Velklædt og klar til at overtage verden

By Malene Birgers kreative direktør, Christina Exsteen, udvikler stadig det univers, hun overtog fra mærkets grundlægger.

By Malene Birger AW17. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

By Malene Birger er et af de få mærker, der stadig kan mønstre en seriøs kendis frontrow, og torsdag formiddag i KPH Volume var både Ellen Hillingsø, Andrea Rudolph, Cecilie Stenspil, Lina Rafn, Eva Harlou, Pernille Rosendahl og Ida Wohlert på plads.

Og det giver god mening, for By Malene Birger er et af de mærker, der fungerer til kvinder, som arbejder, til kvinder, der ser godt ud, og så til dem, der har brug for at gøre begge dele på en gang (og dem, der har lyst til det, og det er formentlig de fleste).

Kollektionen bestod af lange, brede bukser, mange med slidser nederst, de altid velsiddende jakker både i striber på langs og ensfarvede i sorte.

Tænk glimmerkjoler og bukser, lange kjoler – en ret fin, dyb, rød af slagsen med en flot ryg – nogle med de applikationer, som By Malene Birger altid har dyrket, men knap så prinsesseyndigt og mere »tilfældigt« og råt.

Der var sweatshirts med printet »Ms Mischef«, nærmest »frøken ballademager«, og det udtrykte fint dobbeltheden i kollektionen. En ballademager, bestemt, ikke alt for artig, men også hende, der er gammel nok til at være bevidst om, hvad hun vil kaldes.

For det er stadig tøj, der virker til voksne kvinder, som også har brug for den gode skjorte, den pæne nederdel, sættet, der altid fungerer.

Men kollektionen var yngre i sit udtryk end tidligere, hvor der var styles med en hættetrøje under habitten (et utroligt nemt trick at kopiere og i disse dage set på mange modeugedamer, som kombinerer det smarte med det varmende).

Der var et tørklæde af dun (en stola i materiale som en dynejakke) og bælter i materialer, der mindede om bjergbestigerudstyr.

Lidt funktionalisme, der gør den stadig voksne kollektion friskere og lettere. Den kan dresses mange veje, ren Katharine Hepburn i feminin herregarderobe eller mere ungdommelig street, så man kan bruge den i hele sit liv, ikke kun til arbejde eller til fritid.

Christina Exsteen udvikler smukt på det univers, By Malene Birger er, hvor målgruppen handler om den rette attitude: lysten til at indtage verden smukt klædt på.

Det var ikke revolutionerende, men det var rigtig godt. Og nogle gange er det faktisk nok. Det var det hos By Malene Birger.

Se kollektionen her: