»Elcyklen er fantastisk til at få folk til at cykle mere. Derfor går Cyklistforbundet ind for elcykler. Så enkelt er det.«

Cyklistforbundet er en varm fortaler for elcyklen, der har fået sin egen dag i dag.

På denne sorte el-cykel sidder batteriet traditionelt ved bagagebæreren og motoren ved forhjulet. Nyere og dyrere elcykler har motoren i kranken og batteriet sidder under sadlen. Begge dele gør cyklen mere stabil.Arkivfoto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016 Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

I dag er det Elcyklens Dag for første gang i Danmark. Med stort elcykel-arrangement bl.a. på Docken i Københavns Nordhavn. Elcyklens Dag støttes af bl.a. Cyklistforbundet, der har gjort sig til varm fortaler for cyklerne med hjælpemotor, som er blevet rasende populære på de danske cykelstier de senere år.

»Elcyklen er fantastisk til at få folk til at cykle mere. Derfor går Cyklistforbundet ind for elcykler. Så enkelt er det,« siger forbundets direktør, Klaus Bondam.

Det er måske for meget sagt, at elcyklerne er blevet rasende populære på cykelstierne, for man møder stadig mange cyklister, der bare er rasende på »snyderne«, der efter deres mening kører for hurtigt og for usikkert.

»Danskerne må se at bevæge sig væk fra den fejlagtige opfattelse, at elcyklen er en mormorcykel eller at det på en eller anden måde er »snyd« at køre på elcykler. Men når det så er sagt, er elcyklen også en fantastisk måde at give ældre større mobilitet, og give svært overvægtige mulighed for at cykle, som de måske ikke kan på en almindelig cykel,« siger Klaus Bondam, der godt kender til de negative følelser mod elcyklister.

»Alle cyklister kender vel den der oplevelse af, at man puster op ad bakken, og så kommer der en kvinde på 75 år og overhaler så let som ingenting. Men man må altså tage sig selv i at blive sur, når man ser batterikassen bag på cyklen. Ville det være bedre, hun kørte forbi i en bil? Nej, vel. Derfor er Cyklisforbundet nu ude og sige endnu mere tydeligt, at elcyklen er en helt legitim og ordentlig måde at bevæge sig på,« siger Klaus Bondam.

Paradoksalt nok er der undersøgelser, herunder et dansk projekt, som viser, at elcyklister får mere motion. Selvfølgelig ikke per kilometer sammenlignet med en almindelig cykel, hvor elcyklen er mærkbart arbejdsbesparende - det er hele ideen med den, at man bruger mindre energi.

»Men man forbrænder jo stadig nogle kalorier, når man sidder på elcykel, sammenlignet med at sidde i en bil eller på et bussæde. Og det viser sig at give nogenlunde det samme kalorieforbrug som på en almindelig cykel, fordi man er tilbøjelig til at cykle længere på en elcykel,« forklarer Klaus Bondam.

Elcyklen udmærker sig dog især i Cyklistforbundets optik ved ikke at være en bil.

Og man mener, at elcyklerne kan få flere bilister til at cykle, især på de mellemlange distancer på fem kilometer og derunder, som ifølge forbundet udgør en tredjedel af de danske privatbilers ture.

»Elcyklen repræsenterer en form for missing link i det samlede transportbillede. Der er et stort skift frem og tilbage af brugere imellem kollektiv trafik og cyklisme, men det er meget svært at lokke bilister over på cyklen. Og her viser elcyklen sig at være det, der kan få selv hardcore bilister til at bruge cyklen, så vi kan få mere plads på vejene«, siger Klaus Bondam, der selv har en fod i begge verdener.

Han kommer normalt på arbejde ved at tage bilen fra sit hjem i Odsherred til Folehaven vest for København, hvor han parkerer bilen og sætter sig på cyklen for at fortsætte ud i hovedstadsområdet.

»Elcyklen gør den mellemlange afstand overkommelig. Den helt almindelige danske hverdagscyklist vil nok sige, at grænsen går ved 5-6 kilometer, hvis man skal cykle hver dag, alle dage, året rundt. Men den grænse bliver flyttet betydeligt med en elcykel. Så kan man hver dag cykle 10-15-20 kilometer, og det bliver pludselig tilgængeligt at cykle for folk, der ikke tidligere har kunnet se muligheden,« siger cyklistformanden, der henviser til flere forsøg, hvor kommuner udlåner gratis elcykler til borgerne.

»I Randers havde en femtedel af deltagerne selv købt en elcykel, inden forsøget udløb,« siger Klaus Bondam, der har fem cykler, hvoraf den ene er en elcykel.

»Jeg synes egentlig ikke, elcyklen har nogen funktion i byen. Der bliver tempoet for voldsomt. Men den kan noget på de mellemlange stræk, og jeg bruger den, hvis jeg skal cykle imellem bydelene. Jeg oplever det samme, som vi hører fra mange, der prøver elcyklen. Jeg elsker, at jeg kommer hurtigere frem. At jeg ikke skal lede efter en parkeringsplads. At jeg kan overhale alle bilerne,« siger Bondam, der også er meget glad for supercykelstierne, som kommunerne i hovedstadsområdet samarbejder om at bygge, og som netop gør det hurtigere og sikrere at køre de mellemlange stræk på cykel - med eller uden elektrisk støtte.

Indtil klokken 17 lørdag kan man opleve elcyklernes dag som arrangement på Docken i Københavns Nordhavn. Bl.a. kan elcykler af enhver art prøvekøres og ses an.