Italiensk modegigant dropper pelsen

Modehuset Gucci dropper produkter med pels fra sommeren næste år.

En Gucci-pels på catwalken ved modehusets efterår/vinter show. Det scenarie bliver fortid fra næste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: GIUSEPPE CACACE

Når forårs/sommerkollektionen for 2018 bliver præsenteret fra det italienske modehus Gucci, bliver det uden pelsklædte modeller.

Guccis direktør Marco Bizzarri annoncerede i London, at modehuset dropper pelsen.

»Synes I, at det er moderne at bruge pels i dag? Det synes jeg ikke, og derfor har vi besluttet ikke at bruge det. Det er lidt outdatet,« sagde Marco Bizzari.

Men det handler også om social ansvarlighed.

»Social ansvarlighed er en af Guccis kerneværdier, og vi vil fortsat stræbe efter at gøre det bedre for miljø og dyr. Med hjælp fra dyreværnsorganisationer er Gucci spændt på at tage dette næste skridt. Vi håber, at det vil hjælpe med at inspirere til innovation og skabe opmærksomhed - og i det hele taget forandre luksusmodeindustrien til det bedre,« siger  Marco Bizzarri.

Guccis plan om at forbedre verdens tilstand omfatter også donationer til Unicef og at sætte et mindre forurenende fodaftryk i tøjproduktionen.

Pelsforbuddet omfatter mink, ræv, kanin, lam, vaskebjørn og alle andre arter, der er opdrættet eller fanget til pelsproduktion. Direktøren vurderer, at pelsprodukter lige nu står for en omsætning på 74,2 milloiner kroner, men forsikrer, at man fremover vil bruge faux fur, uld og andet stof.

Modehuset tilslutter sig mange andre mærker, der har sagt farvel til pelsen og er en del af »Fur Free Alliance« - blandt andet er Armani, Hugo Boss, Calvin Klein Stella McCartney og Net-a-Porter med i samarbejdet. Af danske pelsfri virksomheder kan nævnes Bestseller, DK Company og Magasin.

Gucci har tidligere været kritiseret af blandt andet dyreretsorganisationen PETA for at sælge pelsstøvler, lige som mærket sidste år lancerede en skokollektion med kængurupels i kanten.