De fem vildeste sko

Her er beskrivelse af fem sjove typer sko og de - ifølge producenterne - hvad de kan gøre for dig.

 

1 Fivefingers sko: Ifølge producenten kopierer Fivefingers naturen og giver dig fornemmelsen af at gå med bare fødder.

Når du går med bare tæer, bevæger du dig ligesom, da du var barn, føler dig frem, legende, nysgerrig og dog målrettet og selvsikker.

Når du bevæger dig på et ujævnt underlag kan du mærke, hvordan terrænet ændrer sig. Fivefingers spreder dine tæer en smule, hvilket styrker fodens muskler, øger dens bevægelighed, og forbedrer fodens generelle sundhed.

Musklerne i foden og i underbenet stimuleres så balance, smidighed og styrke øges . De femfingrede sko hjælper dig også til at rette rygsøjlen op, forbedre din holdning og reducere lændesmerter.

Men ifølge Cand. sceint i idræt og redaktør på motion-online har skoene tendens til at skarve mellem tæerne, fordi man ikke er vant til "handske"-modellen. Samtidig få man let sure tæer, fordi det ikke er muligt at have strømper på i skoene.

www.alun.dk/shop/fivefingers.asp

 

2 Nike+ og Ipod: En sensor er placeres i en indbygget lomme i undersålen på specielt designede løbesko fra Nike.

Sensoren sluttes til iPod nano eller iPod touch, så den kan måle dit løb og sende dataene til din iPod.

På iPod-menuen vælger du, hvordan du vil løbe. Prøv standardtræningsprogrammet eller vælg et træningsprogram, der er baseret på tid, distance eller kalorieforbrænding. 

Mens du løber, kan du se din tid, distance, hastighed og kalorieforbrænding på iPod'en. Og du får kommentarer, når du er nået halvvejs og i opløbet til mål.

www.apple.com/dk/ipod/nike/

3 MBT sko: MBT-skoene aktiverer ifølge producenten forsømte muskler og forbedrer din holdning og gang.

Daglig brug af skoene kan hjælpe med problemer med ryg, hofte, ben og fødder samt med skader på led, muskler, ledbånd og sener.

Samtidig kan skoene reducere belastning på knæ- og hofteled. I modsætning til almindelige sko fordeler mbt-skoene trykket jævnt på tværs af og langs hele foden. Til gengæld gør sålens runding det gør umuligt at løbe i skoene ifølge Morten Zacho.

Idrætseksperten anerkender dog, at skoen giver god træning til forsømte muskler og har hjulpet folk med lænd- og rygproblemer.

www.mbt-danmark.dk

 

4 Heelys: Heelys giver dig mulighed for at rulle af sted ved ganske enkelt at flytte vægten over hælen. Så kan du skate uanset, hvor du er, eller du kan klikke hjulene ud og bruge dine rullesko som helt almindelige sko.

Ifølge Morten Zacho er det sjov og nem motion for både børn og barnlige sjæle. Skoene blev opfundet i USA i slutningen af 90’erne, hvor psykologen Roger Adams biksede en prototype sammen i sin garage.

Da han viste den til kvarterets børn, blev de ellevilde.
 
www.heelys.dk

 

5  Kangoo Jumps hoppesko: De originale Kangoo Jumps hoppesko er oprindeligt udviklet til genoptræning af sportsskader, men hoppeskoene bruges også til løbetræning, vægttab, aerobic og fitness, styrketræning eller bare som sjov underholdning.

Hoppeskoene kan bruges på alle slags underlag og i al slags vejr. Men fejderne kan ikke klikkes af, så skoene kan være upraktiske at slæbe rundt på, når man bliver træt af at hoppe. Men ifølge Morten Zacho er støvlerne sjov motion - også for voksne.

Støvlen reducerer ifølge producenten nedslaget i dine ankler, knæ, skinneben, nedre ryg og rygrad med op til 80 procent. Den lave stødprocent gør, at din krop bliver skånet for unødvendige belastninger eller skader.

www.hoppesko.dk