Det danske mediebillede mister en stærk profil

Med TV2-direktør Per Mikael Jensens overraskende og hurtige jobskifte mister det danske mediebillede en markant profil, der har vist sig i stand til at sparke nyt liv i TV2-familien.

Til gengæld får Metro International-koncernen en entreprenant topchef til at styre udgivelserne i 22 lande.

Bestyrelsesformand Niels Boserup har markeret, at en ny TV2-chef vil skulle føre linien videre og markerer hermed, at den stærkt ekspansive kurs kan forventes at fortsætte. Det vil være vigtigt at få en ny leder på plads hurtigt. Både af hensyn til staten, der på et tidspunkt skal afhænde ejerskabet af TV2 og for kanalen selv. Et ledelsesmæssigt tomrum er aldrig sundt for en virksomhed, så en rekrutteringsproces vil formodentlig gå hurtigt.

En af de mest interessante nyskabelser, Per Mikael Jensen efterlader sig, er TV2 News. Ved at sende døgnet rundt er den øjeblikkelige tilgængelighed af nyheder blevet forøget markant for borgerne. Og det uanset om mange af disse nyheder er kaloriefattige og mængden af magasinprogrammer beskeden. Men TV2-direktøren har i hvert fald indirekte i sin korte tid i stolen øget presset på de store, betalte medier for at tilbyde noget unikt, så kunderne får det bedste overblik, perspektiv og sammenhæng både i betalingsavisen og på internettet. Med meldingen om at linjen føres videre, vil den intense mediekonkurrence helt sikkert være vedblivende og som bekendt er konkurrence altid godt for brugerne.