»Man kan altså godt ligne en stodder og stadig elske dansk design«

Han Kjøbenhavn er blevet en succes i den danske modebranche. Egne butikker i udlandet, vækst og plus på bundlinjen gør virksomheden til en unik historie – om iværksætteri, hårdt arbejde, om dansk møbeldesign og to familiefædre fra forstæderne.

Jannik Wikkelsø Davidsen og Tim Faith Hancock, mændene bag Han Kjøbenhavn. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Se!« siger Jannik Wikkelsø Davidsen med en nærmest infantil ophidselse over at have fundet endnu en fejl. Vi står i Han Kjøbenhavns nye butik i det parisiske Marais-kvarters krogede gader og nærstuderer et panel sammen med hans kompagnon, Tim Hancock.

Få timer senere skal det danske herretøjsmærke holde officiel åbning under den franske modeuge, og de to grundlæggere har inviteret MS med til festlighederne. Der er tydeligvis stadig ting, som skal ordnes i butikken: et panel gaber, et par sammenføjninger er ikke helt perfekte, og det parisiske bystyre vil have fjernet den nybyggede og markante butiksfacade, fordi den virker for moderne blandt de historiske bygninger.

Foto: PR.

Opmærksomheden på detaljer er symptomatisk for Han Kjøbenhavns to grundlæggere og ejere. De 34-årige iværksættere gør alting selv. Fra at vælge håndtag til butikkerne til design, produktion, markedsføring og salg af kollektionerne.

Langsomt uddelegerer de nu arbejdsopgaver som kommunikation og salg til enkelte af deres 22 ansatte, men opskriften ser ud til at have givet pote. Siden 2008 har de præsteret det, mange modebrands drømmer om: skabt god vækst, åbnet butikker i København, New York og Paris i løbet af tre år, vundet priser og, ikke mindst, undgået røde tal på bundlinjen.

Fra møbler til tøj

Jannik Wikkelsø Davidsen og Tim Hancock er opvokset i henholdsvis Hvidovre og Rødovre og har kendt hinanden i årevis (14 år, gennem fodbold). De fandt hurtigt ud af, at de har meget til fælles. For eksempel er de begge vokset op med dansk design. Det præger deres arbejde, der er stærkt inspireret af de minimalistiske og modernistiske linjer fra store danske arkitektur- og designklassikere.

De har redesignet Arne Jacobsens populære Grand Prix-stol i et samarbejde med møbelproducenten Fritz Hansen, og deres butikker afspejler kærligheden til den skandinaviske modernisme. Som Jannik Wikkelsø Davidsen lakonisk udtrykker det, »så kan man altså godt ligne en stodder og stadig elske dansk design.«

Ironisk nok er en afgørende grund til deres succes, ifølge dem selv, at de i de første fire år stadig havde deres velbetalte fuldtidsjobs. Med bemærkelsesværdigt få midler kunne de derfor skabe et stærkt fundament, inden de sagde deres egne jobs op. De startede som et brillemærke, udvidede med tøj, åbnede butik i København i 2012 og fik en ansat, inden de udbetalte første løn til sig selv.

»Tim arbejdede med salg og jeg med film og reklame. Så startede vi. Det har så udviklet sig helt vildt. Man skal lære hinanden at kende, og det kan være sygt hårdt at være to om en virksomhed. Men vi har et drive, vi har noget på hjerte, og vi har intet imod at tjene penge,« siger Jannik Wikkelsø Davidsen, nu over en gang tatar og fritter på en fortovscafé i den franske hovedstad.

»Da vi startede med at lave briller, havde vi ikke nogen forkromet tiårsplan. Vi har gjort alting selv lige siden. Så har vi kontrollen, og vi vil ikke have kunstige prisstrukturer. Vores succesrate har været, at vi selv kunne skabe fundamentet,« siger Tim Hancock og tilføjer, at de kun lagde 7.500 kr. hver i at starte brandet. Siden har de ikke tilføjet mere kapital.

Foto: PR.

»Hver gang vi solgte nogle produkter, bestilte vi dobbelt så mange hjem. Vi er sparsommelige, men vi kunne kun gøre det, fordi vi havde vores egne jobs de fire første år. Vi har aldrig haft en pengemand, der kar kastet penge efter os. Når vi har åbnet butikker, har det altid handlet om, hvor mange penge vi ville tage op af lommen. Men det er investeringer, vi gerne vil lave,« siger han og forklarer, hvordan flagskibene er med til at bygge brandet op.

København - New York - Paris

Da de åbnede butikken i shoppekvarteret Soho i New York, vidste de, at de havde et marked der. Den nye i Paris var »en emotionel beslutning«, der handlede om at bygge et nyt marked op.

»Paris har så sindssygt mange turister og er en af verdens bedste shoppebyer. Samtidig genererer Paris en masse PR, har en fantastisk modeuge og smider en masse værdi til de andre butikker og brandet,« siger Jannik Wikkelsø Davidsen.

Selvom butikken i byernes by har kostet et grundigt indhug i kapitalen, en masse sved og alt for meget ventetid, stopper de ikke her. Lige nu er der kig på tre andre lokaler på tre forskellige kontinenter, målet er ti butikker på verdensplan inden for de næste tre år og en spændende mulig asiatisk partner har henvendt sig.

Han Kjøbenhavn har desuden arbejdet med branding på en særlig måde. Deres brandingfilm er præmieret med Bronzeløven ved den prestigefyldte Cannes Lions-uddeling. De har hyret Sturla Brandth Grøvlen, der vandt en Sølvbjørn for »ekstraordinær kunstnerisk præstation« i år, til at skabe den næste film. Deres kampagner, hvor de ikke bruger typiske modeller, men i stedet har brugt en ældre mand, har skabt opmærksomhed.

For Jannik Wikkelsø Davidsen handler det dels om at fortælle »ærlige historier med ærlige mennesker.« Men ligeså vigtigt er det at konkurrere på kreativitet.

»For os er tøj og mode mere et studie i mennesker, end det er et produkt i sig selv. Vores tøj er skabt til at blive båret. Vi laver ikke tøj, der ligner et cirkustelt. Det skaber nogle interessante begrænsninger. Man kan få kreativitet ud på andre måder,« siger han om de film samt installationsprægede modeshows, som han udtænker. Tim Hancock leder salg og produktion, mens Jannik Wikkelsø Davidsen laver koncept for film og shows. Kollektionerne og butikkerne designer de sammen.

»Ingen af os er uddannet designere, men det går jo glimrende. Skal vi ansætte nye til at hjælpe os, skal det derfor være en kunstner eller arkitekt. En, der kan bringe noget helt nyt på bordet,« kommenterer Tim Hancock, da vi et par uger senere mødes igen i København.

Ikke provinsielt

»Vi konkurrerer der, hvor andre er udslagsgivende. Hvis vi producerer film, så måler vi os ikke med modefilm, men med ægte filmskabere. Vi er begge sindssygt konkurrencemindede, og det driver en stor del af værket,« tilføjer Jannik Wikkelsø Davidsen.

Da jeg spørger, hvem de så sammenligner sig med, falder svaret prompte fra Tim Hancock.

»Vi måler os ikke med danske mærker. Det er ikke fordi, vi skal lyde bedre end dem, men vi åbner mange butikker i udlandet og vækster der. Derfor skal vi have en anden hat på og kigge andre steder hen end herhjemme. Det må ikke blive for småt og provinsielt. Det skal spille på en helt anden tangent.«

Han Kjøbenhavn er kendt for sine anderledes modeshow - i Dansehallerne under Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere

En af de tangenter, forklarer de, er sympati og overraskelse. I butikkerne modtages man højst sandsynligt af en ung fyr, der, ligesom ejerne selv, har masser af tatoveringer. Eventuelt også lidt halvlangt hår og det, nogle ville kalde en nathue, placeret kækt på hovedet.

»Da vi åbnede den første butik i København, ville vi gøre op med det der attitude-problem med, at man bare er cool og ikke gider yde service. Den tilgang er vi meget uenige i. Der er ikke noget federe end at være et sympatisk menneske, der har lyst til at levere en service og have styr på sine ting. Men så kan det godt være, man ligner en stodder samtidig,« griner Jannik Wikkelsø Davidsen.

»Folk bliver tit overrasket over personalet. De ligner ikke typisk personale. Gutterne, vi ansætter, er søde, rare, veltalende og har glimt i øjet. Når man står i vores butikker, skal man føle sig godt tilpas,« nikker Tim Hancock, der lynhurtigt suppleres af Jannik Wikkelsø Davidsen:

»Det er en ret simpel opskrift. Det er vel bare sådan, man skal opføre sig som menneske.«