Saunaens storhedstid er tilbage

Saunaer på hjul, på havnen eller i haven. Danskerne er ramt af en varm wellness-bølge, og yndlingsrummet fra 70erne hitter igen. I den kommende uge kan du komme i sauna på Refshaleøen.

Wellnessbølgen og det stigende antal vinterbadere i Danmark har gjort saunaen mere populær i dag end i 70erne. Foto: Sofie Mathiassen Fold sammen
Læs mere

Håndklædet svinger gennem luften som en lasso over hovedet på Tania Leiton. En gennemtrængende varme breder sig i rummet, mens duften af krydderurter får det til at svide i næseborene og kilde i luftvejene. Ti sekunder forinden har hun hældt en kopfuld vand med fem dråber æterisk timian-olie på de glohede sten i midten af den mandskabstrailer, som er forvandlet til en 15 kvadratmeter stor sauna på hjul, og som denne dag holder på Amager.

Tania Leiton er en af de tre ejere af hobby-virksomheden mobilsauna.dk, som jævnligt lejer den transportable sauna ud til firmaer og privatpersoner. Derudover holder hun og hendes mobilsaunakollegaer ofte arrangementer i traileren for alle, der ønsker en varm og afslappende oplevelse med en »saunagus« – en særlig form for saunaoplevelse, hvor man hælder vand på de varme sten for at skabe damp i lokalet og svinger med et håndklæde for at fordele dampen.

Det bliver nemlig stadig mere populært blandt danskerne at gå i sauna i deres fritid, lyder meldingen fra foreningen Det Danske Saunaselskab, der til daglig arbejder med at skabe fokus på saunakulturen i Danmark, og virksomheden Saga Trim, som siden 1966 har levet af at sælge saunaer til virksomheder og private.

For Alex Bagger, som er direktør for Saga Trim, er der ingen tvivl om, hvornår saunaen har været allermest populær i Danmark.

»Det er nu,« siger han.

Foto: Sofie Mathiassen. Fold sammen
Læs mere

 

Faktisk er det blevet så populært at gå i sauna, at en række foreninger, deriblandt Det Danske Saunaselskab, for tredje år i træk afholder festivalen »Sauna Event« for alle, der har lyst til at deltage. Festivalen finder sted på Refshaleøen i København 17. og 18. marts og er fyldt med underholdning i form af blandt andet musik, fællessauna og oplevelser med saunagus.

Ifølge Michael B. Jensen, som er formand for Det Danske Saunaselskab, skyldes saunaens stigende popularitet i høj grad, at vi lever i en tid, hvor man godt kan lide at gøre noget godt for sig selv og sin krop.

»Det er wellness-bølgen. Den trend, der er opstået, med at folk gerne vil forkæle sig selv. Derudover er det gået op for svømmehallerne og wellness-centrene, at sauna er noget, som folk kan lide, og at det giver lidt ekstra indtægter udover det sædvanlige. Ofte tager de jo lidt mere for det, hvis folk skal have en saunagus,« siger han.

Lena Christoffersen er en af de mange danskere, der flere gange om ugen sætter sig ind i dampene. Hun har ikke tal på, hvor mange gange hun har været i sauna, men vil tro, at det er 200 eller mere. Lena Christoffersen har været medlem af en vinterbadeforeningen i 20 år, og for hende er især kontrasten mellem det kolde vand og den efterfølgende tur i sauna blevet vanedannende.

»For mig handler det om velværet. Alle vores endorfiner (kroppens glædes- og succeshormon, red.) bliver frigivet i vekselvirkningen mellem det kolde og det varme, og det kan jeg mærke så tydeligt i min krop,« siger Lena Christoffersen.

Hun kan godt finde på at tage ned og dyppe sig i det kolde vand en almindelig formiddag, hvor der ikke er så mange i den sauna, der hører til vinterbadeforeningen, som hun er medlem af. Men hun prøver så ofte som muligt at skemalægge sin vinterbadning, så den passer med tidspunkterne for, hvornår der er saunagus-sessioner i foreningen.

»Det giver lige et ekstra pift,« siger hun.

Lena Christoffersen (i hvid badekåbe) har været vinterbader i 20 år og elsker kontrasten mellem det kolde vand og den varme sauna. Foto: Sofie Mathiassen. Fold sammen
Læs mere

Ifølge Michael B. Jensen er den stigende popularitet af vinterbadning i de danske farvande endnu en grund til, at saunaen har fået en renæssance.

»Det er blevet meget moderne med vinterbadning, og vinterbadere kan altså godt lide at komme en tur i sauna bagefter – ellers render de og har kolde fødder resten af dagen. Jeg vil tro, at langt over halvdelen af alle vinterbadeforeninger i Danmark har mindst én sauna. Og så har folk jo fået smag for det,« siger han.

Det er altså både en blanding af wellnessbølgen, muligheden for saunagus og den stigende popularitet af vinterbadning, der er skyld i, at saunaens storhedstid i Danmark er år 2017.

»Det er faktisk blevet større end i 70erne,« fastslår Michael B. Jensen.

Saunaen var et must have i 60ernes og 70ernes parcelhuse. Dengang hippietiden spirede, hvor man havde blomster i håret, og nøgenhed blev lig med frihed. Saunaen blev et fælles mødested for alle, hvor man kunne få renset krop og sind samtidig med, at man var sammen med familien, vennerne eller kollegaerne.

Da energikrisen ramte Danmark i 1973, gik salget af saunaer i stå, og saunaen blev typisk omdannet til pulterkammer.

Alex Bagger fra Saga Trim mærkede tydeligt, hvordan salget af saunaer styrtdykkede under energikrisen.

»Folk skar ned på alt, hvad der blev betragtet som luksus. Man holdt op med at bygge huse og køre bil om søndagen. Man skruede ned for varmen og tog ekstra sokker på. Og det med at gå i sauna om søndagen opfattede man som en ekstraordinær luksus,« siger han.

Hvad mange ikke ved er dog, at saunaen faktisk er den billigste badeform, man kan forestille sig, hvis man bruger den fornuftigt, fortæller Alex Bagger. Og en badeform er netop, hvad det er. I en sauna kan man nemlig blive renere, end hvis man tager et kar- eller brusebad med vand og sæbe, fordi saunaen får kroppen til at svede affaldsstoffer og døde hudceller ud.

»En almindelig, privat familiesauna på fire kvadratmeter koster cirka fem kilowatt at varme op til en times saunabad. Hvis man tager et karbad, koster det cirka seks kilowatt. Og efter et karbad hiver man proppen op, så al varmen løber ud i kloakken. Hvis du derimod tager en tur i sauna inde i huset, genbruger du varmen til resten af huset,« siger han.

Mens saunaerne i 70erne typisk indgik som en del af huset, gerne som en del af badeværelset eller i kælderen, oplever Alex Bagger i dag også, at mange af hans kunder køber udendørs saunaer til at have stående i haven. Ifølge Alex Bagger er der flere fordele ved at have saunaen stående udenfor.

»En udendørs sauna er jo dejlig, for åbner man døren, er man ude i den friske luft – og det er jo meget værd. Og så har man også en stor del af året her i landet køligheden udenfor.«

Vinterbader-kulturen vokser i Danmark. Mobilsaunaen tilbyder varme og saunagus efter det kolde gys. Foto: Sofie Mathiassen. Fold sammen
Læs mere

Alex Bagger understreger netop kontrasten mellem kulde og varme som en vigtig del af det at gå i sauna.

»Når man har været inde i varmen, skal man have lige så meget kulde, som man har fået varme. Det hører med. Nogle kalder det vekselbad-princippet. Man køler sig af, og man varmer sig op. Det er den ene fordel ved en udendørs sauna – den anden er, at den ikke fylder så meget udenfor. Det gør den indenfor.«

Men også tendensen med at bygge sin egen mobile sauna er vokset. Til årets Sauna Event kommer der ifølge formanden for Det Danske Saunaselskab, Michael B. Jensen, 13 forskellige saunaer, som privatpersoner har bygget. Blandt andet en cykelsauna med plads til tre personer, trailere ombygget til saunaer og tre flydende saunaer på tømmerflåder. Ligesom man vil kunne opleve to teltsaunaer og en stor indiansk svedehytte.

Hos mobilsauna.dk oplever de også, at efterspørgslen er blevet større på kort tid. Der er kommet så stor efterspørgsel på arrangementerne, at de er ved at ombygge endnu en mandskabstrailer til sauna.

»Vi får flere forespørgsler nu end tidligere, og folk skriver også til os med gode forslag. Nogle kunne for eksempel godt tænke sig, at vi bare stillede saunaen op, og så kunne de komme forbi og betale for et enkeltmandsbesøg,« siger Tania Leiton fra mobilsauna.dk.

Hun mærker også, at virksomheder og restauranter i høj grad har fået øjnene op for de muligheder, det giver at have en sauna stående, som deres kunder kan benytte.

»Vi oplever, at det er nemmere at slå dørene ind nu. Når vi henvender os til nogen, vi gerne vil samarbejde med, synes de bare, at det lyder mega fedt, og at det kunne give et boost til deres egen forretning,« siger Tania Leiton.

Den mobile sauna fra mobilsauna.dk kan blive op til 80 grader varm. Foto: Sofie Mathiassen. Fold sammen
Læs mere

Flere mennesker er kommet til for at få varmen og blive renset igennem i den mobile sauna på Amager. Lena Christoffersen sidder med et afslappet ansigtsudtryk på den øverste bænk op ad den ene endevæg med halvt lukkede øjne. Hun har lige været en tur i det kolde vand for enden af badebroen og er gået tilbage til den mobile sauna. Der er lyskæder på væggene. Bare for hyggens skyld.

På håndklædet, som Tania Leiton har lånt af sin datter, kigger Justin Biebers ansigt ud på skaren af de svedige, glade saunagæster, når hun med jævne mellemrum svinger det over hovedet for at sprede dampen og duften fra en ny æterisk olie. Tina Dickows »Room With a View« fylder traileren gennem en højttaler. Og det passer meget godt til øjeblikket.

På den anden side af den lille, halvt tilduggede rude ved siden af Lena Christoffersen er himlen nemlig ved at blive lyserød i horisonten over Øresund.

Da sessionen er slut og havmågerne letter i flok over bakkerne ved vandet, mens den varme sauna står tilbage med kystlinjen i baggrunden, er det ikke svært at forstå, hvorfor lige netop saunakulturen er ved at vinde danskernes hjerter.