Eksperter: Juice er sundt – lange juice­kure er ikke

Det er populært »at juice« for tiden, og nogle går på regulære kure for at afgifte sig selv og samtidig tabe nogle kilo. Eksperter anbefaler dog, at man aldrig følger kurene i mere end en uge ad gangen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vil du blive »den bedste udgave af dig selv«? Det kræver blot en juice­presser, en masse frugt og grøntsager samt viljen til at takke nej til al fast føde i dagevis. Sådan lyder det i »Den fedeste juicekur« af Zennie og Martin Bonde Mortensen, der anbefaler læserne at gå på udrensningskur, hvor man kun lever af flydende kost i 3 til 30 dage. Den er en af to juicebøger, der er udkommet i denne uge. Den anden »Saft – Rene grønne vitaminer« er skrevet af Sarah Cadji.

»Ved at gå på juicekur vender man tilbage til naturens veje. Man finder ud af, hvor meget man går og propper i hovedet hver dag af raffineret mad, sukker og alt muligt andet skidt. At tabe sig er det sekundære i en juicekur. Det primære er at få masser af vitaminer og mineraler, give tarmene og leveren en pause og indse ens dårlige vaner,« siger Martin Bonde Mortensen.

Uenighed om lange kure

Kostvejlederen driver sammen med sin hustru helseklinikken »Kropsinstituttet«, hvor parret siden 1997 har forsøgt at hjælpe danskere til en sundere hverdag gennem blandt andet grøntsagsjuice. Han mener, at alle vil opleve et godt sundhedsløft ved de korte kure på tre-syv dage. Men det er ved de længerevarende kure, at »det bliver rigtigt sjovt«, understreger han.

»På to uger eller en måned med juice kan der sagtens ske revolutionerende ting. Ikke nok med, at du vil få en fuld udrensning, det vil også have en god effekt på lidelser som gigt, psoriasis og høfeber,« siger Martin Bonde Mortensen.

Men ifølge to eksperter på området bør man være særdeles varsom med at prøve de længerevarende kure. Jerk W. Langer er læge og foredragsholder og har i en årrække beskæftiget sig med slankekure og deres virkning på mennesker.

»Juicekuren er i orden som en »jeg skal altså passe min festkjole på fredag«-førstehjælpsdiæt. Der er intet skadeligt i at følge kuren nogle dage eller en uge,« siger han, men advarer mod længerevarende juicekure, da de er »regulær udsultning«.

Klinisk diætist på Gastromedicinsk afdeling på Køge Sygehus, Malene Lyngesen, har læst »Den fedeste juicekur« og er enig med læge Jerk W. Langer i, at de længste kure i bogen ikke forekommer sunde for kroppen. Problemet er først og fremmest, at man ikke kan imødekomme kroppens næringsbehov kroppen udelukkende via frugt og grønt.

»Jeg ser det som en mangel, at der slet ikke er animalsk protein i kuren, for det er protein af høj biologisk værdi, som alt andet lige er den type, kroppen udnytter bedst. Det kunne man få via kød, fisk, fjerkræ, æg eller mejeriprodukter. Jeg havde også meget gerne set noget fuldkorn, kostfibre og omega-3 fedtsyrer i et så langt forløb. Ren juice kan gå i nogle dage, men på en hel måned vil kroppen mangle nogle af de næringsstoffer, der indgår i en sund, varieret kost,« siger Malene Lyngesen.

Sundhed er andet end muskler

Resultatet af manglen på protein og det lave antal kalorier i juicekure betyder, at man vil tabe sig undervejs. Ikke bare væske, tarmindhold og fedt, men også muskelvæv. Det ser Martin Bonde Mortensen ikke som et problem.

»Sundhed handler om meget andet end muskelmasse. Allergi, fordøjelsesproblemer, uren hud, dårlig søvn, overforbrug af medicin. Det er de virkelige problemer, som en sund kur kan være med til at afhjælpe,« siger han.

»Hvis du taber to kilo muskelmasse under kuren, kan du jo bare tage dem på igen bagefter,« siger han.

At miste muskler i forbindelse med kure gælder ikke udelukkende for juicekuren, understreger læge Jerk W. Langer:

»På alle kure, som nedsætter kalorieindtaget, taber man i starten en del protein – altså muskler – indtil kroppen får omstillet stofskiftet til at forbrænde mere fedt. Det tager nogle dage og forklarer, hvorfor man i starten af kuren kan have hovedpine og være utilpas. Det gælder både juicekuren og andre fastekure, eksempelvis 5:2,« siger Jerk W. Langer, der selv har skrevet en bog om 5:2-kuren, hvor man spiser normalt i fem dage og meget begrænset i to dage.

»Sundhedsmæssigt set er det vigtigste mål ved en kur at slippe af med det farlige fedt i og på maven, som ellers kan føre til åreforkalkning, blodprop, demens, depression, type-2 diabetes og visse kræftlidelser samt forværre gigt, astma, psoriasis, bumser, hovedpine og meget andet,« siger han.

Den anden juicebog, der er udkommet i denne uge, byder også på en såkaldt saftkur, men kun af en-to dages varighed.

Juice er et godt supplement

At bruge hjemmelavet sund saft og juice som kortvarig faste kan ifølge Jerk W. Langer og diætist Malene Lyngesen supplere varieret kost.

»Vores kroppe er skabt til at faste i kortere tidsperioder. Det har mennesket gjort i tusindvis af år, enten fordi vi som jægere ventede på det næste bytte eller af religiøse årsager. Derfor er vores kroppe skabt til at omstille sig på perioder med et lavt kalorieindtag,« siger Malene Lyngesen.

»Der er virkelig mange gode ting i de juicer, der beskrives i »Den fedeste juicekur«, og for mange vil det være en fordel at faste med juice en enkelt dag i ny og næ. I forvejen har mange danskere svært ved at få spist de daglige 600 gram frugt og grønt, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, og der kan juice være en hjælp.«

Ifølge Jerk W. Langer er det sunde ved en juicekur i virkeligheden ikke, hvad man spiser, mens man er på den. Sundheden består i langt højere grad af alt det, man ikke spiser: Forarbejdet industrimad og hvidt brød.

»Så snart man skærer det ud af sin kost, får man det bedre og taber sig. Man kan godt føle sig bedre tilpas under en juicekur, men man ville opnå det samme ved andre kure, såsom »Middelhavskost«, som også udelukker usunde fødevarer. Men en egentlig kostomlægning på den lange bane er den eneste holdbare løsning. Går man efter afsluttet juicekur tilbage til sine gamle uvaner, er det hele spildte kræfter.«

At man skal ændre sine vaner på lang sigt er juice-forfatter Martin Bonde Mortensen helt enig i.

»Man skal ikke gå på juicekur i tide og utide, men langt de fleste ville have godt af en om året. Derudover bør man bare snuppe en juice i ny og næ. Så kan man lige nulstille kroppen efter en bytur eller en ferie, hvor man har levet usundt,« siger han.