj-intensiv trænding, hvor pulsen kommer meget højt op. En ret aggressiv sport, hvor man også kommer af med en masse ophobede spændinger. Fin stressventil.

TRE GANGE LØB OM UGEN:

- Jeg løber rundt om Damhussøen to-tre gange om ugen. Et sted mellem 5 og 10 km hver gang. Jeg har fundet en fast løbemakker. Det gør det sjovere.

RØDVIN KAN FOREBYGGE:

- Jeg elsker rødvin. Drikker en-to glas om dagen. Det er jo bevist, at et moderat forbrug er godt for hjertet. Stoffet resveratrol udvider blodkarrene og modvirker de skadelige forandringer i karvæggene.

FISK PÅ MENUEN:

- Der er solid dokumentation for, at fedtsyrerne i fisk forebygger. Jeg spiser det en-to gange om ugen.

RIGELIG FRUGT OG GRØNT:

- Jeg er bevidst om at spise varieret med meget frugt og grønt.

Fodbold holder mig i form

Peter Clemmensen, 49, overlæge, hjerteafdelingen, Rigshospitalet, formand for Hjerteforeningen

FODBOLD-TOSSET:

- Jeg spiller old boys-fodbold mindst to gange om ugen. Vi er en flok gamle venner, som hygger os fantastisk med det. Og så er det super hjerte-motion med de pludselige, hurtige ryk.

FÆLDER TRÆER:

- Jeg bor på en landejendom med lidt jord og en hel del træer. At fælde træer er rigtig god afstressning og effektiv motion.

HOOKED PÅ MIDDELHAVSKOST:

- Jeg er meget madglad, men lægger stor vægt på den hjertesunde middelhavskost. Dvs. olivenolie, mange grøntsager osv. Jeg får god inspiration ved nogle gange at gå i hælene på en god ven, der arbejder som kok.

NUL SMØR:

- Jeg rører ikke smør. Som hjertelæge bekymrer det mig, at brødrene Price i deres tv-programmer er storforbrugere af smør.

MASSER AF LØG:

- Jeg spiser masser af hvidløg og løg. Det smager godt, og meget tyder på, at det gavner kredsløbet.

Tilmeld dig ugentligt PLUS-nyhedsbrev her