Ta’ en julet sweater på

Julesweateren hitter, fordi den minder os om gode gamle dage – der egentlig ikke er så langt væk, men hvem tænker på det, når man har et rensdyr på maven?

Foto: PR. Fold sammen
Læs mere

Taylor Swift gør det. Sofia Coppola gør det. Justin Bieber gør det. Snoop Dogg er også med, og Miley Cyrus er på banen. I England har man sågar dage, hvor man gør det af velgørenhed. Og nu gør flere danskere det også.

De tager en julesweater på. En farvestrålende strikket trøje med et julemotiv på maven, gerne omkranset af et mangefarvet mønster. Tænk vejrmanden Voldborgs gamle strikkede sweatre på syre, dyppet i juleekstrakt og strikket i polyester. Tilsæt efter behag et lidt bøvet slogan som »I Touch My Elf«, der er en reference til det gamle Divinyls nummer »I Touch Myself« og den alf, som i Storbritannien forbindes med julen, eller morsomheder som »Santa, define naughty« – »Julemand, definer lige slem«.

Sweatrene har fået en voldsom opblomstring i England de seneste år, og sidste år regner man med, at der blev brugt omkring 300 millioner pund, hvilket i postbrexit-priser svarer til 2,6 milliarder kroner, men egentlig er selve ideen ikke så gammel endda. De første julesweatre blev båret af populære engelske TV-værter som Gyles Brandreth og Timmy Mallett i 1980erne, som de fik tilsendt fra strikkende seere, jo skørere jo bedre. Men efter nogle år efter var de virkelig usmarte igen – tænk bare på Colin Firth, den pæne mand, der i Bridget Jones-filmen stod i en julesweater, hans mor havde givet ham på, og med den signalerede alt, hvad der var kikset. Ham gad Bridget ikke have. Ikke i den mundering i hvert fald.

Og så lå julesweatrene lidt på hylden, indtil de i slutningen af nullerne dukkede op nogenlunde samtidig med, at hipster-bølgen skyllede over verden. Egentlig ikke så mærkeligt, for hipsterne dyrkede jo netop en nostalgisk stil. Om sommeren fandt de cykelkasketterne fra 1980erne frem, om efteråret dyrkede de fuldskægget og til jul passede julesweateren perfekt. Unge hipstere gik i genbrugsbutikker og deres forældres skab for at finde gamle julesweatre, på amerikanske universiteter blev der holdt konkurrencer i at have den grimmeste sweater på, og hjemmesider med salg af sweatre, der skulle være så grimme som muligt, dukkede op.

Derfra var der ikke langt til, at modeverdenen opsnappede tendensen, siger britiske Rachael Morgan, der bor i København, hvor hun arbejder i modebranchen som PR-ansvarlig.

»Hipsterne har selvfølgelig en finger med i spillet, men det er også takket være designere som Burberry, der har lavet julesweatre til fordel for velgørenhed, Stella McCartney og Topshop. De har givet julesweateren street cred og har fået en masse kendte til at vise sig frem i dem, så de ikke længere er kitschede, men er blevet ret cool de seneste år.«

Stella McCartneys julesweater kostede knap 5.000 kroner, men det er ikke kun kendisser og dyre eksemplarer, der har gjort julesweateren smart, mener hun. Det handler også om vores trang til at se tilbage i øjeblikket.

»Det ryk tilbage til traditioner, som vi ser i samfundet, at vi går op i de gamle dyder, håndværk osv., gør også, at man bærer dem som et tegn på en higen efter noget velkendt, hyggeligt, forudsigeligt.«

I Danmark er julesweater-trenden og dermed markedet endnu ikke så stort, men via siden julesweater.dk kan man købe et farverigt udvalg af sweatre.

Det er de nordjyske kammerater Johnny Stefansen og Jesper Vejergang, der står bag, og egentlig begyndte det med en fælles kærlighed til fodboldholdet Arsenal. Da de begyndte på lærerseminariet, opdagede de, at de begge var fans af London-holdet, og de arrangerede hurtigt en tur over at se Arsenal spille. Det blev en tradition, og de år, hvor de tog til London sidste weekend før jul, tog de på pub i deres bedste nystrøgne skjorte.

»Men vi følte os helt udenfor,« fortæller Jesper Vejergang.

»For alle andre end vi stod jo i julesweatre i festlige mønstre. Bedstefaderen stod i en hjemmestrikket, sønnen havde en på, han havde købt, og så var vores skjorter jo noget kedelige ved siden af.«

De to prøvede dagen efter at købe en julesweater, så de kunne blende ind, men den var udsolgt, og da de året efter skrev en huskeliste til endnu en Arsenal-tur »Arsenaltrøje, tandbørste, julesweater«, opdagede de, at man heller ikke kunne købe dem i Danmark. Derfor blev siden julesweater.dk til, hvor de ikke selv sælger sweatre, men samler og videreformidler links til en række netbutikker. De udvælger de allermest … øhm, interessante og farverige af slagsen, og køber besøgende på deres side en sweater, får de en lille procentdel af salget.

»Man trænger til noget sjovt i en hektisk og forjaget tid, som december jo er. En julesweater giver noget at grine af, og den vækker opmærksomhed, det må man sige. Hvis man normalt kun går i sort og grå og hvid, så er der mange farver på sådan en sweater. Når jeg har julesweater på, siger folk »der er godt nok knald på dig«.«

Jesper Vejergang bærer sin julesweater ganske ofte i december, altid til juleklipdag på den skole, hvor han er lærer, den dag, hvor eleverne er i kirke og siger glædelig jul, samt til adventshyggejulefrokoster, lillejuleaften og i juledagene.

»Så meget som muligt, så længe jeg ikke kommer til at spilde sovs på den.«

Tretten sjove julesweatere

1. In Flames
499,95 kr., EMP | emp-shop.dk

2. Santa Suit
279,95 kr., EMP | emp-shop.dk

3. Birthday Boy
EMP, udsolgt

4. Sexy Santa
279,95 kr., EMP | emp-shop.dk

5. Gant Reindeer Crewneck Jumper
110£, House of Fraser

6. Fat Santa
279,95 kr., EMP | emp-shop.dk

7. Santa Claws
279,95 kr., EMP | emp-shop.dk

8. Fra Jesper Vejergangs samling

9. Bulldog Novelty Light Up Jumper
25£, Marks and Spencer | marksandspencer.com

10. Yumi Wool Blend Polar Bear Jumper
45£, House of Fraser

11. Fra Jesper Vejergangs samling

12. Snowman Novelty Crew Neck Jumper
25£, Marks and Spencer | marksandspencer.com

13. Fra Jesper Vejergangs samling