Ny blog om bæredygtig mode på B.dk

Hvis det for alvor skal lykkes den danske modebranche at blive grøn og bæredygtig, så kræver det mere end smarte slogans og nogle t-shirts i øko-bomuld. Rasmus Nordqvist, der har stået bag Københavns mode- og designfestival, giver i ny pop-up blog sit bud på fremtiden.

Hvis det for alvor skal lykkes den danske modebranche at blive grøn og bæredygtig, så kræver det mere end smarte slogans og nogle t-shirts i øko-bomuld. Rasmus Nordqvist, der har stået bag Københavns mode- og designfestival, giver i ny pop-up blog sit bud på fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

At være økogrøn har i adskillige år været modebranchens hotteste signal at sende til omverdenen. Alt fra ministre til Danish Fashion Institute har igen og igen pyntet sig med den bæredygtige trend - ligesom butikker omkring Strøget i København har stået i kø for at komme med i markedsføringen af "The Green Walk" - en lang liste af såkaldte øko-venlige butikker.

Men nej - grøn er ikke det nye sort.  Endnu. Selv om der er masser af initiativer i modebranchen, kan man langt fra tale om, at moden nærmer sig at være bæredygtig. Der skal meget mere til, lyder det fra Rasmus Nordqvist, ny skribent på B.dk, der i dag har premiere på bloggen "Mod Bæredygtig Mode".

Det sker samtidig med vinterens modeuge i København, som du kan følge live her på B.dk, hvor vi sender TV fra samtlige modeshows, bringer anmeldelser og reportager.

Rasmus Nordqvist, tidligere leder af Københavns Mode- og Designfestival og som i dag underviser i bæredygtig mode på universitetet Esmod i Berlin, tror dog på et holdningsskifte.

»Modebranchen står lige som resten af samfundet over for nogle store udfordringer. Ressourceforbruget er for stort, og det belaster mennesker, klima og miljø. Men modebranchen er jo et fantastisk system af mennesker, virksomheder og organisationer, der hele tiden arbejder med at afspejle den tid, vi lever. Og heldigvis er der et stadig voksende fokus på at skabe en branche, der er mere bæredygtig,« siger Rasmus Nordqvist, der vurderer, at der er en masse spændende initiativer på vej i branchen verden over.

»Når nye materialer kommer til, opstår der også nye forretningsmodeller. Det er nemlig mellem virksomhederne og hos forbrugerne, at forandringen skal ske,« siger Berlingskes nye modeblogger, der oprindelig er uddannet designer fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Skolen for Design, og som i sin tid præsenterede egne kollektioner i Paris.

Første blogindlæg kan læses her.

Alt om modeugen med live-TV, reportager og anmeldelser har vi samlet på sitet B.dk/modeuge.