»Hvorfor er løbetøj ikke præget af modens tendenser?«

Andreas von der Heide, som selv er løber, har succes med tøjmærket Les Deux og ville skabe et sportsmærke, der matcher universet: klassisk, god kvalitet og til at betale. Men der er forskel på sport og mode.

Portræt af Andreas Von Der Heide, Les Deux. Fold sammen
Læs mere

Det kan du ikke,« sagde Andreas von der Heides klassekammerat, da han gik i 2. g, så selvfølgelig skulle han vise, at det kunne han godt. Så han meldte sig til Copenhagen Marathon og gennemførte – uden at have løbetrænet først.

»Jeg var i fodboldform, jeg har altid dyrket sport, men jeg havde aldrig løbet mere end fem-ti kilometer som alle andre. Det var frygteligt, men det var også fantastisk at være helt ude at skide og ikke vide, hvordan man skulle komme gennem det. Kroppen kan så meget mere, end man tror.«

Han må vide det. Han har løbet et 240 kilometer langt løb gennem Sahara, og han håber på, at han næste år kan løbe 250 gennem Death Valley i USA. Et løb, der foregår i 50-60 graders varme, og hvor hver løber følges af en bil med læge og sygeplejerske.

Det er hyggeligt at træne sammen

Motion er i så høj grad en del af hans hverdag, at han har fået bygget et crossfitcenter til sig selv og sine ansatte, så de kan træne på kontoret.

»Det kom egentlig, fordi jeg en dag mødte så meget modstand og var ved at brænde sammen i hovedet. Jeg havde mit løbetøj herinde, og så tog jeg det på og løb op og ned ad bagtrappen i en time. Da jeg kom tilbage, var jeg renset i hovedet og klar til at lægge en plan. Den mulighed vil jeg gerne give mine ansatte. Og så er det hyggeligt at træne sammen.«

Hans herretøjsmærke, Les Deux, er klassisk med en forkærlighed for lån fra sportens verden, og kombinerer man mærkets succes med Andreas von der Heides glæde ved sport, var det oplagt at lave et sportsmærke, som var knap så kedeligt som det sportstøj, han så i butikkerne.

»Hvorfor skal det hele være sort eller gult? Der var ikke noget, som man havde lyst til at gå i. Så laver Nike måske et samarbejde med japanske munke, og det er et helt vildt fedt projekt, men et par leggings koster 2.000 kroner. Al respekt for Nike, de er dygtige, men jeg synes, jeg kunne se et hul i markedet for løbetøj, der også var præget af modens tendenser.«

Det blev til TRACKS by Les Deux, et løbemærke til både herrer og damer, som i forhold til klassiske sportsmærker er langt mere afdæmpet i farverne, som blå, jordtoner og rustrød.

En T-shirt fra den kommende sommerkollektion er inspireret af gamle sportstrøjer fra det amerikanske Ivy League-universitet Harvard, mens andre T-shirts har Les Deuxs store II-tal på brystet.

Detaljer bliver vigtigere

Kollektionen er produceret i samarbejde med Intersport og sælges samme sted.

»Jeg havde troet, at det ville være nemmere, fordi vi har så stor succes med Les Deux, som sidste år vækstede 40 procent. Men jeg har måttet sande, at det er samme rejse en gang til, som da vi lancerede Les Deux. Det er op ad bakke igen, og forbrugerne skal lære os at kende. Men jeg tror virkelig på det.«

Ideen er to årlige kollektioner, både til mænd og kvinder, og kollektionerne skal udvikles som modekollektionerne.

»Arbejdet med sportstøj er fuldstædig som med modetøj.Det er også begrænset, hvor meget man egentligt ændrer fra kollektion til kollektion, men man ændrer måske lidt snit, lidt farve. Det er det samme, vi gør på løbetøjet. Nye farver, nye kvaliteter, vi sætter patches på leggings, det bliver ved med at udvikle sig. Til gengæld er sportstøjet meget, meget sværere. Hvis pasformen ikke er perfekt på en modestyle, går det nok. En grov syning på en uldtrøje mærker man ikke, fordi man har en skjorte under. Men hvis man har løbetrøje, hvor der er en syning, som sidder og irriterer huden, så får man et sår, hvis man løber langt. Man er nødt til at være meget mere præcis.«

Tracks by Les Deux kan købes i Intersports butikker og på tracksrunning.