Bitz: Fakta og fordomme om fedt

Vi spiser fedt hver dag. Men det er ikke lige fedt, hvad du vælger.

Jeg spiser stadig løs af de sunde plante- og fiskeolier, som vi ved, er gode for kroppen. Men jeg har med den nyeste forskning fået lidt bedre samvittighed, når jeg f.eks. nyder lidt god ost eller mørk chokolade. Begge disse fødevarer indeholder meget mættet fedt, men også en række sundhedsfremmende stoffer, der formentlig er med til at neutralisere noget af den negative effekt fra det mættede fedt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På opfordring fra en læser vil jeg i dag tage fat på forskellen mellem mættet vegetabilsk fedt og mættet animalsk fedt. Og specielt den omdiskuterede kokosolie, som nogle (mere alternative) eksperter fremhæver som sundhedsfremmende, mens forskerne ikke er lige så begejstrede. 

Jeg har samlet den nyeste forskning på området og vil forsøge at give dig et overblik over et relativt kompliceret emne.

Følg også sundhedsstoffet på Facebook

Mættet og umættet fedt

Vi har i mange år mistænkt mættet fedt, dvs. primært fra animalske kilder, for at lave ravage i blodbanen og øge mængden af det dårlige kolesterol i blodet (LDL-kolesterol). Faktorer, der øger risikoen for hjertekarsygdomme. Omvendt er de umættede fedtsyrer fra planteolier og fisk blevet lovprist for deres positive indflydelse på kolesteroltallet og hjertekarsystemet. 

De seneste par år er der imidlertid kommet nogle store forskningsundersøgelser, der viser, at det formentlig ikke kan deles så kategorisk op.

I 2010 bragte det velansete tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition en såkaldt meta-analyse, der samlede resultater for næsten 350.000 forsøgspersoner. Resultaterne udfordrede den klassiske opfattelse af, at alt mættet fedt øger risikoen for hjertekarsygdomme – faktisk fandt man ingen sammenhæng mellem indtaget af mættet fedt og risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme.

Dermed ikke sagt, at flæskesvær og tandsmør med et trylleslag er godt for kroppen, men faktum er, at f.eks. ost, der indeholder en række gode næringsstoffer som kalcium og proteiner, ikke er så usundt, som vi hidtil har antaget. 

Men når det så er sagt, er der stadig solid dokumentation for, at når vi erstatter det mættede fedt, f.eks. smør, synligt fedt på kød og de typer af dårlig palmeolie, der findes i snacks, færdigretter og kager med flerumættet fedt fra planteolier, forbedres vores hjertekarfunktioner markant – inkl. blodets gode kolesterol (HDL-kolesterol), hvis funktion er at holde blodårerne sunde.

Kokosolie - lovprist og frygtet

Midt i den krydsild befinder kokosolie sig. Lovprist af nogle. Frygtet af andre. Faktum er, at kokosolie er en planteolie, der næsten udelukkende består af mættet fedt. Altså stik imod, hvad vi normalt finder i vegetabilsk fedt. For at forstå problematikken må vi grave en tand dybere. Mættet fedt er ikke bare mættet fedt – der er nemlig forskel på længden af de mættede fedtsyrer og dermed måske også sundhedspotentialet. En stor del af det mættede fedt, der findes i kokosolie, er mellemkædet i modsætning til fedtet i f.eks. smør, der er langkædede fedtsyrer. 

Mellemkædede fedtsyrer omsættes anderledes end de langkædede fedtsyrer, hvilket gør en forskel, når vi taler sundhedsværdi.

Til trods for ihærdige forsøg, har jeg aldrig set noget videnskabeligt studie i en ordentlig kvalitet, der dokumenterer, at kokosolie har sundhedsgavnlige effekter. Men længden af fedtsyrerne kunne netop godt være årsagen til, at kokosolie ikke er så skadeligt, som nogle eksperter har ytret. Kokosolie kan med andre ord godt nydes med relativ god samvittighed. Men vær opmærksom på, at indholdet af kalorier stadig er højt, så spis det med måde, hvis du skal holde vægten eller tabe dig.

Jeg spiser stadig løs af de sunde plante- og fiskeolier, som vi ved, er gode for kroppen. Men jeg har med den nyeste forskning fået lidt bedre samvittighed, når jeg f.eks. nyder lidt god ost eller mørk chokolade. Begge disse fødevarer indeholder meget mættet fedt, men også en række sundhedsfremmende stoffer, der formentlig er med til at neutralisere noget af den negative effekt fra det mættede fedt.

Og det er jo ikke så ringe endda.