Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Der skal ikke så meget til, før en lille, men skræmmende afkrog af Internettet bryder ud i uhæmmet, rødglødende had. Denne uge var det så den svenske kunstner og fotograf Arvida Byström, der blev lynafleder for galde og tilsvining, da hun viste sine ubarberede ben frem som model i en reklamefilm for Adidas Originals-sko.
På videoen kan man tydeligt se den 26-årige Byström lange, mørke hår på benene. Det er såmænd ikke værre, end de fleste af os kan præstere efter en lang vinter, hvor man lader pelsen stå - men den slags viser en ung kvinde ikke ustraffet i en verden, hvor langt de fleste medier kun viser kvindeben, der er gjort spejlblanke og glatte.
Mange YouTube-brugere har også skrevet negative kommentarer under videoen. De mildeste og de fleste skriver, at de aldrig vil købe Adidas-produkter igen, fordi det dog er for ulækkert med de behårede ben.
De værste kommentatorer befinder sig tilsyneladende i en verden, hvor kropsbehåring uden for ens personlige komfortzone kan retfærdiggøre udbrud som »Hvorfor holder du ikke også med at børste tænder og tørre røv, din forpulede, åndssvage feminazi?«. Som selv om YouTube-kommentarfeltet generelt er vækstmedie for Internettets værste hadtrolde, er det i den grove ende.
Arvida Byström beskrev selv i et populært opslag på Instagram, hvordan nogle havde reageret med vrede mod hende personligt efter den korte film.