De sundeste måder at tilberede grøntsager på

Brug kun lidt vand og kog, steg eller damp dine grøntsager sprøde, hvis du vil have mest muligt ud af dem.

gr__ntsager.jpg
Foto: Lars Ranek

Ny forskning viser, at bagning i ovnen er den sundeste måde at tilberede grøntsager på. Ved at koge, bage og stege 20 forskellige grøntsager har amerikanske forskere fundet frem til, at indholdet af antioxidanter svandt mest ind ved kogning. Til gengæld blev flest muligt af de sunde stoffer bevaret ved dampning i ovnen.  Det skriver magasinet I Form.

Bør være en smagssag

Men ifølge kandidat i Human Ernæring ved Suhr’s Videnscenter, Preben Vestergaard Hansen, er det for entydigt at opstille regler for, hvordan grøntsager skal tilberedes - især fordi det først og fremmest bør være en smagssag.

”Det vigtigste er, at folk begynder at spise mere frugt og grønt. Kun 16 procent af danskerne opnår den anbefalede mængde grønt om dagen. Langt de fleste sunde næringsstoffer forsvinder ikke ved hverken stegning, kogning eller dampning, så længe man gør det med omtanke,” siger Preben Vestergaard Hansen, der mener, at det først om fremmest handler om at variere madlavningen.

Fik du også læst:

600 gram dagligt

I Sundhedsstyrelsens anbefaling af 600 gram frugt og grønt dagligt skelnes heller ikke mellem, hvordan grøntsagerne tilberedes. Til gengæld anbefales det at spise mange grove, fiberholdige grøntsager som for eksempel blomkål, gulerødder, broccoli og porrer, der fordøjes nemmere, hvis man koger dem først.

Steg, kog og damp med måde

Det handler altså ikke om, hvorvidt det er ovnen eller kogepladen, der tages i brug, men derimod om at grøntsagerne tilberedes med måde.

”Vi skal væk fra at tilberede grøntsagerne, som man gjorde i gamle dage, hvor morfar skulle have sine blomkål og gulerødder helt udkogte. Det vigtigste er, at grøntsagerne tilberedes al dente,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Det er især indholdet af vitamin C, som vi i høj grad får fra grøntsagerne, der svinder ind, hvis tilberedningen er for hård. Det bedste, man kan gøre, er derfor at dampe, koge eller stege grøntsagerne så skånsomt så muligt.

Genbrug vandet
Hvis man vælger at koge grøntsagerne, skal man kun bruge ganske lidt vand, så færrest mulige næringsstoffer trænger ud i væsken. Det kan derfor også være en god idé at ty til det gamle husråd om at genbruge kogevandet til en sovs til maden.    

Preben Vestergaard Hansen foreslår, at man varierer, hvordan grøntsagerne indtages, ved at skifte mellem sammenkogte retter, wokretter, ovnbagte grøntsager, salater og råkost.