Danskernes slik-favorit kan være dårligt for hjertet: Se hvordan lakrids påvirker blodtrykket

En æske lakridspastiller og to poser salmiakbolsjer spist på en uge gav en 75-årig mand hjerteflimmer, så han faldt om i sit eget hjem. Han er den anden patient, som Odense Universitets Hospital har modtaget med hjerteflimmer, forårsaget af lakridsindtag, i år. Og det er flere end normalt.

Reservelæge på Hjertemedicinsk Afdeling Mette Aaby Smith og hendes kollegaer har derfor delt sygdomsforløbet i denne uges udgave af  Ugeskrift for Læger.

»At lakrids giver hjerteflimmer er ikke noget, vi ser så tit, men det er heller ikke noget, der er særlig meget opmærksomhed om,« siger hun til BT.
Samtidig har den skarpe smag, som især danskere er helt vilde med, efterhånden sneget sig ind i alt fra flødeboller og is til øl, ketchup og honning.

Dermed er det ikke længere kun Piratos, Salte fisk og Gajoler, som folk med højt blodtryk skal være varsomme med.

LOG IND PÅ B PLUS og læs mere om lakrids og højt blodtryk. I flere tilfælde har læger opdaget hjerteflimmer hos patienter, efter at de har spist lakrids. Nu vil de have mere opmærksomhed på sammenhængen.

Du får:

  • Artikel: Danskernes slik-favorit kan være dårligt for hjertet
  • Fakta: Lakrids
  • Guide: Spis dig fra højt blodtryk
  • Fakta: Forhøjet blodtryk

I flere tilfælde har læger opdaget hjerteflimmer hos patienter, efter at de har spist lakrids. Nu vil de have mere opmærksomhed på sammenhængen.

En æske lakridspastiller og to poser salmiakbolsjer spist på en uge gav en 75-årig mand hjerteflimmer, så han faldt om i sit eget hjem. Han er den anden patient, som Odense Universitets Hospital har modtaget med hjerteflimmer, forårsaget af lakridsindtag, i år. Og det er flere end normalt.

Reservelæge på Hjertemedicinsk Afdeling Mette Aaby Smith og hendes kollegaer har derfor delt sygdomsforløbet i denne uges udgave af  Ugeskrift for Læger.

»At lakrids giver hjerteflimmer er ikke noget, vi ser så tit, men det er heller ikke noget, der er særlig meget opmærksomhed om,« siger hun til BT.
Samtidig har den skarpe smag, som især danskere er helt vilde med, efterhånden sneget sig ind i alt fra flødeboller og is til øl, ketchup og honning.

Dermed er det ikke længere kun Piratos, Salte fisk og Gajoler, som folk med højt blodtryk skal være varsomme med.

Hævede fødder

Det er dog kun i sjældne tilfælde at lakridsspiseriet ender med, at folk falder om med hjertestop eller får hjerneblødninger som følge af det høje blodtryk. Ofte vil symptomer som hævede fødder og diarré vise sig, før det når så langt, hvis der er røget lidt for mange lakridser ned, fortæller Mette Aaby Smith.
Når man reagerer på store mængder lakrids, skyldes det stoffet, som giver lakridserne den karakteristiske søde smag, glycyrrizinsyre. Det får vores blodtryk til at stige og påvirker mængden af kalium i kroppen.

For langt de fleste skal der store mængder lakrids til, før blodtrykket påvirkes, men for nogle særlig lakridsfølsomme kan en mængde helt ned på 50 g lakrids – svarende til en halv pose Piratos - hæve blodtrykket til farlige højder.

I Danmark har cirka 950.000 personer for højt blodtryk, og professor og tidligere overlæge på Hvidovre Hospital Gorm B. Jensen skønner, at en tiendedel af dem er lakridsfølsomme. For de personer kan alene det at holde sig fra store mængder lakrids sænke blodtrykket til normalniveau.

»Det betyder ikke, at lakridsfølsomme ikke kan spise en lakrids-is en gang imellem. De skal bare ikke spise en halv pose Piratos om dagen,« siger han.

Patienten overlevede

I det konkrete tilfælde fra Odense Universitets Hospital overlevede den 75-årige mand hjertetilfældet, og efter en uges indlæggelse kom han i tanke om, at han havde spist en del ren lakrids den seneste uges tid. Alene ved at droppe lakridserne i sin hverdag, er han derfor indtil videre fri for symptomer.
Gorm Boje Jensen understreger, at man på alle blodtryksklinikker er opmærksomme på at spørge om folks lakridsindtag.

Men før man kommer så langt, skal man jo vide, at man er i risikogruppen. Han opfordrer derfor til, at man generelt får målt sit blodtryk minimum hvert tredje år, og på den baggrund kan man så tage sine forholdsregler.

I mange tilfælde er det nemlig muligt at sænke blodtrykket alene ved at ændre sin livsstil og dermed undgå bivirkninger ved blodtrykssænkende medicin.
Det kan f.eks. være at spise mindre lakrids, bruge mindre salt i maden, motionere mere, stoppe med at ryge, tabe sig og drikke mindre alkohol. Medicinsk behandling er dog nødvendigt for nogle.

Under alle omstændigheder er et forhøjet blodtryk noget, man skal tage meget alvorligt, understreger Gorm Boje Jensen. »Man har en betydelig øget risiko for at få hjerneblødninger, hjertesvigt og nyresygdom,« siger han.

Guide: Spis dig fra højt blodtryk

Forhøjet blodtryk kan i mange tilfælde sænkes ved livsstilsændringer. Udover rygestop, mere motion, mindre alkohol og stress, kan man
i høj grad også spise sig til at lavere blodtryk.

1. SKÆR NED PÅ PORTIONERNE

Hvis du har lidt ekstra kilo på sidebenene, skal du generelt tænke over at spise sundt og ikke for store mængder, blodtryk og kredsløb belastes af overvægt

2. SKÆNK KUN ÉT GLAS

Et højt alkoholforbrug øger risikoen for forhøjet blodtryk. Du kan godt nyde et glas vin, bare du ikke drikker en halv flaske dagligt.

3. DRIK VAND TIL

Vand gavner både nyrer og blodtryk, så sørg for at få nok at drikke i løbet af dagen.

4. DROP FÆRDIGRETTER OG BAGERBRØD

Det er den samlede mængde salt gennem hele livet, der er med til at give forhøjet blodtryk. Især færdigretter og bagerbrød indeholder meget salt, så det kan være et godt sted at begynde. Vær dog også opmærksom på andre store kilder til salt som f.eks. spegepølse.

5. FANG EN FISK

Fisk to gange om ugen har en god effekt på blodtrykket. Bryder man sig ikke om fisk, kan man også tage fiskeolie-tilskud.

6. GO NUTS

Nødder indeholder masser af sunde fedtstoffer, som har en positiv effekt på blodtrykket. Fedtstofferne finder man også i f.eks. raps- og olivenolie.

7. GÅ AMOK I GRØNT

Grøntsager bør fylde det meste af tallerknen, hvis du vil sænke blodtrykket.

8. FYLD OP MED FIBER

Vælg grove brødtyper, pasta og ris, da det mætter mere, og dermed gør det nemmere at holde en sund vægt. Overvægt belaster blodtrykket.

9. NYD LIDT CHOKOLADE

Chokolade i små mængder og af den mørke slags (min. 70 pct.), kan nemlig sænke blodtrykket lidt.

10. LAKRIDS I SMÅ MÆNGDER

Lakrids kan i store mængder øger blodtrykket. Spis derfor kun lakrids i små mængder,. Det gælder også lakrids i andre fødevarer end slik.

11. KØD MED FJER PÅ

Kylling og kalkun er mere blodtryksvenligt end hakket oksekød, koteletter og røde bøffer. Gå i det hele taget efter fedtfattigt kød, da fedt fra dyr indeholder store mængder mættet fedt, som kan øge blodtrykket.

12. CUT KAFFE OG COLA

Koffein, som findes i blandt andet cola, kaffe og energidrikke, kan hos nogle personer få blodtrykket til at stige. Skær derfor ned på mængderne, hvis du gerne vil sænke blodtrykket.