Wood Wood laver nyt design med Disney

Man tager et københavnsk street mærke, verdens mest artige mus og en kopimaskine, og så får man Wood Woods nye kollektion, der er et samarbejde med Disney.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Wood Wood og Mickey Mouse? Umiddelbart er der langt mellem det københavnske mærke Wood Wood, der har klædt flabede gadedrenge (og alle de små artige typer, der drømte om at blive det), og den amerikanske underholdningsmastodont og dens spejderdrengsartige mus. Men i morgen er en kollektion på gaden, hvor Wood Woods designteam har fortolket Mickey Mouse, og det passer Karl Oskar Olsen fra Wood Wood godt, at samarbejdet er overraskende.

»Samarbejder bliver bedst, hvis det ikke er mærker, der nødvendigvis passer alt for godt sammen. Kan man noget modsat, bliver det mere interessant. Men man siger jo ikke nej, når Disney ringer, for alle har et forhold til det. Nogle af de bedste film, jeg har set med mine børn, er fra Disney, Lady og Vagabonden og Dumbo.«

Wood Woods designteam bestemte sig for at arbejde med Mickey Mouse som print, og helt lavpraktisk printede de billeder af Mickey Mouse fra 1920erne og 1930erne i sort hvid på en kopimaskine, som de så hev i for at få bevægelse ind i figuren.

Det er stadig Mickey Mouse, men det er ikke helt den samme Mickey Mouse, som man kender, og det er netop meningen, forklarer Dan Dossa, VP Disney Retail Nordic. For formålet med designsamarbejderne, som Disney dyrker, i de seneste par år med blandt andre Givenchy, D&G, Comme Des Garçons og Marc Jacobs, er konstant at fortolke Mickey Mouse-figuren.

»Mickey er lige så relevant i dag, som han var i 1928, da Walt Disney første gang tegnede ham. Han er blevet udviklet mange gange siden da, og en af vores vigtigste opgaver er at sikre, at han bliver ved med at være relevant, ikonisk og cool for nutidens teenagere og voksne. Samarbejder som dette er en af måderne, vi gør det på.«

Da Disney besluttede sig for, at de ville lave et lokalt samarbejde, stod Wood Wood, ifølge Dan Dossa, øverst på listen.

»Vi ledte efter et modehus, som kunne putte deres egen håndskrift og personlighed ind i vores karakterer – og med blandingen af skandinavisk indflydelse og fantastisk design blev vi tiltrukket af Wood Wood, baseret på deres cool og smukke kollektioner og de samarbejder, de tidligere har haft. Vi mente, at især deres grafiske mønstre og print kunne fortolke Mickey på en ny interessant måde.«

Samarbejdet med Disney kommer på et tidspunkt i Wood Woods udvikling, hvor mærket med Karl Oskar Olsens ord er »ved at blive voksent.«

»Vi har lagt en strategi og laver en struktur. Hvor vi tidligere drev firmaet meget intuitivt, har vi fået en række målsætninger. Det, at mærket er blevet en succes, forpligter, og det skal vi være bedre til at følge op på. Før var vi måske hurtigt videre, fordi vi selv kedede os, selv om der stod en stor flok, som gerne ville købe de ting, vi lavede. Når man er ung og idealistisk, tænker man anderledes. Men nu har vi været i gang siden 2003, og der er 27 her i huset, der kommer på arbejde hver morgen. De har børn og hus og skal have lønninger. Det giver et ansvar.«

Wood Wood fokuserer især på UK som marked, hvor firmaet har fået et show room.

»Meget af vores inspiration fra musik, film og klubscenen kommer fra London, og de har taget stilen til sig, både hos herrerne og damerne. »I kan blive de nye Acne,« siger vores agent. UK er også interessant, fordi man kan segmentere på en anden måde end i Danmark. Vi ligger både i Dover Street Market og i Urban Outfitters, men det er helt forskellige ting, de køber ind.«

Derfor kommer Wood Wood til at lave større kollektioner med flere styles, så de kan sælge til flere. Det handler ikke om at sælge ud, men om at sælge.

»Alle laver tøj for at tjene penge, ingen skal fortælle mig andet. Det gør vi også. Nu prøver vi bare at kapitalisere lidt på alt det arbejde, vi har lagt i det. Vi har stor succes, den vil vi gerne kunne mærke økonomisk. Jeg har ingen planer om en exit, overhovedet, men jeg vil gerne udnytte det, vi har opnået.«

Se billeder fra kollektionen herunder: