Danskerne mangler D-vitaminer: Sådan får du nok og forebygger livstruende sygdomme

En ud af fem englændere lider af ’alvorlig D-vitamin-mangel’, som skyldes for meget tid tilbragt inden døre, somre med få solskinstimer samt for lidt fed fisk på tallerknen.

Dermed er de i fare for at udvikle knogleskørhed, hjerte-kar-sygdom eller andet, der kan true helbredet. Men også vi danskere mangler det livsvigtige vitamin.

En af de eksperter, som mener, at vi godt kunne bruge lidt mere sol og udendørsliv, er klinisk professor ved Københavns Universitet og overlæge på Herlev Hospital Børge Nordestgaard. Han oplever samme tendenser, som forskerne advarer mod i England.

»Rigtig mange danskere sidder indenfor, når de er på arbejde, og så kører de til og fra arbejde i deres bil. Dermed får de ikke det nødvendige solskin, som er den mest naturlige og bedste måde at få dækket sit behov for D-vitamin på. Det behøver bare være en halv time hver dag i sommerhalvåret, uden at blive skoldet,« siger han.

Log ind med B PLUS og bliv klogere på hvorfor D-vitaminet er så ekstremt vigtigt for din krop og din sundhed.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.

Det får du:

  • Artikel: Din krop skal have masser af 'supervitamin'
  • Fakta: Tegn på D-vitamin-mangel
  • Guide: Sådan får du nok D-vitamin
  • Overblik: Har du behov for D-vitamin?

En ud af fem englændere lider af ’alvorlig D-vitamin-mangel’, som skyldes for meget tid tilbragt inden døre, somre med få solskinstimer samt for lidt fed fisk på tallerknen.

Dermed er de i fare for at udvikle knogleskørhed, hjerte-kar-sygdom eller andet, der kan true helbredet. Men også vi danskere mangler det livsvigtige vitamin.

En af de eksperter, som mener, at vi godt kunne bruge lidt mere sol og udendørsliv, er klinisk professor ved Københavns Universitet og overlæge på Herlev Hospital Børge Nordestgaard. Han oplever samme tendenser, som forskerne advarer mod i England.

»Rigtig mange danskere sidder indenfor, når de er på arbejde, og så kører de til og fra arbejde i deres bil. Dermed får de ikke det nødvendige solskin, som er den mest naturlige og bedste måde at få dækket sit behov for D-vitamin på. Det behøver bare være en halv time hver dag i sommerhalvåret, uden at blive skoldet,« siger han.

Engelsk syge dukker op igen

Det lave D-vitaminniveau i England sætter bundrekord for de sidste 50 år. Som en konsekvens heraf har de engelske sundhedsmyndigheder nu ændret de såkaldte nationale retningslinjer for, hvor meget vitamin man egentlig bør indtage, så man nu som minimum får 10 mikrogram om dagen.

Myndighederne har nemlig fundet tilfælde af såkaldt engelsk syge, en sygdom, der ellers næsten blev udryddet efter Anden Verdenskrig, men som altså nu har vist sig hos flere børn. Sygdommen er karakteriseret ved forsinket udvikling af skelettet og manglende vækst. I Danmark er det ikke så slemt, at vi bør frygte den engelske syge, men vi bør tage manglen lige så alvorligt, forklarer en anden førende forsker i D-vitamin:

»Der er lavet mange store undersøgelser, hvor man har undersøgt effekten af D-vitamin-tilskud. Og det viser sig ofte, at dem, der har fået D-vitamin, har færre knoglebrud og mindre knogleskørhed end dem, der har fået placebo (snydemedicin, red.). Derfor er det enormt vigtigt for ens knogler og muskler, at man husker at komme udenfor og at man spiser særligt fed fisk. Heldigvis er svær D-vitaminmangel ikke længere så hyppig, men mange er i gråzonen,« siger professor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitetshospital Lars Rejnmark.

Vil tilsætte D-vitamin til kosten

En undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet blandt 4.000 danskere fra marts 2016 viste, at 62 pct. af de 11-17-årige og 34 pct. af de voksne med meget stor sandsynlighed indtog for lidt D-vitamin fra kosten. Selv blandt kosttilskudsbrugere fandt forskerne risiko for utilstrækkeligt D-vitamin-indtag. Herhjemme ændrede vi allerede næringsstofanbefalingerne tilbage i 2012. Men det har altså ikke betydet, at danskerne er kommet deres mangel til livs:

»Problemet med kosttilskud er, at det ofte er dem, der går op i en sund livsstil, som tager det. Men dem, der har mest brug for det, når vi ikke ud til ved at anbefale en bestemt mængde. For mig at se er den bedste løsning derfor at lave en mild berigelse af kosten, sådan som man f.eks. gør i Sverige, hvor man tilsætter D-vitamin i mælken. Det vil sige, at hver gang man drikker en liter mælk, får man automatisk 7,5 mikrogram D-vitamin. Det kunne også være en idé at tilsætte det i mel, fordi de fleste mennesker spiser brød, og dermed ville man kunne rette op på manglende D-vitamin,« siger Lars Rejnmark.

Tilbage i 2014 forsøgte Arla dog at sælge minimælk tilsat D-vitamin, og det samme gjorde Schulstad i deres rugbrød. Men på grund af manglende salg blev begge produkter taget af markedet igen.

Fødevarestyrelsen: Dit eget ansvar

Hos Fødevarestyrelsen er man ikke nær så bekymret for danskernes D-vitamin-indtag:

»Hvis man har en livsstil, der gør, at man ikke får nok sol eller ikke spiser fisk, så bør man nok overveje at tage et tilskud, men ellers er der ikke dokumentation for, at yderligere D-vitamin-tilskud vil gavne,« siger kontorchef for Kontor for Ernæring, Else Molander.

GUIDE: Sådan får du nok D-vitamin

Kom ud i solen

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin og kortvarige regelmæssige ophold i solen er bedst. Hvor meget D-vitamin huden danner, afhænger af, hvor stærk solens UBV-stråling er - længere tids ophold i solen giver ikke et større lager af D-vitamin i kroppen. Som regel danner man den nødvendige d-vitamin i sommerhalvåret, som man så kan tære på i løbet af vinteren.

Solcreme nedsætter også dannelsen af d-vitamin - men det er en god idé at tage på, da det beskytter mod hudkræft. Fødevarestyrelsen anbefaler, at huden på ansigt, underarme og underben eksponeres for sol i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret - uden at huden bliver rød.

Det er særligt vigtigt for veganere og vegetarer at følge solrådene og eventuelt supplere med 5-10 mikrogram D-vitamintilskud om vinteren.

Fisk på panden

Særligt fede fisk er rige på D-vitamin - det gælder f.eks. laks, sild, makrel og sardiner. Også torskerogn og torskelever kan være med til at dække dit behov. Du kan også overveje fiskeoliekapsler. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen.

Andre gode kilder er f.eks. æg, mælk, kød, grønkål, østers og visse svampe.

Har du behov for D-vitamin?

  • Anbefalet daglig dosis er 7,5 microgram for mænd og kvinder op til 60 år.
  • De fleste danskere behøver ifølge Sundhedsstyrelsen ikke at tage tilskud af D-vitamin. Men visse grupper bør være særlig opmærksomme:
  • Gravide bør indtage 10 mikrogram om dagen. Det er vigtigt for både mor og barn, fordi det fremmer optagelsen af calcium, så man bedre kan opbygge stærke knogler. Du bør ikke indtage mere end de anbefalede mængder, da man ikke ved, om det kan skade barnet.
  • Personer med mørk hud anbefales et dagligt tilskud på 10 mikrogram D-vitamin. Solen producerer nemlig seks gange mere D-vitamin i lys hud end i mørk.
  • Personer, som får meget lidt soleksponering af huden på grund af meget lidt ophold udendørs eller tildækket påklædning, anbefales et D-vitamintilskud på 10 mikrogram.
  • Børn anbefales et dagligt tilskud af 10 mikrogram D-vitamin fra 2 uger til 2 år.
  • Pas dog på D3-dråber fra Inno Pharma, der har vist sig at indeholde 75 gange mere D-vitamin end mærkaten oplyser. Dermed er produktet farligt at indtage.
  • Ældre over 70 år, plejehjemsbeboere eller personer med øget risiko for osteoporose anbefales tilskud af D-vitamin på 20 mikrogram kombineret med et dagligt calciumtilskud på 800-1000 milligram.

NB: Raske, der ikke tilhører disse risikogrupper, anbefaler Sundhedsstyrelsen fortsat ikke at spise kosttilskud med D-vitamin.