Bedre søvn kræver tålmodig træning

Gab. Motion kan ikke kurere søvnløshed på kort sigt. Det kræver tid og dedikation, viser ny undersøgelse, som også beviser, at søvnen har større indflydelse på træning end omvendt.

Træning kan være god sovemedicin, men det kræver at man motionerer over længere tid, ellers er der ingen effekt - eller den direkte modsatte effekt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sover du dårligt, så dyrk mere motion. Det har længe været et godt råd mod søvnløshed, men noget tyder på, at søvnen har mere indflydelse på træningen end omvendt. Et mindre studie fra School of Medicine i Chicago viser, at man skal væbne sig med tålmodighed, hvis man bruger motion som sovemedicin. Omvendt kan én nats dårlig søvn med det samme ødelægge den træning, man har planlagt dagen efter.

Motionens påvirkning af søvnen er nemlig mere indviklet, end at man bare udtrætter kroppen og synker ned i puden om aftenen. Det kan man kun, hvis man ikke har en søvnlidelse, skriver Kelly Glazer Baron, klinisk psykolog og hovedforfatter på undersøgelsen i The New York Times. Lider man af søvnbesvær som insomni, har man et mere aktivt stress-system, siger hun, og så er en dags hård træning ikke nok. Det er læge, foredragsholder og maratonløber Jerk W. Langer enig i.

»Sover man dårligt en nat, er det svært at motivere sig selv til at træne næste dag. Især hvis man ikke i forvejen dyrker sport, så det er en integreret del af ens dagligdag. Omvendt kan man ikke bruge en løbetur som erstatning for en sovepille samme aften. Motion forbedrer nemlig ikke søvnkvaliteten akut, men først på længere sigt. Lider man af søvnbesvær, viser undersøgelsen, at der godt kan gå fire måneder, før man sover bedre og ikke vågner i løbet af natten,« siger han.

Den hyppigste grund til vågne nætter blandt danskerne er ifølge Jerk W. Langer stress. Er man stresset, er det ikke hård motion, man skal kaste sig ud i for at komme søvnbesværet til livs.

»Den hårde træning pumper kroppen fuld af stresshormoner, som risikerer at forværre stressen og hermed søvnbesværet. Jeg ville for eksempel anbefale en gåtur i skoven, yoga og træning af lav intensitet,« siger han.

Men rigtig mange danskere tyr til sovepiller, fortæller Jerk W. Langer, og der går højst to uger, før man er afhængig. Søvnbesvær skal behandles ved at fjerne årsagerne, for eksempel reducere stressniveauet, slukke tv’et i soveværelset, og som undersøgelsen viser, gøre træning til en fast del af ens livsstil.

»På sigt er træning en af de bedste måder at komme af med stress og aggressioner på. Undersøgelsen, trods dens størrelse, er ikke uvæsentlig her, fordi den skærer ind til kernen. Den udfordrer vores gængse forestilling om, at al slags motion er godt for alting og virker med det samme. Sådan hænger det formentlig ikke sammen,« siger han.

»Motion er vigtig for at sikre nattesøvnen, men ikke hele løsningen.«