7 skoldhede facts om kaffe

Danskerne er verdens mest kaffeglade folkefærd, og myterne om den sorte bønne er mange. Læs her, hvad den opkvikkende drik gør ved dig.

Kaffekop.jpg

1. Koffein kan dræbe. Men så skal du også skynde dig at drikke 80 til 100 kopper kaffe.

2. Kaffe kvikker dig op og gør dig vågen. Eksperter anbefaler derfor, at man holder sig fra kaffe fra 6 timer før man skal sove. Ellers kommer man til at tælle rigtig mange får.

3. Kaffe får puls og blodtryk til at stige, fordi koffein stimulerer kredsløbet.

4. Kaffe øger fedtforbrændingen hos mennesker, der kun lejlighedsvist eller sjældent drikker kaffe. Når man drikker kaffe hver dag, forsvinder de stofskiftevirkninger, en sjælden kop kaffe giver. Kaffens energiboost, derimod, forsvinder ikke, selvom man er storforbruger af kaffe.

5. Koffeinfri kaffe indeholder bitterstoffer. Disse stoffer er med til at påvirke den samlede smagsoplevelse i kaffen. Skifter man fra almindelig kaffe til koffeinfri kaffe, risikerer man derfor få ondt i hovedet i nogle dage. Fænomenet skyldes kaffeabstinenser, der også opstår, hvis mennesker med et stort kaffeforbrug pludselig holder op med at drikke kaffe.

6. Koffein kan måske være smertestillende. Moderate mængder af koffein, kan lindre muskelsmerter, viser undersøgelse. Testpersonerne var mennesker, der ikke drikker kaffe til daglig.

7. Gravide skal ikke drikke for meget kaffe. Hvis en gravid har et overdrevet kaffeforbrug, kan det medføre en lavere fødselsvægt for den nyfødte. Gravide bør derfor derfor holde deres kaffeforbrug på et moderat niveau svarende højst til to til tre kopper dagligt.

Kilde: www.livescience.com og www.netdoktor.dk