Chris MacDonald: Kaffe eller ej?

Koffein har både positive og negative virkninger – men hvilke vejer tungest?

Når vi indtager koffein, sker der flere ting i vores krop og hjerne. Koffeinen hæver vores blodtryk og giver os et kick fra stresshormonerne adrenalin og kortisol, skriver Chris MacDonald og fraråder folk, der ikke allerede drikker kaffe, at lade være med at indtage de mørke dråber. Fold sammen
Læs mere

Det er blevet kaldt det mest populære rusmiddel i verden, stoffet, der kemisk er kendt som 1,3,7-trimetylxantin, og som i folkemunde kaldes koffein.

Oprindeligt findes den i bønner, blade og i frugterne af nogle planter, hvor det virker som en naturlig pesticide, der lammer og dræber de insekter, der spiser af planten. Så koffeinen har altså stærke effekter.

For to uger siden skrev jeg om, hvordan den påvirker vores søvn, og konklusionen var, at koffein kan reducere mængden og kvaliteten af vores søvn og påvirke vores normale søvnfaser. Men den har også en lang række andre effekter, positive og negative.

Læs klummen:
Ødelægger koffein din nattesøvn?

Øgede præstationer

Når vi indtager koffein, sker der flere ting i vores krop og hjerne. Koffeinen hæver vores blodtryk og giver os et kick fra stresshormonerne adrenalin og kortisol.

Den blokerer også for vores fornemmelse af træthed (kroppen og hjernen er stadig træt, men vi kan ikke mærke det), og den øger dopaminniveauet i vores hjerne. I den forstand fungerer koffein lidt som amfetamin, og koffein har da også været på WADAs dopingliste indtil 2004. For selvom kaffe lyder uskyldigt, så er koffein et stof, der påvirker kemien i vores hjerner, ganske som andre rusmidler.

Og som ved andre stoffer medfører det en række mentale og fysiske effekter: Vores humør får et boost opad, og vores årvågenhed og reaktionshastighed øges. Koffein kan også potentielt øge vores udholdenhed, og i forskningens verden taler man om et indtag af 1-6 mg koffein pr kilo kropsvægt for optimalt udbytte.

I et studie, udført af Alexei Verkhratsky, professor i neurofysiologi ved Manchester Universitet, medførte 5.5 milligram koffein pr kilo kropsvægt (svarende til ca. 3 kopper kaffe for en person på 70 kg), at folk kunne cykle 29 procent længere ved høj intensitet. I andre undersøgelser har effekten dog været langt mindre omkring 3 procent. Personligt mener jeg, at fordelene ved koffein i sport er marginale, og de kan slet, slet ikke sammenlignes med effekterne af god kost og god søvn.

Øger koffein sygdomsrisikoen?
Overordnet viser studier, at koffein ikke skulle give øget risiko for livstruende sygdomme. I nogle tilfælde er det faktisk omvendt.

Et af de mest omfattende studier af koffeins effekt på sygdomme er udført på Harvard under ledelse af Dr. og professor Frank Hu. I et studie af 126.000 personer fandt forskerteamet, at folk, der drak en til tre kopper kaffe om dagen, havde ni procent mindre risiko for at udvikle diabetes. Den mindskede risiko syntes dog ikke at skyldes koffeinen, men derimod nogle af de andre stoffer i kaffen.

Koffeinen viste sig dog at have en effekt på Parkinsons. Et dagligt, moderat indtag af kaffe mindskede risikoen for Parkinsons med 80 procent. Det tal skal dog ses i forhold til, at gennemsnitlig 3 personer ud af 1000 får Parkinsons. Og reducerer man det med 80 procent bliver det til 0,6 personer ud af 1.000. Så reelt er det ikke den store forskel, selvom 80 procent lyder af meget.

I et finsk og svensk studie fra 2009, hvor man har fulgt 1400 personer i 20 år, fandt man også, at de, der drak tre til fem kopper kaffe om dagen, havde 65 procent mindre risiko for at udvikle demens og Alzheimers end folk, der ikke drak kaffe.

Og i et helt tredje studie af 5.138 personer, fandt Dr. Lynn Rosenberg fra Boston University, at folk, der drak fem eller flere kopper kaffe om dagen, havde 40 procent mindre risiko for at udvikle tarmkræft.

Kaffe spiller måske en rolle for vores sundhed. Nogle vil opleve en positiv effekt – andre vil ikke. Jeg plejer at sige, at sund fornuft er det vigtigste i den her madjungle, og jeg mener, at vi primært skal fokusere på at nyde mad og ikke se mad som medicin.

Læs også klummen:
Ødelægger koffein din nattesøvn?

Den endelige dom

Kaffe lader altså til at have gavnlige virkninger i forhold til nogle enkelte sygdomme, og et moderat indtag på to til tre kopper om dagen synes ikke at have sundhedsskadelige virkninger.

Men alt i alt vil jeg ikke anbefale koffein for præstationer eller nedsat sygdomsrisiko; de negative virkninger af koffein vejer tungt i regnskabet.

Koffein påvirker kemien i vores hjerne og krop – det har en klar konsekvens for vores stress-niveau og for kvaliteten af vores søvn, og vi opbygger en tolerance og har brug for mere og mere for at få virkningen. Generelt vil jeg helt fraråde folk, der er stressede eller lider af generaliseret angst, panikangreb og søvnløshed at indtage koffein.

Koffein er et rusmiddel, og som jeg har nævnt tidligere, må vi også spørge: Der er ingen energi i kaffe, så hvor kommer det ekstra overskud fra? Svaret er, som ved andre stoffer, at overskuddet kommer fra, at vi tager et lån i kroppen.

Koffeinen får kroppen til at sende adrenalin og kortisol ud i systemet, det tærer på kroppens ressourcer, og hvis vi bruger koffein til at holde os kørende, kan vi hurtigt ende i en situation, hvor vi i dag tager et lån for at holde os i gang, og i morgen er nødt til at optage nye lån, fordi vi er trætte fra gårsdagens lån. Mange bruger koffein for at kompensere for stor træthed om dagen, og fordi, de kan mærke, at deres hjerne ikke fungerer optimalt uden boostet. Det er en ond cirkel.

Når det så er sagt, kan to-tre kopper tidligt på dagen være fint, og det er jo også hyggeligt.

Omvendt vil jeg sige: Er man ikke allerede kaffedrikker, vil jeg ikke råde til, at man gør kaffe til en vane.

For i sidste ende er det vigtigt at huske, at selv om vi har enormt meget fokus på madvarer i øjeblikket, så kan hverken vitaminpiller, broccolli eller kaffebønner erstatte daglig bevægelse og god søvn.

Det er godt at fokusere på kvalitetsmad, men mere som nydelse end som medicin, og man kommer ofte længst med sund fornuft.

Se også Chris MacDonalds blog og brevkasse på Løbnu.dk HER

Følg FRI.dk's sundhedsstof på Facebook her

Læs alle Chris MacDonalds klummer her