Den daglige dosis

Der indgår masser af grøntsager, flere slags fugl og flere slags fisk, samt indmad, oksehakkekød, bønner, pasta, kartofler og ris i måltiderne i denne ugeplan. Og så lidt gris. Faktisk indgår der en lille smule gris i alle måltiderne.

Foto: Lars Ranek Fold sammen
Læs mere

Den daglige dosis kunne man kalde den. Men den lille smule gris, der kommes i maden, har nu ikke noget med medicin at gøre. Den er der kun fordi gris - røget, saltet, tørret eller alle tre dele - er en fantastisk smagsgiver. En form for krydderi, som på linje med hvidløg, vin, en lille smule sukker (eller honning), selleri, løg eller friske krydderurter er nærmest basalt afgørende for den store smag. For når disse ingredienser anvendes rigtigt, dvs. i de rette doser og med den rette kogetid, fuldender de retten uden på nogen måde at dominere smagen.

 

Frikassé af kylling og østershatte

Skær bacon i små terninger. Gør sellerien i stand og skær den i terninger på ca. tre cm. Skær skalotteløgene i bittesmå terninger og hak hvidløget fint. Riv østershattene i strimler og skær brystfileterne i lidt mindre stykker.

Brun baconterningerne let i eget fedt. Tag dem op og tilsæt smør og olie. Brun østershattene let i fedtstoffet. Tag dem op og tilsæt bryststykkerne samt selleri, løg, hvidløg og timian. Sauter det hele i et-to minutter. Tilsæt vin og lad den dampe næsten væk. Kom svampe og bacon i gryden igen, sammen med to dl vand og fløde. Lad det hele simre i seks-otte min. under låg. Smag til med salt og peber og server med parboiled ris til og hakket persille over.