Derfor styrer vi selv vores stress

Lad tanker og bekymringer blive liggende omme i baghovedet uden at forholde dig aktivt til dem. Det er udgangspunktet for en ny terapiform herhjemme, som bruges til at håndtere stress.

Ved at have fokus på vores tanker, kan vi selv styre vores stress (Foto: Jeppe Carlsen/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Carlsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er aldrig de andres skyld, og vi kan ikke planlægge os ud af at have for travlt eller bekymre os om, at vi »måske snart går ned med stress«.

Og nej, det nytter heller ikke at få ro eller rejse væk og tænke det hele grundigt igennem i timevis, dagevis eller ugevis.

»Stress er noget, vi selv styrer i hverdagen i langt højere grad, end vi tror. Det er vores indstilling til stress og selve tankerne om stress, der er afgørende,« siger cand.psych. Pia Callesen.

Kan virke provokerende

Hun er i øjeblikket aktuel i serien »Fældet af stress«, der vises på TV2. Og klar over, at hun med sin tilgang til stress kan virke provokerende og kontroversiel på nogle. For stress, ofte med en depression til følge, er alvorligt.

Pia Callesen er blandt de stadig få psykologer i Danmark, der arbejder udfra terapiformen »metakognitiv terapi«, hvor grundidéen er, at det er vores tanker, der er afgørende, når det handler om at håndtere stress bedst muligt.

En terapiform, som især er udbredt i Norge og Storbritannien. Og som tager hele sit afsæt i, »at vi skal lade mange af tankerne ligge, være i fred og passe sig selv.«

Ifølge Pia Callesen skal tankerne blive omme i baghovedet, uden at vi forholder os aktivt til dem.

»Tanker er ligesom tog på en perron. Der er ca. 70.000 tanker dagligt. Vi vælger selv, hvilke tog, vi står på. Det vil sige, hvilke tog, vi »engagerer« os i,« forklarer Pia Callesen, der er klinikchef og ejer af det private firma »Center for Kognitiv Terapi og Supervision.«

Fortrænger ikke virkeligheden

»Jo flere tog, vi stiger på, og jo mere tid vi bruger på tankerne, jo flere stress-symptomer. Har man for eksempel tanken:

»Hvorfor har jeg det skidt? Bliver mine børn påvirket af det?« Så bruger man automatisk mange timer på de tanker. Bekymringer, som kan føre til tristhed, nedtrykthed og endnu mere stress.«

Pia Callesen afviser, at det er at fortrænge virkeligheden.

»Man fortrænger ikke, man lader bare tankerne ligge, de er der jo stadig.«

Hun erkender behovet for overblik og struktur, men løsningerne kommer lettere, hvis man ikke genererer negative tanker, siger hun.

Ifølge Pia Callesen sker der en selvregulering. Mange af de tanker og følelser, vi lader ligge, hober sig ikke op, men forsvinder gradvis, hvis vi ikke »booster dem« med nye bekymringer.

Det kan trænes

»Der er så mange sejlivede myter om stress. De ville have godt af, at vi gjorde op med nogle dem.«

Det er ikke nødvendigvis let at overbevise sig selv om, at man ikke længere vil være bekymret. At man ikke vil »vedligeholde« sine stress-tanker. Men det kan trænes.

»Metakognitiv terapi handler om at lære at begrænse de tog, man stiger på, være bevidst om dem, vælge dem med omhu og gøre sig klart i hvor lang tid, man har tænkt sig at blive der.

I modsætning til en række andre terapi-retninger, handler det om »uhensigtsmæssige opmærksomhedsstrategier og for meget tænkning,« lyder forklaringen.

For »overtænkning« kan føre til stress og dermed være den direkte årsag.