En basar af nye måder at leve på

»Det er den vildeste basar at gå ind i og ud af i disse år,« siger reklamedirektør og vurderer, at vi i stigende grad vil foretage de helt store livsomlægninger. Man veksler materielle goder til oplevelser og mere nærhed i sit liv.

»Jeg var så klar til en stor forandring, at jeg på et tidspunkt tænkte på at købe en autocamper og flytte ind i nogens indkørsel, for at få råd til mere tid. Jeg kunne ikke holde mit eget hamsterhjul ud længere,« siger scenografen Mia Stensgaard, kendt fra filmhittet »Dronningen« og TV-serien »Arvingerne«, som er blandt dem, der har søgt væk fra byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

En flytning er ikke bare drømmen om flere kvadratmeter, et endnu federe snedkerkøkken eller en altan med aftensol og udsigt direkte til søen. Det kan også være et led i et større eksistentielt valg, en radikal livsændring og en længsel efter noget andet. Med et stigende behov for mere frihed og mere tid. For er vi egentlig der i vores liv, hvor vi gerne vil være? Eller sidder vi fast i det, vi kender – det velsmurte og forudsigelige, men med en følelse af ikke at være i stand til at rykke i den retning, vi gerne vil?

En måling, som Berlingske fik foretaget på tærsklen til 2019, viste, at flere end hver fjerde dansker drømmer om at ændre tilværelsen radikalt. 27 procent svarede, at de var enige eller overvejende enige i ønsket om en radikal ændring.

Måske er det tid til at få smidt livsværdierne op i en bunke på spisebordet, se dem i lyset af en 100-watts pære, foretage en grovsortering og til sidst en finjustering. Hvad er vigtigt? Og hvad er uendelig ligegyldigt? Og hvis de faste udgifter skal ned, og penge konverteres til mere tid og frihed, er boligen oftest en af de helt tunge poster.

At danskerne flytter mere end nogensinde, kan der være mange og meget forskellige grunde til. Men ifølge Danmarks Statistik skiftede næsten 900.000 adresse sidste år. I løbet af et liv flytter vi i gennemsnit seks gange, og for 94 procent er boligen en forudsætning for det gode liv. Det viser et studium – foretaget af mediebureauet Dentsu Aegis Network for ejendomsmæglerkæden Danbolig – fra 2018 om vores flyttemønstre og -vaner.

Ralf Lodberg

»Det er en værdikamp med artefakter, som repræsenterer den udvikling, der lige nu foregår i verden, og hvor klimaet spiller en kæmpe rolle.«


Her forventer man, at vi i løbet af få år vil se en tendens til en downsizing af selve kvadratmeterne i boligen, så der ikke er så meget »spildplads«. Men det er ifølge Danboligs administrerende direktør, Per Bie, stadig mest det yngre, kreative segment, der tænker sådan, og ikke en tendens, der er slået bredte igennem endnu.

»Der sker ekstremt meget i øjeblikket, hvor vi oplever en forandring i verden som aldrig før,« siger Ralf Lodberg, partner og direktør i det digitale kommunikations- og reklamebureau Advice, og fortsætter:

»Det får folk til at eksperimentere med forskellige måder at leve på i form af alternativer til den slagne vej, hvor vi gør det samme som alle de andre. Der er så mange nye former og nye måder at skabe en tilværelse på. Det er den vildeste basar at gå ind i og ud af igen i disse år.«

Det grønne segment og det semiblå

Ralf Lodberg understreger, at det lige nu stadig mest er avantgarden fra det grønne segment og det semiblå segment med Teslaerne, som han siger, der går forrest og foretager de store livsomlægninger.

»Men jeg tror, at vi i stigende grad vil komme til at se flere lægge deres liv markant om. Man veksler materielle goder til oplevelser og mere nærhed i sit liv. I takt med en stadig større bevidsthed om klimaudfordringerne vil flere søge orlov i stedet for at investere i et nyt køkken. Det er en værdikamp med artefakter, som repræsenterer den udvikling, der lige nu foregår i verden, og hvor klimaet spiller en kæmpe rolle for den måde, vi prøver at indrette os på,« siger han.