ALARM! Hver anden bliver nærsynet: Så meget ødelægger skærme dine og familiens øjne

Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Ifølge stort studie vil hver anden være nærsynet i 2050. Årsagen skyldes sandsynligvis mere og mere tid med smartphones, tablets og computere

Knap halvdelen af verdens befolkning vil være nærsynet i 2050, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Sådan yder konklusionen i et nyt, internationalt studie. Særligt det stadig voksende tidsforbrug foran skærmen blandt børn og unge mistænkes for at være hovedårsagen til udviklingen.

Helt præcis fremskriver studiet, at andelen vil stige fra 22,9 procent i 2000 til 49,8 procent i 2050 på verdensplan. I Vesteuropa er stigningen endnu voldsommere fra 21,9 til 56,2 procent, og det er en udvikling, som øjenkirurg Jannik Boberg-Ans finder »foruroligende«.

»Andelen af folk med nærsynethed burde være nogenlunde stabil. Derfor vil jeg ikke tøve med at kalde det her alarmerende. I dag er der markant flere mennesker end tidligere, der tilbringer meget tid foran en skærm, og statistikken taler sit tydelige sprog,« siger Jannik Boberg-Ans.

Log ind på B PLUS og bliv klogere på, hvordan du beskytter dine øjne bedst muligt og undgår, at dine øjne tager skade af at bruge computer og iPad.

Det får du:

  • Artikel: Skærme vil gøre halvdelen nærsynede
  • Fakta: Synsfejl
  • Guide: Sådan beskytter du dine øjne
  • Tips: Sådan mindsker du skærmgenerne

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her


Ifølge stort studie vil hver anden være nærsynet i 2050. Årsagen skyldes sandsynligvis mere og mere tid med smartphones, tablets og computere

Knap halvdelen af verdens befolkning vil være nærsynet i 2050, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Sådan yder konklusionen i et nyt, internationalt studie. Særligt det stadig voksende tidsforbrug foran skærmen blandt børn og unge mistænkes for at være hovedårsagen til udviklingen.

Helt præcis fremskriver studiet, at andelen vil stige fra 22,9 procent i 2000 til 49,8 procent i 2050 på verdensplan. I Vesteuropa er stigningen endnu voldsommere fra 21,9 til 56,2 procent, og det er en udvikling, som øjenkirurg Jannik Boberg-Ans finder »foruroligende«.

»Andelen af folk med nærsynethed burde være nogenlunde stabil. Derfor vil jeg ikke tøve med at kalde det her alarmerende. I dag er der markant flere mennesker end tidligere, der tilbringer meget tid foran en skærm, og statistikken taler sit tydelige sprog,« siger Jannik Boberg-Ans.

Artiklen fortsætter under billedet

Ni øjenlæger og forskere fra Australien, Sydafrika og Singapore har sammenlignet 145 studier fra hele verden med sammenlagt 2,1 mio. deltagere. Ud fra disse data har de fremskrevet udbredelsen af nærsynethed på verdensplan og i forskellige verdensdele frem til 2050.

Ifølge Danmarks Apotekerforening er cirka 20 procent af danskerne i dag nærsynede.

Øjet tilpasser sig skærmen

Jannik Boberg-Ans forklarer, at det særligt er børn og unge under 25, der er i farezonen, da deres øjne er under udvikling.

Det at man sidder og koncentrerer sig om et objekt nær øjnene i lang tid ad gangen, spænder øjnene op og kan gøre det svært for dem at slappe af igen, når der skal ses langt. Desuden har manglen på naturligt lys også en stor del at skulle have sagt:

»Nærsynede øjne er karakteriseret ved, at de er store. Når øjet ikke får naturligt lys, vokser det for at kompensere og kunne indfange mere lys. Derfor skal børn og unge mere udenfor, hvor deres øjne også får lov til at fokusere på længere afstand.«

Giver følgesygdomme

Professor og øjenlæge Ernst Goldschmidt er enig med kirurgen om, at noget af det bedste, man kan gøre for at forebygge nærsynethed hos børn og unge, er mere tid udendørs frem for skærmtid.

Selvom han medgiver, at man i dag kan få gode linser og briller, påpeger han, at nærsynethed fører andet med sig end gerne og udgifter for samfundet til tilskud.

»Ved svær nærsynethed, for eksempel hvis man er mere end minus 7, følger der nogle komplikationer med. Man får tidligere aldersforandringer, og man har større risiko for at få grå og grøn stær samt nethindeløsning,« siger Ernst Goldschmidt.

Han tilføjer desuden, at man også kan gøre meget godt for sine øjne ved at motionere. Han henviser til et dansk studie fra 2008, der bl.a. konkluderede, at man ved én times motion kunne modvirke de skadelige virkninger af tre timers læsning med hovedet foran en skærm.

I samme vending påpeger han dog, at det igen skal foregå i det fri.

»Man hjælper ikke sig selv meget, hvis man stiller sig på et løbebånd foran en fjernsynsskærm.«

Mindre problem i Danmark

De dystre forudsigelser om en støt voksende gruppe af folk med nærsynethed, mener Ernst Goldschmidt bør tages med et gran salt.

Han betvivler ikke studiets resultater, men oplyser, at Danmark modsat mange andre lande i verden ikke har oplevet samme stigning. Faktisk har andelen været nogenlunde stabil.

Hvorfor, er ikke klart, men han tilskriver delvist det danske uddannelsessystem æren. I modsætning til mange andre lande begynder danske børn nemlig først senere med at stirre i bøger og på skærme, hvilket skåner deres øjne. Desuden får danske børn flere pauser fra skærmen.

Børn skal læse flere bøger

»I mange af de lande, hvor nærsynethed er meget udbredt, sætter man børn i gang med akademiske aktiviteter, hvor der skal læses meget, fra en tidlig alder. Vores erfaringer fra Danmark fortæller os, at det ikke er lige meget, hvad man laver på sin skærm,« siger han.

»Hvis man sidder foran en skærm og ser en film, er risikoen for, at man bliver nærsynet, nærmest lig nul. Sidder man derimod med noget, som man skal lære, noget man skal huske, så er der større risiko for, at man bliver nærsynet. Det er meget ejendommeligt, og der er ikke nogen, som kan fortælle, hvorfor det sker.«

GUIDE: Sådan beskytter du dine øjne

1. Snør løbeskoene
Nyere dansk forskning peger på, at fysisk aktivitet mindsker risikoen for at udvikle nærsynethed samt øjensygdommen AMD. Motion har bl.a. vist sig at kunne gavne blodomløbet og alle kroppens organer, herunder øjnene, der får tilført mere frisk ilt. Havearbejde og gåture tæller også med i regnskabet.

2: Kom udenfor
Når vi får lys ind i øjet, frigiver det stoffer, bl.a. dopamin, som hæmmer væksten af øjet. Det nærsynede øje er netop kendetegnet ved, at det har vokset sig stort. Derfor er det formentlig vigtigt, at man kommer udenfor i den friske luft og ikke bruger for meget tid foran en computerskærm.
Husk dog at beskytte dine øjne med solbriller eller hat med skygge, da solens skadelige stråler kan give uklarheder i øjets linse, der kan føre til grå stær.

3. Sluk smøgen
Cigaretter skader en lang række af dine kropsfunktioner, herunder kredsløb og syn. Kvit derfor smøgerne for at holde synet skarpt.

4. Kakaopiller
Den danske øjenlæge Klaus Trier har fundet frem til at, at et stof, 7-methylxanthin, udvundet af kakao, kan nedsætte børns nærsynethed. 7-methylxanthin findes i kakaobønner og kaffe. Som lægemiddel er kakaotabletterne recept-pligtige. Tabletterne produceres af Glostrup Apotek og fås på recept.

5. Spis grønt
Ved at spise alsidigt og meget grønt og ved ikke at blive overvægtig kan du mindske risikoen for øjensygdommen AMD og grå stær. Grønne bladgrøntsager har bl.a. vist sig at være særlig gavnlige, det gælder f.eks. grønkål, savoykål og spinat.

6. Pas på dig selv
Det er altid en god idé at beskytte dine øjne, så der ikke opstår alvorlige øjenskader. F.eks. når du arbejder med elektrisk værktøj eller dyrker boldspil, hvor du kan få bolden eller fjerbolden i øjnene.

7. Mindre skærmtid
Forskning har vist, at børn og voksne, som sidder ekstra meget foran en computer løber en større risiko for at blive nærsynede. Når man sidder foran en tablet eller en computer, går man samtidig glip af bevægelse, som gavner kroppen - herunder også synet. Intensiv læsning har samme effekt som den ekstra skærm-tid.

8. På med brillen
I de fleste tilfælde kan briller eller kontaktlinser hjælpe med at korrigere din synsfejl, så dine øjne ikke bliver unødigt belastet. Du kan også få foretaget flere forskellige typer af øjenoperationer med laserteknik, som i nogle tilfælde helt kan kurere din nær- eller langsynethed.

10 tricks: Sådan mindsker du skærmgenerne

1. Hold afstand
Hav altid så lang afstand som muligt mellem øjne og skærm. Din afstand skal være min. 65-70 centimenter. Det samme gælder, hvis skærmen er lille ved f.eks. en tablet eller en smartphone.

2. Blink ofte
Vær opmærksom på at blinke ofte. Når du blinker, danner øjet et fugtlag, som smører øjnene og fjerner eventuelle fremmedlegemer, der ellers kunne give et uklart syn eller skade det.

3. Spar tiden
Du bør højst se en time på skærmen uden afbrydelser, Det får musklerne i øjet til at slappe af, og du undgår gener som f.eks. sløret syn, hovedpine mv.

4. Go large
Vælg altid størst mulig skærm.

5. Hold vinklen
Computeren må ikke være placeret for højt - du skal helst kigge en anelse nedad, når du skal se på skærmen. Så undgår du nemlig, at øjnene udtørrer og at du får nakkesmerter eller hovedpine.

6. Gode lysforhold
Dine øjne slapper bedst af, hvis din skærm ikke er placeret foran en kraftig lyskilde, f.eks. et vindue. Undgå derfor dårlige lysforhold, der udfordrer dine øjne yderligere.

7. Dæmp lyset
Sørg også for at indstille farve eller kontrast på din skærm, så den ikke generer din øjne. Særligt lyset fra din smartphone eller tablet kan være skadeligt - og understreger vigtigheden af pauser.

8. Læs stort
Øg tekststørrelsen på skærmen.

9. Brug briller
En skærmbrille kan måske være en hjælp for dine øjne, så du bedre kan fokusere.

10. Fokuser på noget andet
Kig evt. med jævne mellemrum væk fra computeren og fokuser på noget længere væk. Kig f.eks. ud af vinduet et par minutter.