9 tips: Undgå at ligne en fitness-novice

Meldte du dig også ind i det lokale fitnesscenter som noget af det første i det nye år? Så snyd dig til at ligne en, der har gået der mange gange før ved at følge ni fiffige tips fra en personlig træner.

Januar er den travleste måned i landets fitnesscentre. Er du også en af dem, som har meldt sig ind med de bedste intentioner, så er her ni tips fra personlig træner Anne Bech til at komme godt i gang uden at ligne en nybegynder. Fold sammen
Læs mere
Foto: peter helles eriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tillykke med at være godt på vej til en sundere livsstil! At komme i gang med motionen er et godt skridt på vejen. Men det kan også give nervøse trækninger og svedige armhuler (af angst – ikke af indsats) at bevæge sig ind i proteinpulverets og de svumlende musklers helllige land, fitnesscenteret.

Er du helt ny, så følg disse ni træningsfif fra personlig træner Anne Bech, som ikke lige står i de gængse vejledninger. Og husk tålmodigheden, skift de pæne sko og stiletterne ud med sneakers og smil gåpåmodet frem. Så undgår du at falde helt i gennem.

Læs også:

1. Når du træner, falder blodsukkeret, og følelsen af at gå sukkerkold kan minde meget om udmattelse. Specielt de første gange du træner. Vand kan hjælpe dig op igen, så du behøver ikke pakke dyre gel og klaser af bananer i tasken, før du træner i over to timer i træk. Træner. Ikke står og tømmer vandflasken og snakker.

2. Husk vand, det kan være en kærkommen pause og er utrolig vigtigt for din krop.

3. Det kan godt være, at man ikke skal gå ned på udstyret, men du behøver ikke det sidste nye skrig i træningscouture. Det kan virke meget forpligtende for præstationen, og giver desværre ikke flere superkræfter.

4. Tag et håndklæde med til træning. Det er rart med god hygiejne på træningsbænke og udstyr – både for andre, men også for dig.

Læs også:

5. Husk at lægge roligt fra start. Du behøver ikke tage ligeså mange kilo på vægtstangen som ham, der har været i centeret hver dag det sidste år.

6. Hvis du lægger hurtigt fra start med løb, så husk, at små gåpauser både gør turen mere udholdelig, men også giver dine hårdtprøvede led i dine ben en chance for at følge med.

7. Skal du af sted til din første aerobictime, er det vigtigt, du holder øje med den eventuelle anciennitets-orden, der er i sådan en sal. Mange af damerne har både gået der længe, og er måske meget glade for instruktøren. Derfor har de en slags faste pladser oppe foran. Stil dig gerne langt fremme, men stop eventuelt omkring anden række lidt ude i siden. Så danser du også ind i færre.
Og bare vent; om et par måneder er det dig, der spjætter med benene på første række.

Læs også:

8. At du ikke må spise en time efter træning, er en skrøne lavet af én, der tænkte »så spiser de da ikke i den time«. Du må gerne gå hjem og spise et måltid, men husk, at træningen kan øge din appetit. Derfor skal du holde øje med, om du spiser for to på baggrund af én zumba time.

9. Selv om man ser det i centrene hos andre medlemmer, og det både kan være underholdende og lede tankerne væk fra smerterne, så kan læsning på kredsløbsudstyr både give stiv nakke og en lidt for komfortabel puls. Gem bladene som en belønning til senere.