Ældre forbrænder lige så godt som Tour de France-ryttere

Ny forskning viser, at det er muligt for midaldrende og ældre at forbruge energi i samme grad som Tour De France-ryttere, når de presser kroppen maksimalt.

Arikivfoto: Preben Madsen
Læs mere
Fold sammen

Seks mænd cyklede for nylig fra Nordkap til København. De 2.700 kilometer tog 14 dage. Der var ikke tale om yngre supermotionister, men derimod mænd i »deres bedste alder«. De var mellem 46 og 71 år. Fælles for alle var, at deres forbrænding under de hårde dage steg til det firedobbelte af kroppens energiomsætning under hvile. Dermed matchede de den gennemsnitlige forbrænding for væsentlige yngre Tour de France-ryttere.

Mens de cyklede, blev de bogstaveligt talt målt og vejet af forskere fra Center for Sund Aldring på Købehavns Universitet. Forskningsleder Mads Rosenkilde Larsen havde ikke forventet, at testgruppen ville nå disse højder med hensyn til energiforbruget.

»Vi er meget overraskede over, at ældre kan opnå en forbrænding, som er på niveau med veltrænede topatleter som Tour de France-ryttere. Ingen har tidligere undersøgt seniorer under den type belastning. Det er fascinerende, at vores kroppe selv i en høj alder kan øge forbrændingen så meget«, siger Mads Rosenkilde Larsen, der er postdoc på Biomedicinsk Institut og Center for Sund Aldring.

Indtil nu har der været usikkerhed på, om ældre kan opnå maksimale niveauer for energiomsætning. Men resultatet demonstrerer, at uanset hvor gammel man er, kan man træne sig op til at yde maksimalt over en længerevarende periode. Det tager blot lidt længere tid for seniorerne at cykle et givent antal kilometer, understreger forskerne i det netop udgivne projekt.

Problemer med at optage nok energi

Ikke alle funktioner bevarer imidlertid deres niveau blandt modne mænd. Undersøgelsen viser, at selv om energiniveauet kan nå hidtil udokumenterede højder, så er der et misforhold mellem optagelsen og forbruget af energi blandt de aldrende mænd.

»Til trods for, at mændene spiste op mod dobbelt så meget som normalt, kunne de slet ikke spise nok i til at dække deres energiforbrug. Det er tankevækkende, at selv om deres motivation til at spise stiger, er der en fysiologisk reaktion i kroppen, som gør, at de alligevel ikke kan spise nok,« fortæller Mads Rosenkilde Larsen.

Tidligere studier har vist, at man har svært ved at holde væskebalancen, efterhånden som alderen stiger, og denne forskning tyder altså på, at vores kroppes evne til at regulere energiindtaget helt overordnet forringes med alderen. Dét er noget, Mads Rosenkilde Larsen og det øvrige hold godt kunne tænke sig at kigge på i senere projekter, siger han til Berlingske.

Den canadiske ernæringsekspert Jean-Pierre Desprès har haft lejlighed til at gennemgå den ny danske forskning. Professoren kalder undersøgelsen »spektakulær« i sin leder af det internationalt anerkendte fagtidsskift »American Journal of Clinical Nutrition«. Han specialiserer sig først og fremmest i problemstillinger med hensyn til fedme og fremhæver nogle af danskernes delresultater.

»Det viser, at et alt for omfangsrigt mo- tionsprogram kan resultere i en negativ energibalance, fordi de ikke er i stand til at optage lige så meget energi, som de kan forbruge,« skriver den canadiske professor. »Det er bemærkelsesværdigt, at deltagerne ikke tabte sig under forsøget. Men dette fortæller ikke noget om selve energibalancen. Cyklisterne tabte nemlig 2,2 kilo kropsfedt, mens de tog 2,5 kilo fedtfri masse på. Resultaterne giver os yderligere beviser for, at kropsvægt er en ringe målestok, når vi ser på hvor effektiv motion og fysisk aktivitet kan være blandt mennesker, der har brug for at tabe sig,« mener Desprès.

Selv om ældres forbrænding under motion kan matche niveauet blandt yngre mennesker, så er historien en anden under hvile, uddyber Mads Rosenkilde Larsen.

»Der er en aldersbetinget fald i muskelmasse hos voksne, og det betyder, at hvilestofskiftet ikke kan opretholdes efterhånden som alderen stiger. Men vores forskning viser i hvert fald, at selv ældre er i stand til at yde maksimalt, og at der er rigtig god grund til at holde sig fysisk aktiv,« siger Mads Rosenkilde Larsen.