Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Da den næstsidste kjole blev vist på catwalken til Ole Ydes show, vendte kronprinsesse Mary sig mod Georg Jensens kreative direktør David Chu, som hun sad ved siden af og pegede på sig selv. Måske sagde hun, og det ville været meget passende 'den kunne jeg bruge', for kjolen, en lang smuk sort silkekjole med lange ærmer, dyb udskæring og silke voilanter, var en klassisk Ole Yde-festkjole af den slags, der har gjort ham til leverandør til både de nordiske hoffer, den danske adel og andre med formue. Som altid meget smuk.
Men hvad der faktisk var forfriskende, var, at Ole Ydes show på D'Angleterre, som var hans første i to år i Danmark, var alt andet end de lange kjoler, som han er kendt for og gør så godt. Det var en lettere og friskere udgave af Ole Yde. Det er måske at stramme den at kalde det hverdagstøj for de fleste, men det var langt mere brugbart uden på nogen måde at være kedeligt eller simpelt.
Tænk korte kjoler, der ikke er cocktailkjoler, men kjoler, der kunne drikkes cocktails i, men også arbejdes og leves i. Både i tungere stoffer og lettere.
Allerbedst var de sorte og hvide, der næsten (næsten!) var sporty med snit fra en tenniskjole og plisserede læg med lange ærmer og v-udskæringer og med fine voilanter.
Helt fantastisk fine var også Ole Ydes pelse, både en lang i mink i en insisterende pæn blå og korte jakker og veste med mink i farver som blå, beige og sort i felter som en kærlig hilsen til Ydes store forbillede Yves Saint Laurent og hans Mondrian-kollektion. Fine bud på mink, der bestemt er eksklusivt, men ikke kedeligt.
Knap så velfungerende var nogle af de skinnende stoffer, der dels kommer til at virke meget hårde sammen med silken dels i al sin overvældende skinnen kommer til at virke knap så eksklusive, når de står overfor det smukke håndværk og de gode klassiske materialer som smuk fed silke. Luksus er ikke en guldtrøje, alle kan spotte på en bar i Moskva, men et ærme med en bred manchet med stofbetrukne knapper, nøjagtig som i et sæt med hvid skjorte, sort jakke og en skinnende nederdel.
Det var dog småting i forhold til det samlede indtryk af Ole Ydes fornemmelse for klassisk skønhed og smukt håndværk. Meget meget fint at have ham tilbage i København.
TV: Se showet her: