Flyt træningen ned på stranden og få udfordret både muskler og hjerne

Både sandet og vandet er med til at presse din krop mere end ved almindelige trænings- og løbeøvelser, lyder det fra to træningseksperter.

Løber du i bare tæer på stranden, skal du være opmærksom på sten og muslingeskaller, som du kan skære dig på. Colourbox/Free Fold sammen
Læs mere

De fleste af os forbinder stranden med afslapning og solbadning, men sand og vand kan meget mere end det.

Stranden er nemlig et godt alternativ til træningscenteret, hvis du har lyst til at træne i det fri, fortæller Marina Aagaard, der er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet.

Eksempelvis bliver løbetræningen mere udfordrende, når den rykkes fra asfalt til sand.

- Sand er tungere at løbe i, og når du løber på et ustabilt underlag, er der også den fordel, at du bruger musklerne lidt anderledes. Du bruger også din hjerne til at koordinere dine bevægelser på en anden måde, end hvis du var på et fast underlag, siger Marina Aagaard.

Sand sætter kroppen på overarbejde

Det sender derfor nervesystemet og dine muskler på overarbejde, når du skal korrigere for det ustabile underlag, som sandet giver.

- De muskler, du allerede bruger ved løb, kommer i hvert fald til at arbejde endnu hårdere i sandet, siger hun.

Til gengæld bør du holde dig fra strandløb, hvis du lider af løse fodled, da risikoen for vrid er større. Men så kan en gåtur på stranden i højt tempo til gengæld være et godt alternativ.

Du kan både løbe i løbesko og i bare tæer. Vælger du sidstnævnte, skal du dog tage højde for både muslingeskaller og sten, som du kan skære dig på, fortæller Marina Aagaard.

Sandet på stranden kan også bruges til andet end løb og klassiske styrkeøvelser som mave- og armbøjninger.

Nomi Kronberg, der er personlig træner, har nemlig specialiseret sig i at finde gode træningsøvelser på stranden.

- Når du eksempelvis skubber til sandet med hænderne, så giver det en modstand, som er meget dynamisk, og som betyder, at du ender med både at træne din mobilitet, smidighed og styrke, siger Nomi Kronberg.

Træning i sand viser dine svagheder

Men sandet kan også en god indikation af, hvor stærk du er i forskellige dele af din krop.

- I sandet kan du helt tydeligt se, om den ene side af kroppen er mere smidig end den anden, og om du har mere styrke i det ene ben frem for det andet. Det gør det nemmere at se, hvor man skal sætte ind for at få en optimal træning, siger Nomi Kronberg.

Ligesom i sandet giver vandet også en ekstra dimension til træningen.

- Vandet er optimalt, da det yder en anden modstand, end hvis du eksempelvis går på land. Men du kan også lave forskellige løbe- og hoppeøvelser, hvor du bruger modstanden i vandet, siger Marina Aagaard.

Klassiske træningsøvelser som høje knæløft og hælspark vil med garanti tage pusten fra dig.

Det hele afhænger dog af, hvor langt ud du går, fortæller Marina Aagaard.

- Det giver meget forskellig effekt, alt efter om du går ud til knæene eller til livet. Jo højere vandet går op, desto hårdere bliver det, siger hun.

 

/ritzau fokus/