Parfumens mester

At skabe en ny parfume kræver både evnen til at gemme et minde på flaske og lyst til at bruge nye teknologier afslører Louis Vuittons parfumør, manden bag mærkets syv nye parfumer.

Jacques Cavallier Belletrud står bag omkring 300 parfumer. Foto: PR. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han insisterer.

»Der VAR ingen bunden opgave. Jeg skulle bare gøre mit bedste.«

Og det gjorde han så, og det krævede et par gange rundt om Jorden. Men når Louis Vuitton går ind i det særdeles lukrative parfumemarked for første gang i 73 år, siden et mislykket forsøg i 1946, gør man det grundigt.

Derfor hyrede man Jacques Cavallier Belletrud og gav ham frie hænder. Han har tidligere lavet op mod 300 parfumer, enten alene eller i samarbejde med andre. Han er en fransk parfumør af den mest klassiske slags. Det involverer byen Grasse, der traditionelt er centrum for fransk parfumefremstilling.

Her har hans familie boet siden 1500- tallet. Hans forfædre var parfumører, og på den måde blev han det også selv, for der findes ingen formel uddannelse som parfumør, men der findes mesterlære, og den har han været i.

Han husker, hvordan hans far gik tur med ham om natten og fik ham til at lægge mærke til ikke bare, at jasminen blomstrede, men hvordan den egentlig duftede. Og hvordan man kunne genskabe den duft.

»En parfume er mere end bare en duft, man tager på huden. Det er en erindring, man gemmer i en flaske. Den nat med min far var inspiration til duften Turbulence, og på den måde er det øjeblik bevaret for mig. Men en parfume skal også give den, der bærer den, en følelse. Den skal være den følelse. Men den må aldrig blive for mærkelig eller bizar.«

Han siger det ikke højt, men han synes tydeligvis, at den slags dufte findes. Han taler i det hele taget ikke om andet end Louis Vuitton, end ikke om sin egen fortid, men han er en kapacitet i parfumebranchen og står bag omkring 300 parfumer, som han enten har været hovedansvarlig for eller har samarbejdet om. Blandt de mest berømte er Issey Miyake L’Eau d’Issey og Armanis herreduft Acqua di Gio og Stella For Stella McCartney.

Men nu gælder det Louis Vuitton, for hvem han har udviklet parfumerne, og han præsenterer dem, som han står i en glaspavillon på toppen af et højt hus i Paris nær Pont Neuf og sveder.

Med anstand, for han er en høflig mand midt i halvtredserne, men det er varmt under glastaget, og han er den første, der fortæller offentligheden, hvordan det franske modehus, der begyndte med at lave rejsekufferter og tasker, senere tøj og sko, vil gå ind på det lukrative parfumemarked.

Det er så hemmeligt, at der her midt i juli er udstedt instagramforbud til journalister, og velklædte PR-damer går smilende rundt og kontrollerer, at ingen overtræder det.

»Jeg havde ikke noget brief. Jeg måtte selv bestemme. Jeg har lavet i hvert fald 85-90 parfumer, som vi så langsomt snævrede ind. Den eneste, jeg altid tjekker med, er min kone. Hun skal kunne lide dem. Ellers er det at lave parfume en fornemmelse.«

De dyre dufte

Magnoliablomsterne er i blandt ingredienserne i de nye parfumer. Foto: PR. Fold sammen
Læs mere

Han endte med at skabe de syv nye dufte, der hver har sit kendetegn. En er orientalsk, en anden inspireret af det læder, som Louis Vuittons klassiske kanvastasker er kantet med.

Den duft, som læderet har, når det er nyt, har han udtrukket af rester fra værkstederne. Andre dufter af friskt og grønt, en anden af vanilje. Det er klassiske parfumedufte, men, insisterer han, tænkt på nye måder.

»Jeg har brugt alt, hvad jeg har lært, jeg har rejst verden rundt, for mange ingredienser til parfumer findes kun få steder i verden, hvis man vil have den bedste kvalitet.«

»De bedste magnoliablomster kommer f.eks. fra Yuannan i Kina. En duft blev til, fordi jeg så en håndværker på Louis Vuittons værksted, der var ved at lave en smuk taske af hindbærrødt læder. Man kunne lave en duft, som både havde læderet og bærret i sig, tænkte jeg. Det blev til »Mille Feux«.

»Inspiration kommer alle steder fra. Men nogle gange er det også inspirerende med ny teknologi, som gør det muligt at lave parfumer, der dufter på nye måder.«

»Tag bare duften »Rose des Vents«, der ikke så overraskende dufter af ... roser. Det lyder ikke nyt, men det er det faktisk, fordi der er udviklet en ny teknologi til at udvinde duften af roser fra Grasse.«

»Den klassiske måde at lave rosenparfume er ved at varme rosenbladene op. Det mister de noget af deres friskhed ved, nøjagtigt som hvis man koger et bær. Det smager stadigt godt, men det er anderledes end det friske bær,« siger han.

Derfor udviklede han i sit laboratorium i Grasse, bygget af Louis Vuitton, men også brugt af Diors parfumører – Louis Vuitton og Christian Dior er begge ejet af LVMH – en ny teknik, hvor man får duften overført fra rosenblade ved hjælp af CO2. På den måde kan man udtrække duften ved en lavere temperatur og dermed få en friskere duft. Metoden bruges nu også til jasminblomster.

Rose de Vents dufter ikke kun af roser fra Grasse, men af roser af rosenolie fra Tyrkiet og en særlig type bulgarske roser, og så har parfumen dybere noter, der lægger bunden i duften, fra iris fra Firenze.

»Det er en ekstremt dyr råvare. Man bruger kun rødderne, som man tørrer, men først skal blomsterne stå tre år i jorden, før man tørrer rødderne i tre år, så de dufter godt, når man knuser dem. Det kræver flere tons rødder at få bare et kilo iris til parfume. Nogle ingredienser til parfume er tre gange så dyre som guld. En parfume bliver aldrig bedre end sine råvarer, og her har jeg kunnet bruge de bedste. Det var den eneste opgave, jeg havde.«

Det endte med syv dufte.

Parfumerne bliver lanceret 1. september i alle Louis Vuittons egne butikker. Flakonerne er designet af Marc Newson. Flakonerne bliver genopfyldelige.

Berlingske var inviteret til Paris af Louis Vuitton.

Louis Vuitton har netop lanceret syv nye parfumer. Foto: PR. Fold sammen
Læs mere