Fisk hjælper mod leddegigt

Fisk kan forebygge leddegigt, viser ny svensk undersøgelse. Men der er også mange andre grunde til at spise fisk, påpeger Gigtforeningens kostrådgiver.

Hvis du spiser fed fisk som laks en gang om ugen, eller mager fisk som torsk fire gange om ugen, kan du halvere risikoen for at udvikle leddegigt. Det viser en stor svensk undersøgelse fra det medicinske universitet Karolinska Instituttet i Stockholm, der for nylig blev offentliggjort i det internationale tidsskrift Annals of the Rheumatic Diseases.

Over 32.000 svenske kvinder var med i undersøgelsen. Kvinderne skulle udfylde spørgeskemaer om blandt andet madvaner i 1987 og endnu et spørgeskema ti år senere. I løbet af det årti udviklede 205 af kvinderne leddegigt – de kvinder, som fik mere end en portion fed fisk eller over fire portioner mager fisk om ugen, havde halvt så stor en risiko for at udvikle leddegigt sammenlignet med de kvinder, der spiste mindre mængder fisk. I undersøgelsen er der taget højde for kvindernes forskellige vaner som rygning og alkohol, der kan påvirke helbredet.

Det er fiskenes indhold af Omega-3-fedtsyre, som har den gavnlige effekt på sygdommen, der rammer kvinder tre gange så hyppigt, som den rammer mænd.

»Sammenhængen mellem forbruget af fisk og leddegigt skyldes hovedsagelig fiskenes indhold af langkædede Omega-3-fedtsyrer,« skriver forfatterne i undersøgelsen ifølge en pressemeddelelse.

Det er ikke første gang, at en undersøgelse viser, at fisk kan have en gavnlig effekt mod leddegigt, påpeger Gigtforeningens kostrådgiver, Henriette Thorseng.

»Der er lavet mange undersøgelser, som viser, at fisk og særligt fede fisk er rige på Omega-3 fedtsyre, som kroppen har brug for for at fungere optimalt. I en del forsøg har man givet Omega-3 fedtsyrer fra fisk til mennesker med leddegigt, og der har man bl.a. set, at de kunne mindske patienternes forbrug af smertestillende midler som Ibuprofen. Man har også set, at fiskeolie kan være med til at forbedre andre symptomer på leddegigt som for eksempel stivhed,« siger Henriette Thorseng, som påpeger, at der er mange andre gavnlige effekter ved at spise fisk – både for mennesker med gigt og alle andre.

»Udover Omega-3 fedtsyre er der bare så meget godt i fisk, som på mange måder er nyttigt også for mennesker med gigt. Det er altid godt at få sund og varieret kost, og det er fiskene rigtig gode til at bidrage til. Fisk indeholder ting, der ikke er så meget af i den øvrige kost: Selen, jod og særligt D-vitamin, som man ellers kun kan få fra sol. D-vitaminer er også gode for muskel- og skeletsygdomme, og fisk er også en god proteinkilde, som kan være med til at forebygge overvægt, som heller ikke er godt for gigt,« siger hun.

I dag anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man spiser 200-300 gram fisk om ugen, men når styrelsen kommer med nye kostråd på tirsdag, vil anbefalingen ifølge Henriette Thorseng lyde, at man skal spise endnu flere fisk.

Der kan dog også være negative effekter ved fisk, fordi de kan indeholde skadelige tungmetaller. Men så længe man holder sig til Sundhedsstyrelsens anbefalinger og spiser forskellige typer fisk, burde man være på den sikre side, vurderer Henriette Thorseng.

»Det er en god ide at spise fisk, som er fanget forskellige steder. De fisk, der spises i Danmark, er der ikke så store problemer med, og hvis man følger fødevaremyndighedernes anbefalinger om indtag af fisk, så er man sikret, at sundhedsgevinsterne overvinder de negative effekter ved tungmetaller, og hvad der ellers er af kemiske forureninger.«