Prada åbner i tre etager i København

Luksusbutikken Prada bliver en del af stormagasinet Illum og er den første fra det italienske modehus i vores hovedstad. Men den eksklusive forretning er ikke kun godt nyt.

I dag åbner modehuset Prada på hjørnet af Illum, hvor der tidligere lå en McDonald’s. Foto PR Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nogle vil nok sige, at ventetiden har været lang. Det blev nemlig allerede annonceret for næsten tre år siden, at det eksklusive italienske mærke Prada ville åbne en butik i København, men mere kunne man ikke få at vide på det tidspunkt.

For et halvt år siden afslørede Prada så, at butikken bliver en del af Illum og kommer til at ligge med udsigt til Storkespringvandet i tre etager.

Nu er åbningsdagen kommet. Og det er ikke tilfældigt, at et modehus som Prada åbner lige nu. Gennem de seneste år er København nemlig blevet meget vigtigere som modeby, fortæller modeekspert og vært på DR K, Chris Pedersen.

»For ti år siden var København ikke en shoppingdestination. Men de seneste fem år har vi haft succesfulde modeuger, og de store brands er blevet interesserede, fordi de kan se, at der begynder at komme luksusturister hertil for at shoppe. Dem har vi haft enormt mange af de sidste år.« siger han.

Ifølge Chris Pedersen skyldes interessen også, at byen er blevet hypet med vores modescene, men også med DRs TV-serier som »Forbrydelsen« og »Borgen« og restauranter som Noma.

»Alt det gør, at der kommer flere turister til byen, som lægger enormt mange penge i butikkerne, og derfor vil de store brands gerne være her,« siger han.

For Prada handler det ikke kun omat sælge tøj i butikken. Det er lige så vigtigt, at mærket er synligt i de byer, hvor kunderne er, lyder det fra Chris Pedersen.

Strøget er et levende magasin

»Storbyen og Strøget i København er næsten ligesom siderne i et magasin. Butikkerne fungerer jo som levende reklame for brandet,« siger han.

Men Pradas butik er det ikke kun positivt nyt for de danske brands.

»De store, internationale brands skubber huslejen i vejret, fordi de kan betale meget mere. Så selv om det er positivt for opmærksomheden omkring den danske modescene, er det både på godt og ondt, at de store modehuse rykker ind,« siger Chris Pedersen.

Der er også sket en udvikling i de typer af butikker, som vi ser i gadebilledet.

Lektor på Kunstakademiets Designskole Maria Mackinney-Valentin fortæller, at vi i fremtiden kommer til at se flere high-end luksusbutikker som Prada. Samtidig kommer vi også til at se mere af det, man kalder fast fashion, som er billigere mærker som Hennes & Mauritz og Bestseller, mens der vil komme færre mærker i det midterste prisleje.

»Den udvikling kan være en af årsagerne til, at Prada vælger at åbne en butik i København lige nu,« siger hun.

Hun peger også på, at de sociale medier har gjort en forskel for de store modehuse. Før i tiden skulle man nærmest være i Paris, eller i hvert fald have særlig adgang for at besøge luksusbutikker. I dag er de eksklusive mærker kommet tættere på forbrugerne.

»Nu er der online shopping og digitale fashion film, som inviterer kunden med ind i universet. Man kan også nærmest sidde med til modeshows gennem sociale medier. Det, tror jeg, er med til at føre hele det her luksusunivers tættere på os, end det før har været,« siger Maria Mackinney Møller.