Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Mark Tan har vundet Dansk Design Award Magasin prisen, som DANSK i samarbejde med Magasin Fonden uddeler. Den består af en kontant præmie på en halv million, hvoraf en del er øremærket til et show i samarbejde med Magasin.
Mark Tan var nu rykket ud af Magasins rammer, som tidligere har lagt rum til prisshows, senest med Anne Sofie Madsen i Parkeringshuset, men var blevet på Kongens Nytorv, hvor publikum sad i Det Kongelige Teater, men på bagsiden til Store Scene. Da alle, inklusive Kronprinsessen var bænket, gik brandtæppet til selve scenen fra, og modellerne kom gående. Meget smukt at sidde der i rå omgivelser og se ind på det forgyldte tilskuerrum. Et helt nyt blik på noget utroligt velkendt, set på en måde, man normalt ikke ser det på.
Det var godt tænkt af showarrangørerne, for Mark Tans kollektion virkede også som et nyt blik på noget velkendt. På den kvindelige garderobe og på et glamourøst liv, hvor man har brug for silkekåber og ikke har kjoler, men rober.
Her er tøj til den arbejdsomme kvinde, fine jakker og velsiddende bukser i det brede snit, der langsomt sniger sig ind på os, her var fin silke med blade bukser og busseronelignende overdele med pufærmer. Store frakker i silketaft med oversize detaljer som store revers, der gjorde en trench coat med næsten new look form aktuel og ikke gammeldags.
Farverne var især marine, lys pink, brændt orange, hvid og sort og med glimt af rød.
Mark Tan har i samarbejde med Kopenhagen Fur arbejdet med sæl - og efter at have været på jagt med den lokale garvemester i Qaqortoq, fået lavet de helt rigtige nuancer af brændt orange og en mørk blå. Sælen er skåret i fine strimler og vævet med en rå effekt. Især velfungerende på clutces og på rør til at sætte om halsen, som var perfekt afslappede og stadig meget elegante.
Her er volumen på mange måder. Som store ærmer, nærmest som klokker eller kalla-blomster, som hænderne tittede ud af, eller som store skørter med volumen. En smuk frakke i hvid med røde tern. Her var virkeligt smukke jakker i tykt møbelstof fra producenten Kvadrat i dyb blå og en smuk rust, hvor kraven var som forlænget til lange lange snipper, der nærmest gav indtryk af en kappe, mens ryggen var elegant og mere afdæmpet. Ikke helt klassisk, men heller ikke alt for tosset - moderne føltes det. Rigtigt.
Kort sagt: Moderne glamour. Hvilket i disse til tiders meget triste tider føles mere nødvendigt end nogen sinde før.