Familien Sjøgren sagde farvel til hamsterhjulet og rejste ud i verden

Mille og Kristian Sjøgren besluttede for seks år siden at sige farvel til det traditionelle 9-17-liv. Siden har de boet fem år i Spanien med deres to børn og brugt et år på at rejse jorden rundt. Nu er de tilbage i Danmark - uden ejerbolig og pensionsopsparing, men rige på frihed.

Mille Sjøgrens arbejder som voice over-artist. Hendes hjemmestudie fylder ikke meget og står i et pulterrum i en tilbygning i huset, familien har lejet i Sletten Havn. Derudover har Mille Sjøgrens mand, Kristian Sjøgren, bygget et transportabelt studie til hende, som familien har haft med, når de har rejst rundt. Fold sammen
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Siddende på trappestenen foran deres lejlighed tager Mille Sjøgren og hendes mand, Kristian Sjøgren, en beslutning. De vil leve på en anden måde. Nej tak til 9-17-tilværelsen og til en kalender booket med arrangementer flere måneder frem.

Det er 26. maj 2012, og indenfor sover børnene Elva Indiana på to år og Vigfus på fire år. De er i høj grad også en del af beslutningen. For der er noget med den danske model, hvor tiden går tabt. Den vil familien vinde tilbage.

»Vi havde det egentlig fint, men vi syntes, det var tungt med to små børn, dansk mørke og regn og alt for mange aftaler. Vi var booket, fra vi stod op om morgenen, til vi gik i seng om aftenen,« husker Mille Sjøgren, der i dag er 43 år.

Mille Sjøgren og hendes mand har sagt nej til et liv i hamsterhjulet og har derfor skruet ned for de materielle goder. Hendes job som voice over-artist kan hun tage med overalt takket være et mobilt studie. Fold sammen
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

I dag taler hun ikke fra en trappesten på Østerbro, men fra sit køkken nær Sletten Havn i Nordsjælland. Det sidste halve år har familien kaldt stedet deres hjem. Men for seks år siden skulle der ske noget andet.

»Jeg savnede bare at være sammen med mine børn og min familie. Det var egentlig ikke så meget, fordi vi ville væk fra hamsterhjulet, men mere at vi ønskede os eventyr,« siger Mille Sjøgren, der arbejder som voice over-artist, holder foredrag om livet som digital nomade og har en podcast, der hedder »den digitale nomade«.

Et nyt hjem

Beslutningen på trappestenen resulterer i, at familien 1. september 2012 står i den spanske by Javea, der ligger mellem Alicante og Valencia. Ingen af dem taler spansk. Men det bliver der lavet om på. Og den lille by ender med at blive familiens hjem de næste fem år.

Elva Indiana, der er fyldt tre år skal i »nursery school«, en slags børnehave, mens fem-årige Vigfus skal starte i den lokale internationale skole, som er hollandsk drevet, men hvor der både bliver talt spansk og engelsk. Skolen med få elever per lærer og et syn på uddannelse, der minder om det danske, er årsagen til, at familien vælger at slå sig ned i lige præcis Javea.

Nok føler familiens voksne en modstand mod industrialiseringens opdeling af døgnets timer i otte timers arbejde, otte timers frihed og otte timers hvile, men arbejdes skal der. Modellen bliver dog en anden, end vi i nu mere end 100 år har accepteret som den rette i Danmark. Arbejdstimerne bliver skruet ned til mellem fire og fem timer hver dag. Fritidstimerne bliver skruet tilsvarende op. Og der skal være plads, tid, luft, sol og varme til at være sammen på en anden måde end hjemme i Danmark.

Kunderne skal med

Mille Sjøgren er uddannet lærer, men har i dag sit eget firma, hvor hun tilbyder voice overs til alt fra reklamer til præsentationen af næste program på TV. Hendes mand, Kristian Sjøgren, er uddannet miljø- og molekylærbiolog, men arbejder som forfatter og videnskabsjournalist.

Mille Sjøgren var oprindeligt uddannet lærer, men har kun arbejdet som lærer et enkelt år. Hendes nuværende arbejde som voice over-artist kan hun lave alle steder i verden, hvor der er en internetforbindelse. Fold sammen
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

»Jeg var selvfølgelig bekymret for, om mine kunder ville følge med mig. Så jeg tog rundt til alle mine kunder og kiggede dem i øjnene og sagde, at jeg tog til Spanien, men der ville ikke være nogen problemer. Jeg ville bygge et perfekt studie, og jeg ville bruge den samme mikrofon, som de gjorde. Og hvis kunderne ville have det, så ville jeg flyve hjem,« siger Mille Sjøgren, som kun mistede én kunde og i øvrigt kun blev bedt om at flyve hjem til Danmark en enkelt gang i de fem år familien boede i Javea.

Jobbekymringerne er en ting. Men børnenes reaktion på nye omgivelser og nye sprog bliver der også brugt en del energi på.

»Jeg var bekymret for, om de kunne trives i det. Men jeg tænkte også, at de var så små, så det var lidt ligesom at flytte dem til en anden børnehave herhjemme. Men med sproget oveni. På skolen blev der talt halvt engelsk og halvt spansk, og jeg havde lært dem nogle helt basale sætninger hjemmefra. Men i starten syntes jeg, det var hårdt at aflevere dem. Jeg har mange gange stået og grædt uden for skolens hæk.«

Livet hænger sammen

Det viser sig, at alle trives i det nye. Børnene lærer hurtigt både engelsk og spansk. De får venner, og det samme gælder deres forældre. De fire-fem timer »lange« arbejdsdage hænger sammen, og fordi leveomkostningerne er lavere i Spanien, kan Mille Sjøgren og hendes mand spare op.

Med base i den lille spanske by får familien mere tid sammen, og fra tid til anden rejser de ud og ser verden sammen.

Målet med at forlade Danmark for seks år siden var at få mere tid til hinanden – og at få noget eventyr ind i livet. Fold sammen
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Men med tilvalget af livsstilen kommer et fravalg. De er bænkevarmere, der sjældent slår sig løs på forbrugsfestens dansegulv.

»Vi har fravalgt ejerbolig, og vi har kun en gammel bil. Vi har ikke nogen pensionsopsparing. Eller rettere, vi har ikke en klassisk pensionsopsparing. Vi har en opsparing, der blandt andet står i aktier. Vi har heller ikke nogen forsikringer, men når vi har været ude at rejse, har vi haft en rejseforsikring,« fortæller Mille Sjøgren og tilføjer, at de egentlig ikke opfatter det som et fravalg.
»Jeg tror egentlig bare aldrig, at vi har valgt det til. Ingen af os er interesserede i at få flere eller dyre ting. Hver gang vi har haft mulighed for det, så har vi rejst. Det er det, der giver os noget. Jeg vil egentlig gerne gå gennem livet med en let rygsæk.«

Jorden rundt med privatlærer

Efter fem år i Javea er Mille og Kristian Sjøgren ved at være mætte af livet i den spanske by. De vil gerne bruge et år på at rejse Jorden rundt.

»Børnene er blevet så store, så vi spurgte dem, hvad de ville sige til at rejse jorden rundt. Det ville de gerne. Men da vi så skulle pakke huset ned, og vi skulle sige farvel til vores venner, så stod vi og kamptudede.«

På jordomrejsen var familien i USA, hvor de blandt andet oplevede storslået natur. Fold sammen
Foto: Privatfoto.

Af sted kommer de. Til Island, Canada, USA, Costa Rica, Colombia, Panama, Cuba, Mexico, Sydkorea, Japan og Thailand. Børnene har fået tilknyttet en privatlærer, der underviser dem via Skype undervejs, og både Mille Sjøgren og hendes mand arbejder, mens de rejser.
»Kristian har bygget et transportabelt studie til mig, som vi har rejst rundt med. Det er bygget af noget, der minder om teltstænger og lydisolerende tæppe, og så hænger min mikrofon derinde. Jeg er blevet stoppet rigtig mange gange i lufthavnen, fordi det virker lidt underligt,« siger Mille Sjøgren.

Hårdt at undvære venner

Rejsen har givet mange oplevelser med i bagagen. Men det kan også være svært at rejse rundt i et helt år. Der er ikke mulighed for lige at få en pause fra familien, og for deres søn Vigfus på 10 år var det hårdt at skulle undvære sine venner så længe.

»Jeg spurgte ham, da vi kom hjem, om han hellere ville have været sammen med sine venner. Han svarede, at det ville han i hvert fald ikke. Så heldigvis synes han, at det alt i alt var fedt,« siger hun og understreger, at det ikke nødvendigvis er dårligt, at noget er hårdt.

For et halvt år siden kom familien hjem til Danmark, og de bor nu ved Sletten Havn. Målet er fortsat, at forældrene arbejder fire-fem timer hver dag, og at de kan rejse ud i verden i nogle måneder af gangen, når de har lyst til det. Fold sammen
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Efter rejsen Jorden rundt bliver næste destination Danmark. De lejer sig ind i et hus nær Sletten Havn, børnene går i dansk skole og har fået venner og lige nu arbejder både Kristian og Mille Sjøgren noget mere end de fire-fem timer dagligt, der ellers er deres mål. De har sat en masse nye projekter i søen, og det kræver ekstra timer bag computeren.

Danmark dur – for nu

Lige nu har de allesammen lyst til at være i Danmark. En rejse til januar er de blevet enige om at droppe. Lige nu slår Danmark til.

»Planen er, at vi ikke skal have så mange planer. Vi skal ikke leve ude i verden hele tiden,« siger hun og reflekterer over frihed.

Mille Sjøgren rejste sammen med sin familie jorden rundt. Det blev til oplevelser i Island, Canada, USA, Costa Rica, Colombia, Panama, Cuba, Mexico, Sydkorea, Japan og Thailand. Fold sammen
Foto: Privatfoto.

»Kristian og jeg fik enormt meget frihed, mens vi rejste. Men samtidig tog vi også noget af vores børns frihed. For de kunne jo ikke bare cykle et eller andet sted hen. De skulle være sammen med os stort set hele tiden. Da vi kom hjem til Danmark, og de fandt ud af, at de bare kunne cykle, blev de helt vildt euforiske. Danmark kan virkelig noget, når børnene når den her alder.«

Friheden til trods vil både børn og voksne gerne på kortere ture igen. Måske tre måneder gennem Afrika. Eller en tur gennem Europa i en autocamper.

Selv om planerne ikke er lagt endnu, så er der fortsat en ting, som Mille Sjøgren er helt sikker på:

»Jeg vil ikke leve et 9-17-liv. Det ville begrænse min frihed til at leve det liv, jeg vil.«